Subaru har länge varit intimt förknippat med fyrhjulsdrift, och i år firar företagets fyrhjulsdriftssystem 50 år.
Sedan lanseringen av Subaru Leone 4WD, som blev Japans första serieproducerade personbil som drev med alla fyra, har drygt 21 miljoner fyrhjulsdrivna Subarubilar lämnat tillverkningsbandet. Under 1980-talet kom andra generationen Leone med fyrhjulsdrift till Sverige och den såldes under namnet 1800 4WD.
Fyrhjulsdrivna bilar står i nuläget för hela 98 procent av Subarus utbud och i Sverige säljs enbart fyrhjulsdrivna modeller. Sportbilen BRZ och flera av de småbilar som Subaru säljer i bland annat Japan hör till de tvåhjulsdrivna modellerna.
Subaru kallar drivlinan för ”symmetrisk” och enligt företaget innebär det att hela drivpaketet – motor, växellåda, fördelningslåda och kardanaxel – ligger i en rak linje. Subaru hävdar att drivaxlarna därför kan vara lika långa på höger och vänster sida vilket ska ge ”förutsägbara egenskaper och eliminera det så kallade styrmomentet” som innebär att det kan ”dra” i ratten när man accelererar och svänger samtidigt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.