Nästa artikel
Snart mer biobränsle i tanken
Nyheter

Snart mer biobränsle i tanken

Publicerad 16 april 2012 (uppdaterad 17 april 2012)
Dubbelt så mycket etanol i bensinen och mer biobränsle i diesel. Det är regeringens strategi för 600 000 ton i minskade utsläpp per år.

Regeringen föreslår nu i sin vårproposition vad man kallar ett nytt kvotpliktssystem som innebär att de fossila bränslena ska blandas ut för att innehålla mer biodrivmedel.

Tio volymprocent etanol ska blandas i bensinen, jämfört med dagens nivå på fem procent. I dieselbränslet ska andelen Fame (fettsyrametylestrar) höjas från fem till sju volymprocent. De nya halterna ska börja gälla år 2014.

Blandningen ska enligt beräkningarna minska koldioxidutsläppen med 600 000 ton per år, och vara ett steg mot de energi- och klimatpolitiska målen.

Redan 2013 kommer nya EU-regler att införa en låg skatt på etanol och Fame, som tidigare varit skattebefriade. För att detta i sin tur inte ska innebära ett höjt bensin- och dieselpris kommer i stället bensinskatten att sänkas som kompensation.

Regeringen föreslår också en annan åtgärd för att minska användningen av fossila bränslen. Biobränslet HVO (hydrerade vegetabiliska oljor och fetter) kan användas i dieselmotorer och det ska vara skattebefriat att blanda in upp till 15 procent HVO i diesel.

Svenska Bioenergiföreningens vd Gustav Melin är positiv till regeringens förslag.
– Beskedet innebär att vi kan minska koldioxidutsläppen från biltrafiken ytterligare och skapa mer marknad för miljövänliga biodrivmedel, säger han i ett pressmeddelande.

Lennart Bengtsson från organisationen Bilfront påpekar att det är första gången sedan 1999 som en regering föreslår en bensinskattesänkning. Detta ser han som positivt men däremot är han kritisk till att förslaget ändå inte innebär några sänkta kostnader för de som är beroende av bilen.

– Svenska bilister har haft nog av dyra experiment och särlösningar. Sällan har det skett så mycket när det gäller att göra bilar effektivare och snålare, säger han.

Diskutera: Vad tycker du regeringens nya förslag om bränslen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-04-17 08:48
Swenssons

generalzbynio:
Jo, CO2 utsläppen minskar globalt även om man producerar tex etanol i Brasilien och använder den i twx Europa eller Sverige. Lufthavet känner inga gränser och det gör inte klimat - vädrets makter - heller. Etanol är inte slutliga CO2 lösningen men den är ändå det bästa som vi har hitintills. Etanolen i HELA Europa och Sverige är miljöcertifierad och minskar nettoutsläppet av CO2 med minst 75%, from "well to wheel" dvs totalt sett. Se tex OKQ8 eller varje annat bensinbolags hemsida för mer FAKTA i ämnet.

#c • Uppdaterat: 2012-04-17 10:09
saabnisse

Jag skulle vilja veta varför vissa bilmodeller inte skulle tåla att köras på E10.
Vad kan skadas?
Många körde på lättbentyl fram till 1960-talet och detta kan jämföras med E25, det ansågs allmänt att det bränslet gav mindre motorslitage än ren bensin.
Som jag skrev i början av den här tråden är det mycket skrock och myter om etanol.
I princip är det samma etanol som med olika tillsatser säljs till ockerpriser på systembolaget för invärtes bruk.

#d • Uppdaterat: 2012-04-17 13:33
lubos

Jag hoppas att det här blir ett "frivilligt" alternativ, möjligen med någon liten skattemorot, men överlåt valet till oss som berörs så att vi inte i en redan överbeskattad situation också ska tvingas byta bil!
Se "Bensinbolagets" hemsida för hur orimliga skatter vi bilister redan betalar!

#e • Uppdaterat: 2012-04-17 19:55
Boxer

Klimatvinsten blir nog minimal. Visst är det sant att etanolen i sig är klimatneutral, problemet är bara att odlarna av sockerrören ser god ekonomi och därför skövlar regnskog för att odla socker istället. Därmed blir miljövinsten negativ, regnskogen är effektivare för att omvandla CO2 till syre.
Dessutom fraktas etanolen i fartyg som drivs av bara fossilt bränsle, ofta dessutom högsvavlat.
Slutligen är arbetsförhållanden för de arbetare som skördar sockerrören under all kritik.
Men tro inte att någon politiker gör konsekvensanalyser...

