Ford kan tänka sig att sälja Volvo. Bilanalytikern Matts Carlsson ser många potentiella köpare - och framhåller framför allt Renault-gruppen.
- Där det stämmer industri-strukturellt är i Renault-gruppen, och där finns ju en relation sedan tidigare. Visserligen har vd Carlos Goshn varit kategoriskt avvisande, men det kanske var av taktiska skäl, säger bilanalytikern Matts Carlsson till TT.
Ford överväger en försäljning av Volvo. Det beskedet kom under måndagen. Bilanalytikern Matts Carlsson anser att det finns goda förutsättningar för en försäljning.
- Nu sitter Ford i en rävsax. Att behålla ett bolag som förlorar pengar när de samtidigt tigger pengar från amerikanska kongressen bedömer jag som en svår strategi att genomföra, säger Matts Carlsson och fortsätter:
- Samtidigt kan de nog få betalt för Volvo, det är ett starkt varumärke, även om det nog svider. En prislapp som nämnts är 20 miljarder, samtidigt som Ford köpte Volvo för 50 miljarder, men vad ska de göra i detta läge.
Det har länge spekulerats om Volvos framtid och flera biltillverkare har kopplats samman med märket. Matts Carlsson ser Renault-gruppen som en möjlig köpare - men har inga problem att nämna ett par andra intressenter.
- Man kan också mycket väl tänka sig att någon av asiaterna är intresserade, med tanke på indiska Tatas köp av Jaguar. Hyundai-Kia är näst störst efter Toyota, och de skulle kunna vara intresserade av att få ett prestigemärke, och förvärva teknologin. Kinesiska bolag är också fullt möjliga, och logiska industriellt, om de vill positionera sig som Tata gjort, säger Matts Carlsson.
Ford överväger en försäljning av Volvo. Det beskedet kom under måndagen. Bilanalytikern Matts Carlsson anser att det finns goda förutsättningar för en försäljning.
- Nu sitter Ford i en rävsax. Att behålla ett bolag som förlorar pengar när de samtidigt tigger pengar från amerikanska kongressen bedömer jag som en svår strategi att genomföra, säger Matts Carlsson och fortsätter:
- Samtidigt kan de nog få betalt för Volvo, det är ett starkt varumärke, även om det nog svider. En prislapp som nämnts är 20 miljarder, samtidigt som Ford köpte Volvo för 50 miljarder, men vad ska de göra i detta läge.
Det har länge spekulerats om Volvos framtid och flera biltillverkare har kopplats samman med märket. Matts Carlsson ser Renault-gruppen som en möjlig köpare - men har inga problem att nämna ett par andra intressenter.
- Man kan också mycket väl tänka sig att någon av asiaterna är intresserade, med tanke på indiska Tatas köp av Jaguar. Hyundai-Kia är näst störst efter Toyota, och de skulle kunna vara intresserade av att få ett prestigemärke, och förvärva teknologin. Kinesiska bolag är också fullt möjliga, och logiska industriellt, om de vill positionera sig som Tata gjort, säger Matts Carlsson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vore bara bra om Volvo blev av med sina amerikanska ägare.Dom verkar bara ha mjölkat pengar av Volvo så länge det var bra vinster. Hoppas nu på en ny ägare som jobbar långsiktigt och utvecklar nya mindre,bättre och bränslesnålare bilar och gärna med ny teknik.
Matts Carlsson fantiserar fritt. Renault-Nissan har tydligt och klart sagt att Volvo är ointressanta för dem. Vad skulle Volvo kunna tillföra Renault-Nissan, vilket värde skulle det ge Renault-Nissan? Säkerhet? Renault är världsledande på säkerhet, inte Volvo. Lägre Co2 utsläpp? Renault-Nissan ligger 3:a i Europa-lägsta-ligan på Co2 utsläpp, efter Fiat och PSA-gruppen. Volvo ligger långt långt efter. Dessutom har Renault-Nissan flera projekt igång med elbilar, hybridbilar, syntetiskt diesel, bränsleceller och andra lösningar.
Fabriker? Alla biltillverkare idag har överkapacitet, det är inte fler fabriker som behövs utan färre fabriker!
Återförsäljarnät i USA? Ja, det har Nissan redan idag...
Prestigemärke, premium? I USA säljer Nissan Infinity som är ett prestige och premiumärke, deras motsvarighet till Lexus och i USA har Infinity högre status än Volvo.
