Subaru har halkat efter flera konkurrenter i omställningen till eldrift, men nu har det japanska märket tagit en genväg till sin första elbil tillsammans med Toyota.
Sent på onsdagkvällen visades nya elsuven Subaru Solterra upp. Tekniskt baseras den på samma plattform och teknik som Toyota bZ4X, och de båda modellerna delar även samma grunddesign.
Subaru Solterra (och även Toyota bZ4X) är exakt lika långa som Volvo XC60. Precis som i Toyotan får Subaruköparna välja mellan två versioner.
Billigast blir en framhjulsdriven version på 204 hk. Det finns även en modell med fyrhjulsdrift och något högre effekt på 218 hk. Batteripaketet på 71,4 kWh ger en räckvidd på mellan 46 och 53 mil beroende på version, men det är enligt den japanska körcykeln och det återstår att se om räckvidden blir annorlunda när bilen testas enligt europeiska WLTP-körcykeln. Bilen klarar snabbladdning på 150 kW.
Några priser för Subaru Solterra finns inte ännu. Det är även oklart om den får samma batterigaranti som Toyota. Batteriet ska ha 90 procent kapacitet kvar efter tio år eller 24 000 mil.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 13 november 2021 Henrik M skrev: tenor skrev:…
- 12 november 2021 I fronten och på sidorna…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.