Nästa artikel
Saab-ägare - så kan kollapsen påverka dig
VI BILÄGARE OM SAAB:

Saab-ägare - så kan kollapsen påverka dig

Publicerad 20 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Beskedet om Saabs företagsrekonstruktion väcker givetvis oro bland svenska Saab-ägare. Vad händer med garantier och reservdelar i framtiden? 
Om Saab går i konkurs kan garantierna bli värdelösa för bilägarna. Som bilägare och konsument står Saabägarna då oskyddade mot framtida problem. Men i Saabs rekonstruktion gäller köparnas garantier precis som tidigare.

- Om tillverkaren går i konkurs blir garantierna en fordran i konkursboet. Men i det läget finns det ingen motpart att ställa kravet till. I praktiken blir det så att garantierna upphör. Om företaget säljs vidare och kvarstår som samma juridiska person så gäller garantierna däremot. Om namnet Saab lever vidare men det blir ett nytt juridiskt bolag, upphör troligen garantierna. Saab kan ju också av goodwill-skäl låta garantierna kvarstår för att helt inte skapa "badwill" för företaget, säger Mari Gremlin, jurist på Konsumentverket.

När brittiska Rover gick i konkurs 2005 resulterade det även i en konkurs för den svenska generalagenten. Då övertogs garantierna av olika försäkringsbolag istället.

- Om man är i ett läge att man ska köpa en Saab finns det ju möjligheter att förhandla med återförsäljaren om garantierna om tillverkaren skulle försvinna. Som konsument har man ju också tre års reklamationsrätt, som i så fall ska ställas direkt till återförsäljaren där man köpt bilen, säger Mari Gremlin.

Vad gäller för garantier, service och reparationsmöjligheter i framtiden för Saab om det skulle gå så illa att det blir en konkurs?

- Alla garantier är desamma som tidigare under rekonstruktionsperioden. Det finns inga planer på konkurs, så vi har inte tittat i detalj på vad som skulle innebära. Vi räknar inte heller med att hamna i ett sådant läge, vårt fokus ligger på rekonstruktion just nu, säger Jonas Hernqvist, som arbetar med återförsäljarfrågor på Saab Automobile. Vad det gäller reservdelar så har vi ett åtagande, även om jag inte kan säga exakt hur det ser ut just nu. Men det finns en affärsmöjlighet i det, det finns ju en marknad för reservdelar. Det är återförsäljarna som har ansvaret mot konsumenterna, det är ju dit köparna ska vända sig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-21 00:21
Anders (ej verifierad)

Pressen har försök sänka saab i 50år så ni måste vara nöjda nu? Vem blir nästa hackekyckling ? Volvo knappast, de skyddar ni precist likt kärringen Maud O. En prenumerant mindre skall ni veta!

#2 • Uppdaterat: 2009-02-21 00:47
Magnus (ej verifierad)

Efter att ha bott och jobbat utomlands över 15 år förundras man över Sverige, svenskarnas och journalisternas ständiga kamp att förgöra sin egen industri, sina bilproducenter och sitt eget rykte såväl nationellt som internationellt. Den svenska journalistkåren påverkar sina läsare i så motto att de ständigt söker fel på de svenska varorna däribland SAAB och Volvo vilket gör bilkonsumenterna osäkra på SAAB och Volvos kvalitet. Samtidigt höjer den svenska journalistkåren utländska bilmärken till skyarna tex Toyota och tycker sedan att det är tragiskt att SAAB och Volvo tappar marknadsandelar! OM tex en japansk journalist ens skulle våga yppa ett enda kritiskt ord om sin bilindustri tex Toyota tar det inte mer än 1 timme innan vederbörande har AVSKEDATS. Jag anser att vi SKA vara stolta över och stödja såväl SAAB som Volvo och övriga svenska företag som kämpar för sin överlevnad och därmed för allas vår gemensamma välfärd. Jag uppmanar vidare den som står i begrepp att köpa bil att omedelbart vända sig till SAAB och köpa en ny SAAB bil