#f • Uppdaterat: 2012-04-17 20:41
Audi A5 SB

Läs vad Boxer skriver, där finns det en poäng. Inte nog med det, skövlingen av regnskogen till förmån för sockerplantor sker mestadels med uppeldning av den just nämnda regnskogen med tillhörande gigantiska Co2-utsläpp. Det är ett problem som inte är litet.

#g • Uppdaterat: 2012-04-17 23:25
Mythbuster

Boxer o Audi. Skövling av regnskog är naturligvis oaceptabelt. Men för den Brassilianska regnskogen sker detta i första hand dels för boskapsuppfödning och dels för soyaodling som sedan används till bl.a. grisfoder i Sverige. Biffen är altså en större bov än etanolen. Särskilt numera efterssom största delen av etanolen är producerad i EU (ink Sverige). För regnskog i sydostasien är det främst palmolja som leder till regnskogskövling. Det som är tillsats i vanligt margarin, kakor, kosmetika m.m. Viss till till Nestes biodiesel men det är en mindre del.

#h • Uppdaterat: 2012-04-18 08:11
Swenssons

Jag läste att man skövlar inte regnskog då man producerar sockerrör eftersom sockerodlingarna ligger i sydöstra Brasilien och regnskogen ligger främst i central och nordvästra Brasilien typ 150 mil norr om sockerplantagen. Varför skövlar man då inte regnskog till sockerplantage? Jo, därför att det är för varmt för sockerodlingar på i de områdena. Varför skövlar man då regnskog? Jo, för att utöka marker att bedriva boskapsuppfödning samt för att odla kaffe, bomull, te och tobak. ALLA oljetanker oavsett vad som ingår i lasten kör på svavelhaltig "tungolja dvs bunkerolja" så även de som fraktar olja från Iran, Irak, Mellanösten som man tillverkar bensin och diesel på skillnaden är att då ett fartyg "rensar" sina tankar till havs och man spolar ut olja ligger det kvar i den marina miljön i århundraden medan då de gör samma sak med etanollasten löses etanolen omedelbart upp och bryts ned på 21 dagar enl OECD´s mätning, EPD25-01. Vad händer utöver det om en olje resp etanollastad tanker går på grund? Nä kom igen etanolen är inte den slutliga lösningen men den leder oss in i framtiden vare sig vi vill eller inte och efter eller parallellt med etanolen kommer något ännu bättre men idag är etanol det bränsle som ger mest, flest och störst klimatnytta.

#i • Uppdaterat: 2012-04-18 09:19
saabnisse

crister, jag tycker inte att Jes fråga är knäpp, jag skulle också vilja ha reda på om någon hört talas om en motor som tagit skada av 10% etanolinblandning.
Vi har under flera år provar inblandning av E85 upp till 50% i flera olika bilar utan några problem mer än att det i ett par fall läckt från filter och i ett fall från packningar, men det var på gamla bilar där vaxlagret som bensinen skapat lösts upp av etanolinblandningen.
Några skador på insprutningssystem har inte konstaterats.

Det är som jag skrev i början av den här tråden mycket skrock och myter kring etanol och varför vissa biltillverkare avråder från användandet av bensin med högre etanolinblandning kan man bara spekulera om så länge de inte kan motivera sina åsikter.

Att det sedan ur bränsleekonomisk synvinkel måste skilja minst fem kronor mellan bensin och E85 för att det ska gå jämnt upp är en annan sak.

#j • Uppdaterat: 2012-04-18 18:24
saabnisse

Nej crister, frågan är inte knäpp och jag kan utveckla den ännu något mer, någon som hört talas om ett motorhaveri som bevisligen berott på för hög halt etanol?

#k • Uppdaterat: 2012-04-18 19:53
Förstikön (ej verifierad)

@saabnisse: Ja, jag har stått bredvid en av mekanikerna på min favoritverkstad när han renoverade en Volvo-motor som hade kärvat igen totalt efter körning på "ren" E85. Ingen rolig syn. Och ja, motorn var specad för E85.

Själv skakar han och de övriga mekanikerna på huvudet åt mig som blandtankar upp till 50/50 E85 och B95 i min amerikanska kärra (årsmodell 2004) utan problem. Har gjort det i snart tre år nu, men både min och verkstadens mekanikers förklaring är enkel: B95 smörjer - det gör inte E85. Och inte drar kärran mer olja heller. Däremot ökar soppaförbrukningen (mätt i kronor) i stadstrafik, men sjunker på landsväg eller motorväg i farter upp till 120 km/h så länge jag inte accelererar i onödan. Och eftersom jag åker ca. 3000 mil per år på landsväg och motorväg, men bara något hundratal mil i stadstrafik, är valet enkelt för mig. Blandtankning var ordet sa Bull...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.