Köparen av Saabs konkursbo, elbilskonsortiet Nevs, har fått tillgång till en fabrik som tillverkar elbilsbatterier av typen litiumjärnfosfat. Anläggningen har byggts av ett dotterbolag till National Modern Energy Holdings, som i sin tur äger Nevs.
Inledningsvis ska fabriken producera batterier till eldrivna bussar, men så småningom även fungera som huvudleverantör av batterier till Saabs elbilar. Enligt Nevs kan den första eldrivna Saaben lanseras våren 2014.
– Detta är ett viktigt steg för Nevs, säger Kai Johan Jiang, ägare av National Modern Energy Holdings. Fabriken är Kinas modernaste och vi producerar batterier som är i absolut världsklass.
Enligt Nevs bygger batterierna på japansk teknik och energidensiteten (146 Wh/kg) uppges vara högre än i dagens elbilsbatterier, vilket borgar för längre räckvidd.
– Redan idag har våra batterier en kapacitet med mycket konkurrenskraftiga värden, och ännu återstår cirka ett och ett halvt år innan den första Saab-elbilen ska lanseras, säger Kai Johan Jiang.
Diskutera: Vad tror du om Saabs kommande elbilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
NEVS skickar - sannolikt - bilarna utan batterier till Kina. Sparar en transport och - sannolikt - import tull.
Slutmontering och provkörning i KIna= mindre jobb i THN.
Enligt TTELA skall NEVS göra facelift på 9-3 - då hinner dom inte starta serieproduktion förrän efter semestern 2014.
Serieproduktion är mycket mera än 10 bilar/ dag.
Håller med Shogun!
Elmotorer är ju så jäkla mycket bättre än förbränningsmotorer, så hoppas de får till det på batterifronten.
En kines som heter "Johan", de är roliga! :-)
Jag jobbade med en som hade lagt till "Peter" i sitt namn, det är tydligen högsta mode att adoptera ett västerländskt namn.
I vart fall får jag instämma i Shoguns lyckönskning, det behövs jobb i Trollhättan!
Sen förstår jag inte varför det ska behöva ta sån lång tid att få igång produktionen, bilvärlden är märklig!
Nja, jag har alltid varit skeptisk till det här.
Det myllrar av etablerade tillverkare med enorma resurser och de har ändå, trots stora satsningar på elbilar, inte kunnat visa upp något revolutionerande och inte kunnat få elbilssatsningen att gå med vinst.
För många av dem gör det inte så mycket eftersom de haft andra produkter som kunnat vara med och finansiera.
Men för Nevs?
En enda modell som efter modifieringar ändå ursprungligen är byggd för att drivas av en turbomotor!
Jag tror det dröjer väldigt länge innan elbilar är något att räkna med och de som inte kompletterar med hybriddrift är säkert snart borta.
Tyvärr.
Jag är tyvärr böjd att hålla med saabnisse till 100%. Vidare förutspår jag att det är mer detaljer än bara batteriet (tjalles inlägg) som slutmonteras i Kina. Tyvärr.
Det är inget konstigt att det tar tid att sätta igång serieproduktion, de behöver ju utveckla bilen först. Det är inte bara att sätta i ett batteri i en 9-3 och köra... Vi talar om ny motor, nytt batteri, ny drivlina, nya lösningar. De måsta prova, testa och få till en fungerande lösning. Sen kan de sätta igång produktion.
Eftersom verkningsgraden för elmotorer är dubbelt så hög som verkningsgraden för förbränningsmotorer, så hänger det på batterierna om Saab/Nevs kommer att lyckas... Elbilar är framtidens melodi med rätt batterier. Alltså pris och prestanda, gällande batterierna. Lycka till Saab/Nevs! :-)
Elmotor-fyrhjulsdrift verkar funka bra.
http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0
Prius klarar sig på 1,44 kWh per mil vid eldrift vilket översatt till bensin/diesel motsvarar ca: 1,6 dl bränsle per mil. Här några som kör elbilar i en bilpool.
http://greencharge.se/2012/08/sextusen-medlemmar-i-bilpool/#more-384
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.