#3 • Uppdaterat: 2009-02-21 13:00
Lennart (ej verifierad)

Ja Magnus det är så sant det du skriver. Svenska motorjournalister kan inte anklagas för att vara särskilt vänliga till svensk bilindustri. Jämför med tyska journalister, de omhuldar de tyska märkena t.o.m. på ett utmanande sätt. En stilla bön att bedja om är väl att de som osakligt har kastat skit på de svenska märkena både i tidningarnas insändarspalter och i "seriösa" biltidningsartiklar och tester ska få känna av den ekonomiska konsekvens som nu kommer att uppstå i vårt land!

#4 • Uppdaterat: 2009-02-21 13:05
Zaab (ej verifierad)

Förstår inte all den kritik samtliga Saab-modeller får i diverse tester utav så kallade experter. Bilarna har ju alltid varit svinbra, varför denna Saab-fientlighet?

#5 • Uppdaterat: 2009-02-21 14:46
Ingemar (ej verifierad)

Men allvarligt.....HUR länge kan man hålla ett företag under armarna utan att det går med vinst.Det måste väl iaf gå med vinst nåt år.
En företagsledning som år efter år ser mellan fingrarna på alla förluster som företaget har.
Är det försvarbart....
Det är ju inte bara ett eller fem år det handlar om.
Tror inte det blir bättre om nån annan än GM matar saab med pengar.
Skulle en vanlig företagare få samma hjälp... NÄ

#6 • Uppdaterat: 2009-02-21 17:02
Anders B (ej verifierad)

Men snälla Magnus och Anders. vad ska journalisten i den här artikeln skriva egentligen? Att allt kommer bli bra? Det här är ju bra information och sånt som jag vill veta om jag är Saabägare.

#7 • Uppdaterat: 2009-02-21 18:02
Saabnisse (ej verifierad)

Ingemar, jag och flera andra har skrivit detta flera gånger.
Vi har ingen aning om Saabs finanser!
Saab kan mycket väl ha gått med vinst under GMs ledning.
GM flyttar pengar mellan bolagen kors och tvärs för att hamna i det land det är mest lönsamt att skatta!
GM är ett skojarföretag lett av riskkapitalister som bara försökt att sno åt sig så stor del av kakan som möjligt.
Det är detta som fått GM på knä och utan en ordentlig upprensning i ledningen blir det säkert konkurs.

#8 • Uppdaterat: 2009-02-21 18:15
Ingemar (ej verifierad)

Ja visst kan det vara så som saabnisse skriver.. men det har ju pågått långt innan GM kom med i bilden. Fast saab är ju duktiga på tekniska lösningar,de ska dom ha beröm för.

#9 • Uppdaterat: 2009-02-21 21:59
Kjell (ej verifierad)

Då jag nyligen har köpt en fin saab 9-3 tillhör jag ju enligt Maud O. den del av mänskligheten som inte eksisterar. ("Det fins ju ingen som köper en saab")? Skulle ändå vilja säga att jag gläds mycket åt min fina bil och har mycket svårt att förstå kritiken mot saabs fina bilar, men min röst kan ju ingen höra.

#a • Uppdaterat: 2009-02-21 22:44
Bengt (ej verifierad)

Ingen kan driva ett företag som under 20 år stadigt har gått med förlust. SAAB har har sålt varje bil de senaste fem åren med 40000 SEK i förlust på varje bil.
SAAB är bankrutt, totalt under isen och bör sättas i konkusra omedelbart.
Skyll inte på GM eller Maud Olofsson!!
Saab tillverkar bilar som inte går ATT SÄLJA PÅ EXPORT!
Bara några få korkade svenskar köper dem och det räcker inte....
Tur att det finns kvalitetsbilar från Japan, Frankrike och Tyskland.
Lägg ned svensk bilindustri!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.