- Detta kommer att hjälpa oss bevara många jobb, säger Rick Wagoner i en direktsänd presskonferens men fortsätter sedan:- Vi vet att vi har mycket arbete framför oss.
Den amerikanska kongressen avslog de amerikanska biljättarnas begäran om ett krislån. Men nu tar affären en helomvändning och i stället godkänner president Bush ett lån till fordonsindustrin på 17,4 miljarder dollar.
Vita huset kommer i ett första steg att ge den amerikanska bilindustrin 13,4 miljarder dollar från det finanskrispaket som tidigare godkänts av kongressen. I februari kan biljättarna få ta del av ytterligare 4 miljarder dollar.
Men lånen kommer att dras tillbaka om företagen inte är livskraftiga i slutet av mars.
"Inte omöjligt"
Vid General Motors välkomnas krispaketet och GM:S vd tror att företaget kan vara livskraftigt vid slutet av mars.
- Jag tror inte att det är omöjligt, jag tror starkt på att vi kommer att klara denna prövning, säger Rick Wagoner.
General Motors räknar med att få tillgång till pengarna i slutet av december - och har sedan tre månader på sig att stoppa raset.
- Vi väntar oss att få pengarna denna månad, i praktiken den 29 december, säger GM:s vice vd Ray Young.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
var tog den konkuransen som var så bra vägen i det stora landet usa.
där alla är fria.
dom här bolagen ska gå i konkurs.
det är vad som kallas för marknadsekonomi..
det är bara så att toyota är bättre och dom blir frånkörda..
amerikanarna får hitta på nått annat som dom är bra på typ åka till månen...
Dåliga produkter ska väl fasas ut?? Dom får väl bygga japanska bilar i framtiden borde kunna gå i sverige oxå..Honda bygger väl en fabrik i Malmö?
Jag håller med Tobias, det är bara att titta på statistik.
Mest sålda bilar i USA
1. Honda Accord
2. Toyota ?
3. Honda Civic
även amerikanarna har insett var kvalitetsbilarna gjörs!!!
Skönt att George W Bush gjorde det som kongressen inte lyckades med. Det var troligen nödvändigt för hela världsekonomin och i synnerhet arbetstillfällena i Sverige.
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR
Ni japsar vet inte mycket om bilindustrins villkor. Japansk industri skulle inte vara mycket att ha utan en japansk stat som hela tiden håller den japanska valutan på bananrepubliknivå. Sverige är god tvåa med dessa ideotiska devalveringar.Japsarna står och faller med en mycket stark amerikansk dollar så enkelt är det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.