Under juli såldes 11,6 procent mer etanol (E85) jämfört med samma månad förra året vid de svenska bensinstationerna. Samtidigt tappade bensinen 10,7 procent av sin försäljning i juli.
Enligt Ulf Svahn, vd för branschorganisationen Svenska Petroleum Institutet, ligger förklaringen i det höga bensinpriset som på tisdagen uppgick till 14,13 kronor per liter.
– Prisrelationen mellan E85 och bensin är fortsatt till fördel för E85 vilket visar sig i volymerna, säger han i en kommentar.
Dagens pris för etanol är 9,84 kronor per liter, ett pris som legat fast sedan april.
Försäljningen av diesel fortsätter också att öka, i linje med den kraftiga ökningen av nyregistrerade dieselbilar. I juli steg försäljningen med 1,0 procent, trots att månaden i år var en dag kortare än i fjol.
Diskutera: Vad tycker du om dagens bränslepriser?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressanta funderingar ovanstående. Men så lagom intressanta för de människor som nu svälter ihjäl,
när majsen blivit dubbelt så dyr senaste året.
(man tillverkar bränsle till rika människors bilar av majs.)
Tänk vad myter är seglivade. Ingen svälter pga etanol! Svält beror på uteblivna skördar pga torka, regeringar som inte då tar hand om sin befolkning, krig och förtryck. Oljan orsakar oändligt mer lidande än biobränslen som etanol.
För att kommentera artikeln är det postivt att etanolen ökar. Det är bra för miljön och bra att minska oljeberoendet. Vi får hoppas att trenden håller i sig och även spiller över på nybilsförsäljningen.
matda: Fel. Priset på basvaror har stigit kraftigt i de länder som använder åkermark till bränslen istället för mat.
Har sett i Indien hur potatis och rispriset har fördubblats på bara något år.
Detta beror inte på något av det du räknar upp.
hultarn, här kan du läsa om svälten i afrikas horn. Inte ett ord om att biobränslen är orsak utan det är orsakerna jag nämde:
http://www.newsmill.se/print/38259
Inget är svart eller vitt. Allt hänger ihop i en global ekonomi. Stigande spannmålspriser påverkar alla i slutändan. Förändrat klimat likaså (vilket kan, obs kan, bero på vår påverkan). Och krig här och där.
Men oavsett detta, så tror jag inte att etanol är lösningen. Den är för energikrävande att producera alternativt transportera. Vill man komma tillrätta med Co2, så är det över allt annat viktigaste att få slut på medveten uppeldning av regnskog för att röja ny mark. En kork i en och annan vulkan vore bra det också;-)
Glömde: att plantera träd och bygga hus av trä är också ett effektivt sätt av regenerera Co2 till C.
"Världsbanken pekar särskilt på priset på majs, som drivits upp till toppnivåer på grund av den ökade användningen i tillverkningen av etanolbränsle till miljövänliga bilar." Detta publicerades idag.
Men det finns de som vet bättre:
"Ingen svälter på grund av etanol" skrev signaturen matda.
Ännu är det länge till den siste stollen av minister Carlgrens papegojor tystnat.
matda: nu består ju världen av betydligt mer än Afrikas horn.
Men, visst, just där har de ett elände på grund av det du säger.
Etanol är ett utmärkt lösningsmedel för att tvätta bort olja. Etanolen binder fukt och det är kanske därför man kan se E85 bilar med tändstift som har rostiga tändstift?
All diskusion om vilket bränsle som är bäst är meningslös, då det endast är bränslekostnaden per körd kilometer som styr vilket bränsle som bilägarna använder. Om en bensinmotor skulle kunna köras på Diesel med 30% högre verkningsgrad, skulle ingen vettig bilägare köpa bensin eller E85, då man skulle spara pengar genom att använda "fel" bränsle.
det råder ingen matbrist i världen, det är en fördelningsfråga. om inte överskotten från vissa delar av världen når de behövande områdena spelar priset ingen roll ändå. dyrt eller billigt spelar ingen roll när det inte finns där det behövs. här i Sverige används en del av spannmålsöverskottet till att elda värmepannor, i mina hemtrakter finns en återförsäljare för spannmålspannor som riktar sig till bönder. dessutom får en del betalt för att låta bli att odla sin mark...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.