Volvo kan snart få nya ägare. Enligt uppgift kommer Fords säljoffensiv intensifieras under februari - och en försäljning till Kina ska fortfarande vara det hetaste alternativet.
- Det är inte en ideal tidpunkt att sälja men uppenbarligen finns ett behov av pengar, säger Alan Baum på analysföretaget Planning Edge till Bloomberg News.
I februari inleder Ford en offensiv för att finna en köpare åt Volvo. Det rapporterar Bloomberg News om, och hänvisar till en anonym källa. Enligt Bloomberg News källa kommer försäljningsdokumentation att skickas ut till intressenter i mitten av februari - och Ford ska enligt uppgift förvänta sig konkreta bud.
Kinesiskt intresse?
Volvo har kopplats samman med en rad kinesiska biltillverkare den senaste tiden - och dessa tillverkare ska fortfarande vara de hetaste alternativen.
Enligt analytikern Alan Baum kan SAIC Motor Corp., Chery Automobile Co. och Guangzhou Automobile Group Co. vara presumtiva köpare.
Volvo attraktivt
Volvo ses som ett attraktivt bilmärke för de kinesiska biltillverkarna. Framför allt ses Volvos utvecklingskapacitet och återförsäljarnät som intressant.
- Är du en kinesisk biltillverkare som vill etablera dig på den globala marknaden kommer detta att vara mycket tilltalande, säger Michael Robinet, analytiker på CSM Worldwide, till Bloomberg News.
Återstår att se om det finns någon sanning i uppgifterna. I så fall kan Volvo bli kinesiskt inom en snar framtid.
I februari inleder Ford en offensiv för att finna en köpare åt Volvo. Det rapporterar Bloomberg News om, och hänvisar till en anonym källa. Enligt Bloomberg News källa kommer försäljningsdokumentation att skickas ut till intressenter i mitten av februari - och Ford ska enligt uppgift förvänta sig konkreta bud.
Kinesiskt intresse?
Volvo har kopplats samman med en rad kinesiska biltillverkare den senaste tiden - och dessa tillverkare ska fortfarande vara de hetaste alternativen.
Enligt analytikern Alan Baum kan SAIC Motor Corp., Chery Automobile Co. och Guangzhou Automobile Group Co. vara presumtiva köpare.
Volvo attraktivt
Volvo ses som ett attraktivt bilmärke för de kinesiska biltillverkarna. Framför allt ses Volvos utvecklingskapacitet och återförsäljarnät som intressant.
- Är du en kinesisk biltillverkare som vill etablera dig på den globala marknaden kommer detta att vara mycket tilltalande, säger Michael Robinet, analytiker på CSM Worldwide, till Bloomberg News.
Återstår att se om det finns någon sanning i uppgifterna. I så fall kan Volvo bli kinesiskt inom en snar framtid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blir Volvo Cars kinesiskt blir det natten. När all Volvo teknik är stulen, så stängs de europeiska Volvo PV fabrikerna ned.
Kommer sedan Mona & Co till makten blir Sverige ett U-land och vem kommer skicka oss bistånds pengar?
För Mona och gänget ska ingen i Sverige behöva arbeta, alla har A-kassa och lyfter en massa bidrag.
Mona fixar så det går att ta Toblerone gratis från affärena och MP fixar så alla städer i Sverige är ihop kopplade med tunnelbana.
Brukar inte fabrikerna få ligga kvar i ursprungsländerna vid uppköp? Annars hade väl fabrikerna flyttat till Usa redan(SAAB&VOLVO)? Tata köpte Lanfd Rover & Jaguar och dom tillverkas fortfarande i GB vad jag vet..Men Kina är ju en diktatur så då kanske andra lagar gäller.
Du "Messerschmitt" stång kåpan så att det bara hör puttrande från tvåtakten. Du har dock säkert rätt i att tillverkningskapaciteten försvinner från Sverige till någon provins långt inne i Kina där de knappt får betalt för arbetet. Om det sedan är höger eller svag vänster som kommer att styra i svergige om något år tror jag inte kommer att påverka utvecklingen av bilindustrin i sverige. Det är marknaden som styr.
Min uppfattning är att Saab kommer att överleva beroende på det tekniska försprånget man har ot volvo.
Hur ägarbilden kommer att se ut kan man dock fundera över.
Vet inte hur ni resonerar riktigt...
Toyota byggs i GB och Spanien.
Honda bygger bilar i England.
Kia har nyss en jättefabrik i Slovakien och bygger sina bilar där för Europa.
