Det senaste räckviddstestet av 31 olika elbilar på vinterväg som norska organisationen NAF och sajten Motor.no gjort visar på stora skillnader mellan olika modeller. Vissa är betydligt bättre på att hålla sig nära den officiella räckviddssiffran än andra.
I testet deltog flera elbilsmodeller i både tvåhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet utförande. Tanken var att jämföra hur fyrhjulsdriftssystemet påverkar förbrukning och räckvidd jämfört med motsvarande bil med enbart framhjulsdrift eller bakhjulsdrift, i temperaturer på mellan nollgradigt och tio minusgrader.
Resultatet spretar åt alla möjliga håll. Om vi börjar med fyrhjulsdrivna Kia EV6 tappar den bara en enda kilometer i räckvidd jämfört med den bakhjulsdrivna varianten. När det gäller koncernsyskonet Hyundai Ioniq 5, som delar plattform och teknik med Kia EV6, tappade den 3,9 mils räckvidd – men då skiljde sig däcken åt mellan testbilarna.
Starkare drivlina
Även Volkswagen ID.4, Polestar 2 och Audi Q4 e-tron tappar räckvidd i fyrhjulsdrivet utförande. Skillnaden är mellan tre och sex mil beroende på modell. Men Skoda Enyaq går tvärt emot trenden och ökar istället räckvidden med över fem mil i fyrhjulsdrivet utförande.
I många fall får elbilen mer effekt i fyrhjulsdrivet utförande vilket i vissa fall kan påverka körstilen. Testet är utfört med förarbyten för att minimera antalet felkällor, men det är trots allt inget labbtest utan bilarna har körts på vanlig väg. Det vanligaste är att bilens officiella räckviddssiffra blir kortare med fyrhjulsdrift än tvåhjulsdrift.
Uppdatering 28/1: Motor har fått kritik och frågor kring testresultatet för Skoda Enyaq som sticker ut från resten av testresultaten. Tidningen ska köra den bakhjulsdrivna bilen i ytterligare ett test för att verifiera resultatet.
Uppdatering 1/2: Motor har nu gjort ytterligare ett räckviddstest av en annan Skoda Enyaq iV 80, med samma dåliga resultat.
Så här mycket påverkar fyrhjulsdriften räckvidden jämfört med motsvarande tvåhjulsdrivna modell.
Bilmodell | Räckvidd test, km | Skillnad, km |
Kia EV6 2WD | 429 | |
Kia EV6 4WD | 428 | -1 |
Volkswagen ID.4 Pro | 414 | |
Volkswagen ID.4 GTX | 353 | -61 |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 408 | |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19") | 369 | -39 |
Skoda Enyaq iV80 | 347 | |
Skoda Enyaq iV80X | 403 | +56 |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 400 | |
Polestar 2 Long Range Dual motor | 340 | -60 |
Audi Q4 e-tron 40 | 380 | |
Audi Q4 e-tron 50 Quattro | 349 | -31 |
Källa: Motor.no & NAF
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 2 februari 2022 HX30. Du får tre plus av…
- 2 februari 2022 För att återknyta till…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.