Vi blir allt äldre. Och vi kör bil i allt högre åldrar. Jämfört med för tio år sedan har medellivslängden i Sverige ökat med två år för män och ett och ett halvt år för kvinnor.
Mot den bakgrunden inleder Sverige ett gemensamt projekt med Frankrike för att utreda äldre förares behov och säkerhet i trafiken. Fokus är friska förare över 75 år.
– Samhällets utmaning blir att hjälpa äldre förare att köra säkert så länge det går och dessutom hjälpa dem att själva förstå när deras kognitiva förmågor försämrats så mycket att de behöver anpassa sitt körbeteende, säger Tania Dukic på forskningsinstitutet VTI.
Inledningsvis ska forskarna kartlägga vilken hjälp äldre förare behöver i trafiken. Därefter ska man utveckla träningsprogram som kan hjälpa de äldre att förstå sin kapacitet vad gäller bilkörning.
Forskarna ska dessutom utveckla anpassade stöd- och säkerhetssystem i bilen. Projektet sträcker sig tre och ett halvt år framåt.
Diskutera: Är äldre förare en säkerhetsrisk i trafiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har vid ett flertal tillfällen sett äldre förare köra ut på större vägar utan att vare sig stanna, lämna företräde eller ens kolla om det kommer någon. Fick själv bromsa kraftigt en gång för att inte köra på en som kom från en grusväg och körde ut rätt framför mig trots öppna fält och god sikt runtom. Han kollade inte åt något håll alls utan körde bara ut.
Det farligaste som finns är att köra bil mitt på dagen.
Ser helt galna saker av pensionärer titt som tätt, kör mot enkelriktat etc.
Något behöver göras för att styra upp problemet.
Äldre förare e inget problem. De unga spolningarna under 30 år är betydligt fler oerfarnare och därmed betydligt farligare i trafiken än de fåtalet av "gubbarna med hatt"!
Swenssons, de unga förarna befinner sig i en uppåtgående inlärningskurva. Det är mer en attitydfråga, och de kommer att bli bättre i trafiken. Småbarnsmorsor som dyker ner på golvet för att fiska upp nappar eller till och med ammar (!) i trafiken är också attitydproblem. De äldre med smygande sjukdomar och tilltagande förvirring och försämrad fysik lär inte bli bättre i trafiken. Har folk inom släkten som kör bil vid 90+ års ålder trots ganska svår parkinson, kärlkramp och synnedsättning. Läkare agerar inte som de ska och berörda släktingar törs inte ta bladet från munnen. Jag garanterar att ett hastigt uppdykande hinder (läs barn) inte kommer att kunna hanteras på ett lämpligt sätt när man knappt ens kan lyfta fötterna från golvet när man går...
Nä, såvitt jag har förstått är äldre personer en trafikfara men unga, oerfarna alkohol, och narkotika påverkade, medelålderskarriärstressade bilister är både betydligt fler och därmed oxå farligare i trafiken för att inte tala om alla gamla risiga, trafikfarliga bilar som rullar i trafien. Vem minnsi inte den japanska bilen, hår på ViB, som var besiktigad men som tappade bakaxeln. Snacka om trafikfara!
att det finns farligare exempel i trafiken förtar inte problematiken med fysiskt och psykiskt försvagade äldre. Det handlar ju om att upptäcka detta och försöka lösa det problemet.
Det är bra att man även ser till att de äldre kan köra bil säkrare. Många äldre är beroende av bilen precis som vi yngre. Det finns inte affärer i varje korsning och samhälle längre. Även de äldre måste kunna ta sig till affären, apoteket och vårdcentralen mm. De måste även få behålla sina sociala kontakter och inte isoleras. Bilen är för alla och är det så att vissa grupper inte passar in i den stora mängdens mönster måste vi andra anpassa oss också och underlätta för de som inte behärskar bilen på samma sätt.
Ju längre tiden går, desto fler äldre får vi som haft god körvana från unga år. Och därför tror jag att de äldre kommer att köra bättre och bättre i allt högre åldrar.
Bilarna blir också mer lättkörda med fler hjälpmedel. Inte minst parkeringssensorer och backkamera är ett gott hjälpmedel för stela nackar. Skulle system som läser skyltar utvecklas och dessutom tala om för de äldre när de är på väg mot förbudsskyltar så skulle det också underlätta. Vingelvarnare och dödavinkelassistenter är lika så, bra hjälpmedel. ESP och automatlådor hjälper redan många i trafiken. Jag hoppas att även bilindustrin visar intresse för äldre förare och erbjuder bra tillval som är skräddarsydda.
Shogun,
ja det är ett extremt laddat ämne, men man får nog försöka inse att det inte är någon mänsklig rättighet att ha körkort så länge man själv önskar och formellt inte begått något "fel". Trafiksäkerhet handlar också om att vara ödmjuk nog att inse och acceptera att man en dag kommer att vara olämplig som bilförare. Att man kört prickfritt i 40-60 år är ingen garanti. Tror inte de förare som åker på fel sida motorvägen och kör vänstertrafik i rondeller (min fru har mött gamlingar vid 2 tillfällen i fel riktning!) backar på folk och bilar på parkeringar egentligen inser att de passerat en lämplighetsgräns. Detta måste de få hjälp med och om det finns ett tydligt regelverk runt detta kan det vara lättare att acceptera faktum.
Det går inte att sätta en åldersgräns - körfömågan är individuell. Vad som krävs av pensionärer liksom av alla övriga bilister är omdöme och hänsyn i varje situation.
Att det finns unga slynglar som far runt som idioter ursäktar inte att andra också gör fel. Jag tror att vi alla har erfarenhet av hur vissa gamla kör.
En synkontroll och uppfräschning av teorin borde vara en självklarhet när man byter körkort var 10:e år.
Bara för att man såg bra för 50 år sen, betyder ju inte att man fortfarande ser bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.