Den som kör mycket bil kan antagligen se vissa positiva effekter i sin plånbok efter den senaste tidens turbulens på finansmarknaden. Osäkerheten får nämligen bensin- och dieselpriset att sjunka.
Sedan den 25 juli, då den ekonomiska oron började, har priserna sjunkit kraftigt. Bensinen är nu 55 öre billigare och dieseln är 40 öre billigare.
Enligt Ulf Svahn, vd för Svenska petroleum institutet, är det inte ovanligt att bensinpriset sjunker vid den här tiden på året, då det brukar öka inför semestern för att sedan falla tillbaka.
– Men det brukar inte sjuka så kraftigt. Nu har också råoljepriset sjunkit. Det beror på oron för den ekonomiska utvecklingen, man förväntar sig att efterfrågan ska sjunka och då sjunker också priset, säger Ulf Svahn till Vi Bilägare.
Igår skrev TT att de ledande bensinbolagen sänkt sina riktpriser. Bensinpriset sjönk med 20 öre litern och dieselpriset med 10 öre. I dag höjdes priserna något enligt Sveriges Radio, med 15 öre för både bensin och diesel.
En liter bensin kostar nu 14,03 kronor och en liter diesel kostar 13,84 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om bensinpriset?
Hastighet. Max 80 km/tim gäller för registrerade släp och är – om hastighetsgränsen medger – den hastighet man bör hålla för att inte hindra medtrafikanterna mer än nödvändigt. Lägre hastighet ger lägre luftmotstånd och lägre förbrukning. Är du ensam på vägen, sänk till 70 km/tim och spara bränsle. Om omständigheterna medger är det klokt att tappa lite i hastighet i motluten för att sedan återfå fart i utförslöporna.
Framförhållning. Med större levande massa har ekipaget potential att rulla långt, ha lång framförhållning i körningen och lätta på gasen i god tid. God framförhållning belönas med mindre slitage på bilens bromsar. Hybrider och elbilar har bromskraftsåtervinning som rätt använd ger mer kraft åt batterierna jämfört med körning utan släp.
Lufttryck. Att vagnen rullar lätt är lika viktigt för släpet som för bilen. Nyare släp anger ofta vilket däcktryck som ska användas vid maxlast. Finns det ingen anvisning för vagnen och förutsatt att däcken är anpassade till släpvagnen, kan man utgå från vad däcktillverkaren anger för maximalt däcktryck. En släpvagn som vår har i regel ett däcktryck på mellan 2,5 och 4,5 bar beroende på däckens storlek och typ. Glöm inte att kontrollera dragbilens instruktionsbok, i regel ska däcktrycket justeras för maxlast
Service. Håll släpvagnen i bra skick. Justera bromsarna så att de inte ligger emot. Smörj påskjutsbromsen och kontrollera att vagnens hjul rullar lätt.
Ljus. Om du står inför att köpa ett nytt släp, välj om möjligt en vagn med LED-lampor. De drar något mindre ström, syns mycket bättre och håller längre.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här i Sydney har vi inte märkt av någon prissänkning. 1 liter E10 bensin (91 oktan) kostar fortfarans ca. 8:45 i svenska pengar. Diesel kostar ca. 9 spänn/liter.
Sänkt pris, ha ha ha!!! Inte hos OKQ8 väl?
OKQ8, sänk åtminstone till samma novå som konkurrenterna!!
Precis OveK. Nära där jag bor ligger en Jet och en OKQ8 väldigt nära varandra, på varsin sida om vägen, och OKQ8 tar alltid ca 40 öre mer per liter än Jet.
Om inte politikerna varit så veka, så hade vi nog haft en bilpark som är bra mycket miljövänligare redan på 70-talet, då SAAB kom ut med sin ångdrivna bil som var baserad på en V4, men klenheten fick ge sig då oljebolagen började morra lite.
@Harry 1, men jag hade för mig att det var 99:an som man provade på.
Hur som helst, det var ett kul projekt, typiskt för Saab, före GM-strypningen!
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://www.saabhistory.com/2008/04/04/the-nine-cylinder-saab-steam-engine/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.