Om ungefär ett år införs nya regler för miljöbilar i Sverige. Dagens utsläppsgräns på 120 gram koldioxid per kilometer kommer att justeras nedåt, oklart hur mycket.
Den stora nyheten blir dock att miljöbilsklassningen ska bestämmas utifrån bilens tyngd, enligt SVT:s Rapport. En liten bil får tuffare krav och en större tillåts släppa ut lite mer.
I praktiken kan det innebära att en småbil med maximalt koldioxidutsläpp på 90 gram/km klassas som miljöbil. En tyngre bil – till exempel en suvmodell – kan i sin tur släppa ut över 120 gram/km och ändå vara miljöbil, enligt förslaget som nu utarbetas av miljödepartementet.
Ytterligare en nyhet blir att utsläppskraven kommer att skärpas i flera etapper i intervaller mellan tre och fem år.
Diskutera: Vad tycker du om de nya miljöbilsreglerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jo det blir ju fullt "logiskt" att en småbil med 115g/km på sitt samvete inte kvalar in medan en 500kg tyngre bil gör det med kanske 130g/km???
Vill man nu ha någon form utav kontrast mellan små och större bilar så är det väl inte så smart att gynna de bilar som släpper ut mer?
Vore det inte bättre att ägna tiden åt att justera reglerna på ett sätt som sedan är begripligt för dem flesta? ...Bensin kontra Diesel och E85?
Jag tror SVT gjorde en ordentlig tankevurpa i inslaget. 30g CO2/km med EUs viktkurva motsvarar en skillnad i vikt på 650 kg i tjänstevikt. Med det som bakrund är det ganska enkelt att lista ut att om man laster på 650 kg i tjänstevikt lär förbrukningen öka betydligt mer än 30 g CO2/km. De båda bilarna som visades i inslaget var högst spekulativt och hade mycket lite med verkligheten att göra.
Ha ha haa.. Helt otroligt!
Det är ingen miljökunnig individ som kommit på detta påfund.
Den borgerliga regeringen verkar TOTALT sakna kunskap om effekterna på miljön av CO2.
De kan för det första ta bort benämningen "miljöbilsregler".
När man läser på den sista raden i en ekvation kan man konstatera att de större och tyngre bilarna släpper ut mer CO2.
Då skall de också betala mer i fordonskatt?
Man kan också läsa att Volvo (och eventuellt Saab) ska gynnas av detta.
De beslutande i denna frågan kanske tror att det inte ger så mycket miljöeffekter om en tyngre bil släpper ut mer CO2? Snacka om dubbelmoral och lobbyiststyre. Jag skäms över våra politiker och tjänstemän som beslutar om dessa regler. Usch.
Jag anser att man kan ha en symbolisk summa som fordonsskatt (om någon alls) och betala den större delen genom bränslepriset. Det är ju dock bränslet som ger CO2-utsläppen. Då får man således betala för den nyttan man har av vägar och bilkörning.
Miljödepartementet har slagit knut på sig själva.
Det är ju en hel del vettigt i Lupos förslag och det har varit uppe till utredning flera gånger, men alltid blivit tillbakavisat.
Jag mins att man under 1980-talet gjorde en utredning om att baka in fordonsskatt och trafikförsäkring i bränslepriset och enbart ta ut registerhållningsavgift som en fast avgift.
Däremot minns jag inte vad förslaget föll på.
Kanske var det för att de svensktillverkade bilarna var törstigare än många utländska mindre bilar och att det då skulle missgynna den svenska industrin?
Men idag när svenska biltillverkare blir alltmer kinesiska kanske man skulle ta upp det igen.
Man skulle ju bli av med alla oförsäkrade och oskattade bilar på ett enkelt sätt.
Håller med Lupo, eftersom förbrukningen för en bil är individuell borde, ja det som idag är fordonsskatten, istället ligga uppdelat i bränsletpriset så att varje bilförare får dra sitt strå till stacken och inte sitta och prata fantasisiffror som "119g/km" och under "4,5l/100km".
På det sättet får även utländska fordon på genomresa i Sverige slanta upp vid pumpen, vilket jag tycker är rättvist.
Vore ju även förmånligt om förnyelsebara bränslen (och bland dem ser jag helst att etanol som är odlad på skövlad regnskogsmark INTE inkluderas) som biogas/syntetisk diesel mm. kostade mindre så att fler köper sig gasbilar i framtiden.
Återigen ställer våra kära idioter på diverse statliga uppdrag till det igen.
Bilköpare har återigen ingen som helst aning hur deras bil kommer beskattas/subventioneras nästföljande år.
Vansinnigt förslag att straffbeskatta småbilar till förmån för större och tyngre bilar som är sämre för miljön.
Utsläppsgränserna bör ju naturligtvis skärpas, men att tyngre bilar ska kunna få släppa ut mer och ändå räknas till miljöbilar, är ju helt galet tänkt! Det är så man kan bli mörkrädd för mindre. Det ska absolut vara samma gräns för alla personbilar, tycker jag!
Jag luktar biltillverkarnas lobbyverksamhet här. Men det kan bli bra för alla som tycker om/behöver storre bilar, som jag t.ex. Ändå tror jag att det är trockigt med det hela systemet. Det vore enklare om man bara beskattde bränsle. Man vet exakt hur mycket CO2, NOx, SiO2, partiklar, och annat skit kommer och gå ut i luften från 1l bränsle. Varför skulle man nu räkna om det till någon abstrktiv siffra om g/km? Var och en har olika körstil och kör olika sträckor. Som exempel: en bil som körs i staden bara 3km till jobbet och tillbaka varje dag, sprider ut åtminstone 2 gånger mer skit, än en som körs 3mil på landsvägen en gång i veckan. Varför då skulle man betala samma skatt??? Jag skulle aldrig fatta att man kan vara så inskränkt att skaffa en sånt idiotiskt system. Främjande av energieffektiva bilar? Beskatta bränsle istället - då blir det resultat direkt!
Förresten, jag tillhör gruppen som tror att det hela krångeln med CO2 är bara för att dra in mer pengar till budgeten. Snart får vi betala skatten för att vi andas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.