Försök 2: även en inlånad Outback är på vippen att slå ned fälgkanten i backen när takboxen åker på.

Nästa artikel
Subaru Outback misslyckas i undanmanöver
Långtest

Subaru Outback misslyckas i undanmanöver

Publicerad 11 juli 2022

Försök 2: även en inlånad Outback är på vippen att slå ned fälgkanten i backen när takboxen åker på.

Däcket på Subaru Outback krängs av vid en hastig undanmanöver – trots bara 60 kilo taklast, jämfört med den tillåtna maxvikten på 100 kilo. Men bilägarna kan fortsätta lasta tungt på taket, tycker Subaru.

Årets stora sommartest där vi ställer våra fem långtestbilar inför tuffa utmaningar bjuder på flera intressanta slutsatser. Ett av de viktigaste momenten är ett undanmanöverprov där en lastad bil ska undvika ett hinder.

Den största besvikelsen i konbanan är Subaru Outback. Från att ha varit tryggheten själv utan takbox, kränger den plötsligt kraftigt över vänster framhjul när hastigheten passerar 73 km/tim. När vi provar i 75 km/tim studsar den betänkligt och vänster framdäck orkar inte längre hålla emot utan krängs av fälgen! Detta trots att takvikten bara var 60 kg, inte 100 kg som Subaru hävdar att Outback i Field-utförande ska klara av.

Kort därpå lånar vi in en annan Outback för att se om det inträffade var en engångsföreteelse. Lånebilen är i Touring-utförande med inbyggda lastbågar som ligger närmare bilens tak än de eftermonterade takbågarna som Field kräver. Takvikten för Touring anges till 67,5 kilo.

Med lastad takbox ovanpå ekipaget får även detta exemplar ett liknande uppträdande med kraftig krängning och ett pumpande beteende från fjädringen. Däcket krängs förvisso inte av denna gång men bilderna visar att däcksidan ger vika och blottlägger fälgkanten som är bara några millimeter från asfalten.

De samlade resultaten gör att vi ställer oss starkt kritiska till huruvida Outback Field verkligen klarar 100 kg taklast med nuvarande däckutrustning.

PANG! Trots bara 60 kg i taklast – mot godkända 100 kg – står inte vänster framdäck emot krafterna i undanmanöverprovet, utan krängs av från fälgen. Skadorna inspekteras av Nils Svärd på Vi Bilägare. Till höger Johan Ringshagen, pr-chef på Subaru i Sverige.

”Har tillsatt en utredning”

Johan Ringshagen, pr-chef på Subaru i Sverige, kommentar resultatet.

Varför riskerar Outback att kränga av däcket vid häftig gir med last på taket?

– Säkerheten är Subarus första prioritet. Vi utvecklar och förbättrar oss kontinuerligt efter målsättningen att tillverka världens säkraste bilar. Därför tar vi utfallet i ert sommartest på största allvar och har inlett en egen utredning. Samtidigt kan vi konstatera att samtliga färdande har suttit väl skyddade genom hela testet. Oavsett hur en undanmanöver går till i en verklig situation, eller en vetenskapligt repeterbar testmiljö som den här, är skyddet av liv i slutänden viktigare än något annat. Vi beklagar att vi ännu inte har någon närmare kommentar att ge och får be att återkomma längre fram.

Vad är er rekommendation till alla Outback Field-ägare medan internutredningen pågår – kan de lasta 100 kg på taket under sommarsemestern?

– Ja. De anvisningar och råd som står i instruktionsboken gäller.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 17 juli 2022 Yaris råkade väl ut för…
  • 13 juli 2022 Hx30, om du läser testet så…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.