Nästa artikel
Bilfrågan: ”Symmetriskt” i Subarus fyrhjulsdrift?
Bilfrågan

Bilfrågan: ”Symmetriskt” i Subarus fyrhjulsdrift?

Publicerad 27 september 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar vad Subaru menar med symmetrisk fyrhjulsdrift.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Exakt vad i Subarus symmetriska fyrhjulsdrift är det som är symmetriskt?
B Torstensson

Svar:
Att vår drivlina kallas symmetrisk baserar vi på att hela drivpaketet – motor, växellåda, fördelningslåda och kardanaxel – ligger i en rak linje. Detta gör bland annat att vi kan ha lika långa drivaxlar på höger och vänster sida, vilket ger bilen förutsägbara egenskaper samt eliminerar det så kallade styrmomentet. Du har säkert noterat att det på många konkurrerande märken tenderar att ”dra” i ratten när man accelererar och svänger samtidigt.
Thomas Possling, informationschef, Subaru Nordic

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-09-27 21:10
bgl

Symmetri och "symetrå" !
I verkligheten är motkraften i längsgående vridmomentsöverföring ett minst lika stort symmetriproblem som något olika längd på drivaxlar.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-28 07:46
Skodaägare

"@skodaägare: Jo, men på en Subaru har du bara 2 cylindrar framför framaxeln och hela växellådan bakom så bilen blir inte framtung utan snarare neutral."

Kolla på sidan 6 här:
http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/MEDIA/GetMedia.aspx?tstno=10150&index=1&database=V&type=R

56 % av vikten på framaxeln skulle jag kalla ganska framtungt.

#a • Uppdaterat: 2018-09-28 17:09
skidoo1238

Jag har åkt en del bil och skulle nog säga att däcken är mer avgörande än "symetri" i något typ 4wd system

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.