Säls Saab eller Volvo till kineser så kommer de aldrig att flytta tillverkningen till Asien. Tvärt om så tror jag att tillverkningen stannar kvar i Sverige och ev så bygger de ut verksamheten i nått annat EU land.
Att Saab har teknikskt försprång tviivlar jag på starkt. Bara som tex. Volvo har ju betydligt mer avancerade lösningar och mer "hi-tech" i sina bilar och för att inte tala om AUdi, BMW och Mercedes. Där är Saab kanske 6-8 år bakåt i tekniken....
(Ägt många Saabar och kör en idag av nyare årsmodell)
Med drygt 100k bilar per år så har man nog ingen chans att överleva...Volvo däremot ser det lite bättre ut för med tanke på modellerna de har.
Den bästa lösningen för våra svenska bilföretag vore om de slogs samman. Då kan Volvo satsa på stora och riktigt säkra bilar medan SAAB satsar vidare på att utveckla mindre och mer miljövänliga bilmodeller. Bolagen är redan idag nischade mot säkerhet respektive miljö. Vidare ska vi i Sverige som konsumerar bilar i första hand köpa SAAB, Volvo och i andra hand Europeiska bilmärken tex VW, Audi och Opel. På samma sätt som japaner ska köpa sina inhemskt producerade bilar. Allt av miljöskäl dvs det är inte hållbart att transportera bilar och dess reservdelar kors och tvärs över klotet!
Den dagen Volvo och saab gör bilar som är värda pengarna så köper jag direkt..
Billigare bilar nu!
Samuel, det görs Saab och Volvo utanför Sverige - Sveriges mest sålda bil (V70) görs i Gent i Belgien, exempelvis... De Volvos som görs i Sverige är främst för den amerikanska marknaden. Så glöm det där med att "svenska" bilar skulle vara bättre för miljön av transportskäl än europeiska för Saab och Volvo är europeiska!
Sen har varken Saab eller Volvo bilar för vanligt folk i vanliga prisklasser. Jag kör Renault, varför? Jo, för att varken Volvo eller Saab erbjuder en liten, snål och säker kombi i sitt sortiment till ett bra pris. Nu talar vi storleken under V50 och 9-3.
Svenska bilar är för dyra och därför väljs de närmast uteslutande av företag som tjänstebilar, vanligt folk köper andra bilar.
Tiden har sprungit ifrån Volvo och Saab, de har ingen marknad längre och därför kan de inte överleva. Saab har befunnit sig i respirator de senaste 20 åren. Volvo PV såldes till Ford därför att Volvo AB inte hade de nödvändiga ekonomiska resurserna för att driva personvagnarna vidare. Ford tog över ett krisdrabbat företag, som dock var i bättre skick än det Saab som GM tog över.
Och Volvo och Saab är fortfarande krisdrabbade, nu dessutom värre än någonsin. Sagan är snart slut...
Det var ett stort projekt med bilindustri i Sverige, men nu är det dags att ta farväl för det är nya tider, nya vindar och ny utveckling som händer på marknaden. Inget varar för evigt, särskilt inte Volvo eller Saab.
Johan, det finns inga måsten när det gäller var bilföretag ligger. Alla har friheten att lägga sig varsomhelst. Volvo har en fabrik i Gent i Belgien, exempelvis. Den tillverkar V70:n. Saab Cab gjordes i många år i Finland av Valmet, men nu har Saab kontrakt med Magna-Steyr i Österrike.
Kommande modeller från Saab var projekterade att tillverkas i Rüsselheim i Tyskland, som är GM Europes huvudkontor, och den svenska fabriken skulle gå ner i kapacitet och enbart vara för begränsade nischmodeller.
Franska biltillverkarna bygger flertalet av sina bilar i Spanien. Italienska Fiat bygger bilar i Turkiet.
Ford Fiesta har länge byggts i Spanien.
Så bilfabriker kan ligga var som helst...
Tata har sagt att de kommer starta tillverkning av Land-Rover i Indien, men för den europeiska marknaden kommer Land-Rover och Jaguar fortfarande tillverkas i England. Det är för dyrt att skeppa från Indien.
Då är jag väl naiv..För mig spelar det ingen roll jag fick gå från en underleverantör nyligen men har fått jobb inom en helt annan branch.Men jag tänker på alla som inte hittar jobb direkt..Jag känner mig lyckligt lottad. Jag kör varken Volvo eller Saab men jag hoppas iaf Saab överlever och börjar göra mindre modeller det vore tufft för jag gillar deras design. Volvos nya s60 ser ju inte helt fel ut den heller men XC60 tycker jag inte om.
V70 tillverkas i Torslanda, inte i Belgien
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.