Nästa artikel
Seat Leon ST – första bilderna
Nyheter

Seat Leon ST – första bilderna

Publicerad 22 juli 2013 (uppdaterad 24 juli 2013)
Kanske kan en spansk kombi med snitsig design vara något för svenska bilköpare? Här är de första bilderna på nya Seat Leon ST.

Det spanska syskonet till koncernkollegorna Volkswagen Golf Sportscombi och Skoda Octavia Combi har ännu inte presenterats officiellt. Däremot har de första bilderna på modellen som får namnet Seat Leon ST läckt via ett internetforum.

ST är en förkortning för Sports Tourer och med de bokstäverna får Seat Leon längre överhäng bak och höjd taklinje. Följaktligen blir bagageutrymmet större, men än så länge finns inga bekräftade siffror vad gäller lastvolymen.

Golf Sportscombi och Octavia Combi sväljer 605 respektive 610 liter prylar med baksätet uppfällt och vår gissning är att Leon ST får aningen mindre utrymme, för att i stället fokusera mer på formgivningen.

Den nya kombin premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Leon ST?

ALFA ROMEO

Både suven Stelvio och sedanen Guilia kommer med facelifts sent nästa år. Om bilarna hinner till Sverige 2020 eller får vänta till början av 2021 är oklart.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11z • Uppdaterat: 2013-07-25 15:20
Raphael

Jag håller med dig Peter E om att många inte sätter det praktiska i första rummet, och en av mina poänger som jag har försökt lyfta fram i diskussionen är just att kombimodeller en gång i tiden var för människor som satte det praktiska i första rummet, men detta har ändrats. Det finns inte så många praktiska kombis kvar på marknaden, och här blir minibuss/familjebuss mer ett tydligt alternativ för dessa som fortfarande söker en praktisk bil.

Jag tror att vi kan vara överens om att de som är ute efter denna Seat kombi i första hand är ute efter design än en bil att flytta ett typ ett kontor med. Och det behöver inte vara fel i sig självt.

Att det skulle finnas Seat-kunder som inte kan tänka sig något annat än en Seat, ja det kanske det finns men jag finner det något otroligt. Jag menar, Seat - Volkswagen - Audi - Skoda, jag tycker de är väldigt lika och kommunicerar liknande värden. Däremot finns det absolut, tror jag, de som inte kan tänka sig något annat än en VAG-produkt. Men nog tror jag att de som gillar Seat också kan tänka sig en Volkswagen eller Skoda exempelvis, jag tror inte de säger Volkswagen usch och fy vill inte ta en med tång, eller Audi aldrig nej nej värsta tramset... eftersom Seat i mångt och mycket delar så mycket gemensamt med dessa.

Sedan detta med att man inte kan få allt. Ja det handlar också om personlig definition om vad allting är... Men för mig så upplever jag att en minibuss ger mig allt det jag söker i en bil, jag ser det inte som en kompromiss utan att jag får precis det jag vill ha. Men visst är vi olika där vilka önskemål vi har en på bil. Om man inte får allt i en bil kanske ens önskemål och krav inte är realistiska. :)

#120 • Uppdaterat: 2013-07-25 15:24
Peter E

Den bil som uppfyller alla mina krav har aldrig funnits, och kommer aldrig finnas..
Men just nu så är min Golf en alldeles utmärkt kompromiss mellan mina krav.. :)

#121 • Uppdaterat: 2013-07-25 15:37
Raphael

Ok, då har du helt andra krav än jag. En Golf är för liten invändigt för mina behov. :)

#122 • Uppdaterat: 2013-07-25 16:18
Roy J

Jag håller helt med Raphael om att trenden hos kombibilar inte går åt det praktiska hållet. Titta bara på de senaste Volvo-modellerna.
Inom VW-koncernen har man dock inte helt glömt de praktiska aspekterna och denna Leon är samtidigt en av de snyggare.

Tidigare SUV:ar (familjebussar, småbussar, flexibliar...) hade verkligen inte de bästa vägegenskaperna - åtminstone inte de amerikanska. De till och med välte lättare i kurvorna.
Där har tack och lov mycket förändrats.
Tyvärr har det också medfört att vissa SUV:ar blivit okomfortabelt avfjädrade, men det gäller inte alla.

Nu finns ett ökande antal lite mindre SUV:ar och MPV:er - crossovers av olika slag.

Att en lite högre bil utnyttjar utrymmena bättre är knappast något märkligt.
För sådär 40 år sen skissade tidningens medarbetare Jan Ullén på just en sådan med måttliga yttermått.
Nu finns de.

