Regeringen har nobbat ett köp av Volvo och Saab. Men nu får bilindustrin enligt uppgift stöd av staten - i form av miljardlån och lånegarantier.
- Det handlar om lån och lånegarantier på goda villkor, säger en källa till Dagens Industri.
Det är Dagens Industri som rapporterar om att regeringen är villig att stödja Saab Automobile och Volvo Personvagnar ekonomiskt.
Enligt Dagens Industri är det oklart hur mycket regeringen är villig att stödja bilindustrin med - men källor pekar på en insats på "flera miljarder kronor".
Samägt företag
Enligt källor till Dagens Industri för regeringen även diskussioner med AB Volvo, Volvo PV, Saab Automobil och Scania om ett samägt bolag för forskning och utveckling.
Detta bolag skulle få staten som huvudägare - och ett startkapital på 450 miljoner kronor.
Det är Dagens Industri som rapporterar om att regeringen är villig att stödja Saab Automobile och Volvo Personvagnar ekonomiskt.
Enligt Dagens Industri är det oklart hur mycket regeringen är villig att stödja bilindustrin med - men källor pekar på en insats på "flera miljarder kronor".
Samägt företag
Enligt källor till Dagens Industri för regeringen även diskussioner med AB Volvo, Volvo PV, Saab Automobil och Scania om ett samägt bolag för forskning och utveckling.
Detta bolag skulle få staten som huvudägare - och ett startkapital på 450 miljoner kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gott att SAAB och Volvo får övergångsbidrag!
OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar och dessutom måste frakta dess reservdelar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!
Till Per Eriks åsikt och det faktum att staten äntligen insett att vi står och faller med SAAB och Volvo och dess underleverantörer och därför måste ge tillbaka lite medel av vad de tidigare bidragit till vår positiva samhällsutveckling kan jag bara säga JA och amen.
Då nån av "dom svenska" bygger en trevlig och snygg coupé med snål diesel så ska jag köpa en direkt. Till dess så får dom skylla sig.
Hoppas nu att dom lär läxan och kommer med bilar vi vill ha!
Nä, jag tänkter INTE köpa in undermålig bil för att se till att volov/saab har sysselsättning!
Vi har förlorat stora industrier förut och överlevet, se t.ex. på varvsindustrin.
Nä att betala stora summar till volvo/saab nu är nog i ett lite längre perspektiv bortkastat - dom kommer ju ändå inte sälja bilar. Och följaktiligen kommer dom igen om två år med mössan i hand och ber om mer penagar etc...
Bäste Per-Åke
Är det inte samma miljöförstöring när Volvo och Saab impotera sina delar från Gm och Ford
Vad består Volvo och Saab av.Jo en massa Ford och Opel delar
Skall du köra en Bil skall du välja Subaru det är skillnad det
Gösta!
Kallar Du Subaru en "bil", enligt bla långtidstestet i tidningen "Land", senaste numret kom Subaru på en icke hedrande sista, jumbo plats, alltså sämsta bilen, alla kategorier! Vann gjorde Volvo V70. Det är fakta det under verklig körning under 1 års test. Läs och begrunda!
Bäste Leffe
Tidningen Land testar bara traktorer
därför kom väl V70 bra till Läs bilprovnings statestik det är sanningen. Är nu Volvo så bra varför behöver dom allmosor från skattebetalarna.
Herr Gösta!
Jag prenumererar på tidskriften Land sedan 2003 och jag har ALDRIG läst en test som handlar om traktorer som Du svarade "Leffe". De testar knappt ens gräsklippare nuförtiden. Svagt. Vad gäller Subaru så vet jag egentligen ingenting mer än att det är en udda fågel i svensk fordonsfauna. Kanhända har det med dess rykte och kvalitet att göra... Vad gäller den återbäring som staten gör till SAAB och Volvo anser jag att den är berättigad eftersom den har betalt så mycket till staskassan i för alla sina anställda och underleverantörer.
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.
Bäste Oscar
Jag förlåter dig att du är så ointesserad av bilar. Att du inte känner till Subarus egenskaper som bla. i rally m.m. Men kör du din Volvo du är säkert nöjd med det
Så kör jag min 4 hjulsdrivna Subaru Legacy. Volvo en udda bil ute i värden eller hur som ingen vill köpa
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.