Volvos kommande stödsystem kallas Traffic Jam Assistance och fungerar i hastigheter upp till 50 km/tim. Föraren aktiverar systemet med ett knapptryck och kan därefter släppa ratten och flytta fötterna från pedalarna. I stället tar bilen över kontrollen av motor, bromsar och styrning.
När som helst kan föraren återta kommandot men så länge han eller hon inte ingriper ser tekniken till hålla avståndet till framförvarande bil. Systemet är en vidareutveckling av Volvos befintliga teknik med körfältsassistent och adaptiv farthållare. Peter Mertens är Volvos utvecklingschef:
– Tekniken gör att föraren kan koppla av mer i samband med det monotona, dagliga körandet i trafikköer, som är den minst attraktiva aspekten av stadstrafiken. Det ger en lugn och trygg körning i långsam trafik, säger Mertens.
Volvo planerar att introducera systemet redan 2014. Tekniken får premiär i de första modellerna som bygger på Volvos nya skalbara bilplattform, SPA. Parallellt med Traffic Jam Assistance arbetar Volvo även med så kallade fordonståg, där en kolonn med fordon automatiskt följer efter en ledarbil.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos system?
Sådana här system kommer vi att få se mer av i framtiden då fler och fler tillverkare jobbar på liknande lösningar, snart sitter vi allihop i fordonståg.
Inte så konstigt egentligen att det arbetas på att få bort föraren då denne är den svaga länken...
Det är mycket troligt att bil med "automatisk körkontroll" är kravet för 5 stjärnor i Euro NCAP om ett par år, och eftersom kunderna vill köpa bilar med 5 stjärnor så kommer de att köpa de bilar som är utrustade med denna funktion.
Jag överväger när det är dags för mig att köpa min absolut sista, nya bil. Jag tror att det lär bli tvunget att ske rätt snart. Eller så kör jag mina nuvarande bilar 15 år till och försöker därefter att åka "rejält begagnat".
Men alltså, med tanke på hur genomuselt många kör - med omkörningar över backkrön, omkörning trots mötande, för fort trots blixthalka etc. - tänker JAG då INTE låta mig "ledas" av den framför. Gud vet vem denne framförvarande är och som kommer att vara "in charge" för mitt och mina passagerares liv.
För de som ofta sitter i köer är ju detta faktiskt inte så dumt och det funkar ju bara upp till 50km/h och det är bra för att "hänga på" någon i 90km/h skulle nog vara lite otäckt.
Inom 5-10 år är såna här autopiloter säkert standard på de flesta nya bilar, plus via GPS automatiska övervakningssystem som håller koll på var man är, hur fort man kör och eventuella lagöverträdelser som sen kan direktrapporteras till aktuell myndighet.
Så man får väl göra som Kapten säger, köpa sig en ny bil nu och behålla den resten av livet.
Men då det kommer antagligen nån lag som förbjuder bilar utan dessa system att framföras i trafik, eller så får de som saknar det en skyhög försäkring eller skattas ihjäl...
Jag känner mig personligen allt mindre road av moderna bilar. Det blir bara mer kontroll och mindre frihet, i hela samhället. Människan reduceras, och detta innebär att människans vaksamhet, ansvarstagande och uppmärksamhet degenereras - vi blir sämre och sämre bilförare för vi behöver inte vara bra bilförare när systemen tar hand om den biten. Märker ju själv när jag fickparkerar, jag är inte alls lika bra på att fickparkera längre på grund av att mitt fordon har backsensorer.
Håller med dig Raphael - samhället går överstyr.
Och hur blir det med försäkringsbiten med den här tekniken? Om den framför kör ner i diket och jag följer efter? Vem betalar? Ingen?
Kapten, det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att Volvon bara simpelt hakar på bilen framför. Med hjälp av mobilnätet, GPS och vägavläsare så luras nog inte bilen alltför lätt - i vart fall inte mer än en förare av kött och blod.
Raphael, att du blivit sämre på att backa kan ju också bero på att moderna bilar inte har någon bakåtsikt.
"Konstapeln, det var inte jag som körde över fotgängaren. Det var bilen! Jag är oskyldig!" :)
Paginering
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Jaha, och när bilen framför kör av vägen då? Ska bilen efter följa med då? Det är väl (kanske) bra att Volvo arbetar med nya tekniska system, men ärligt: jag tror inte att det är det som marknaden vill ha - marknaden vill ha bilar som den gillar av andra orsaker och i det avseendet är Volvo ur fas.