Våra behov är högst olika.
Titta bara på "trendiga" kök med diskbänk i oljat trä och en enda, dessutom rund ho. Man har byggt bort det praktiska. Utseendet har fått ta överhanden. Jag är inte ens säker på att alla ens tycker att det är snyggt - men det är trendigt!
Med bilmode är det dessvärre likadant.

Hur som helst så har vi även olika praktiska behov.
För många räcker en sedan alldeles utmärkt. De åker aldrig mer än fyra i bilen och oftast bara en eller två. Vid de ytterst få tillfällen mer lastutrymme behövs så hyrs ett släp eller en skåpbil.
De tycker nog som de flesta av oss att "vanliga" bilar är elegantare och sportigare.
En kombi kan ge det där lilla extra som behövs för en del. Och en modern kombi är heller inte bullrigare. En riktigt trendig kombi ger dock inte så mycket extra.

Alltså finns det ett ökat behov av rymligare bilar.
De som behöver dessa utrymmen, som ofta är väldigt flexibla, köper en SUV.
De kan ofta vara värda att titta på även ur komfortsynpunkt.
Bättre insteg, ofta skjutbara och vinkelbara bakstolar, bra trafiköverblick, ofta bättre takhöjd där bak och ibland även större lastvolym än en lika lång "vanlig" bil.
En del tycker även att de ser lite tuffare eller charmigare ut.

Jag håller alltså helt med Raphael att alla borde prova även SUV:ar. Kanske omvärderar de sitt bilinnehav. Det är lätt att bli imponerad av en modern SUV:s möjligheter.
Men många konstaterar också att de faktiskt inte har det behovet.
Och då kan denna Leon vara alldeles utmärkt.

#123 • Uppdaterat: 2013-07-25 16:23
Roy J

Raphael, det är tråkigt att du stannat i utvecklingen.
Du hävdar att du är som du är och endast kan skriva långa haranger.
Själv är jag inte färdigstöpt, utan vill och kan utvecklas fortlöpande.
Jag skriver ofta också långa inlägg, men försöker undvika att upprepa mig (vilket inte alltid lyckas). Dock kan jag numer även skriva kort. När jag skrivit instruktioner och liknande så är jag synnerligen kortfattad, men då har jag också lagt ner tid på just detta.

Kan man hoppas på att även du trots allt utvecklar dig?

#124 • Uppdaterat: 2013-07-25 16:26
Peter E

Jag får väl erkänna att jag var och provade en Citroen Berlingo för nån vecka sedan.
En alldeles utmärkt bil om man har vissa kriterier på hur en bil ska vara.
En inte fullt så utmärkt bil om man har andra kriterier på hur en bil ska vara.
Jag hör till de senare.

#125 • Uppdaterat: 2013-07-25 17:06
Raphael

Roy, ditt inlägg förvirrar mig men det beror på att du använder vad jag uppfattar som en icke-vedertagen terminologi. Du verkar kalla alla större bilar för SUV och det håller jag inte med om. Jag har ingen SUV, jag har en minibuss av minsta storleken. En Picasso, C-Max, Touran etc är minibussar. En SUV är en bil som Honda CR-V eller Volvo XC-60. Alltså hög markfrigång och rätt stora och för en "aktiv livsstil". SUV = Sport Utility Vehicle. Den engelska kortformen för minibuss är MPV = Multi Purpose Vehicle.

Så, jag har alltså fällt kommentarer om MPV vs kombi, inte SUV vs kombi. :)
Åtminstone enligt mitt sätt att använda terminologi... :)

#126 • Uppdaterat: 2013-07-25 17:09
Raphael

Imponerande Peter, det trodde jag inte om dig. :)
Men en Berlingo är inte en familjebuss/minibuss, utan en skåpbil som även finns i familjeverrsion, I grunden ett transportfordon. Jag har hyrt en sådan vid enstaka tillfällen, då som ren skåpbil för tre personer fram. Den är helt okej, men uppfyller inte mina krav på komfort och bränslesnålhet.

#127 • Uppdaterat: 2013-07-25 17:29
Roy J

Raphael, du har helt rätt!
Jag blandade hop SUV och MPV. Det är MPV:er i olika storlekar jag menar.
Beklagar min begreppsförvirring!
Givetvis känner jag till skillnaden, men här blev det en tankevurpa.

#128 • Uppdaterat: 2013-07-25 17:42
Raphael

Bättre med tankevurpa än vurpa med bilen i trafiken. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.