Så vad Renault-Nissan ska med Volvo till begriper jag inte alls. Jag kan inte hitta något i Volvo som Renault-Nissan inte själva gör bättre. Dessutom har ju faktiskt Renault brutit med Volvo i Norden och gjort sitt eget återförsäljarnät, efter många år av missnöje med att Volvo inte har velat sälja hela Renault-programmet.
Det är ju inte precis så att Renault älskar Volvo...
Uppenbarligen är Matts Carlsson färgad av svensk patriotism i sina uttalanden.
Ja, det låter nog bra att Volvo är till salu, men finns det några reella köpare?
Det blir nog väldigt svårt att få någon att pynta upp 20 miljarder i dagsläget.
Indiska Tata har ju tappat mycket av sin försäljning, de märken som de köpte från Ford går ju inte särskilt bra.
Även kineserna har ju minskat.
Och t.o.m. Toyota har ju tappat så mycket att de gått back i kreditvärdighet.
Renault? Ja kanske, men är de intresserade?
Jag tror att det blir ett samköp mellan Volvo LV och någon annan stark köpare. Kanske Ford väljer att behålla en del?
Hakade upp mig på en detalj. Att Renault är världsledande inom säkerhet och inte Volvo som Raphael uttrycker det är rättså komiskt. Vad jag vet så testade Volvo xc60 det högsta betyget i Euroncap, hittils för en bil i lilla 4x4 klassen, 93 Poäng jämfört med Renault´s Nya Koleos 86. Dessa tester visar tydligt på att Volvo kan det där med att bygga säkra bilar. Något man kan vara stolt över.
Renault lärde sig mycket om säkerhet under 'samarbetsåren'med Volvo på nittiotalet.Jag glömmer aldrig diskussioner om krocksäkerhet!!!!!
Det blir nog svårt för Ford att bli av med Volvo i dessa tider. Att indiska Tata skulle köpa låter som rena rama fantasierna med tanke på de ekonomiska problem som Jaguar och Land Rover har.
Varje bilföretag har nog av sina egna bekymmer med kraftigt vikande försäljning och lär inte vara intresserad av att köpa på sig ännu mer problem. Kanske när det blir lite bättre tider att Ford kan bli av med Volvo om de sänker priset. Men det lär dröja minst ett par år innan det vänder.
Har Matts Carlsson redan glömt varför den tidigare planerade fusionen mellan Renault och Volvo gick i stöpet och varför Volvo övertog/köpte Renault lastvagnar.
Man klarade inte att hantera de olika företagskulturerna helt enkelt.
Men Matts ger som vanligt ifrån sig än det ena än det andra världsmästareuttalandet.
Jag tycker: Att den som ska köpa volvo eller saab ska vara ifrån eu typ bmw, vw eller lambgini.
Daniel - Renault är den biltillverkare som har flest bilar med 5 stjärnor i EuroNCAP, och hade dessutom 5-stjärniga bilar innan Volvo hade det. Modus var första småbilen med 5-stjärnor, Mégane II var första i sin klass med 5 stjärnor, Lagunan var första bilen överhuvudtaget som fick 5-stjärnor. Därför är Renault världsledande i säkerhet, för Renault har gjort succé gång på gång här. (så mycket så att andra biltillverkare har anklagat EuroNCAP för att vara gjord för Renault... men det är bara elakt förtal).
Tom - det var inte skilda företagskulturer som gjorde att fusionen Renault-Volvo inte blev av. Det var Volvos aktieägare som röstade nej för en fusion, samma aktieägare som sedan röstade ja för att sälja företaget till Ford. Skälet till att aktieägarna röstade nej är fördomar mot franska företag. På grund av aktieägarnas nej så avgick sedermera Pehr Gyllenhammar som VD eftersom fusionen var hans idé från början. Företagen fick ingen chans att ens upptäcka om företagskulturen var lik eller olik, för de kom inte så långt innan Volvos aktieägare sa nej.
En som var med - Volvo och Renault samarbetade inte egentligen. Volvo köpte motorer från Renault för att använda i sina mindre modeller (300 och 400-serien), men de tog aldrig fram några bilar eller plattformar tillsammans.
Orsaken till att fusionen med Renault sprack hade vä till stor del att göra med att den franska staten var ägare/delägare av företaget och hade ngt som en kallades gyllene aktie någon som kommer ihåg bättre? eller vet hur det ser ut med ägandet idag?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.