Nästa artikel
Saab begär rekonstruktion!
SENASTE NYTT:

Saab begär rekonstruktion!

Publicerad 20 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Uppdaterad med citat från Saab. Spekulationerna har florerat det senaste dygnet. Och nu bekräftar Saab uppgifterna. Företaget kommer att rekonstrueras.
DISKUTERA: Kan en rekonstruktion rädda Saab? Eller är slutet nära för företaget? Bjud på dina åsikter!
Saab har lämnat in en ansökan om rekonstruktion till tingsrätten i Vänersborg. Det uppger Christer Nilsson vid Saabs informationsavdelning, enligt Ekot i Sveriges Radio.

- Syftet är att utreda hur företaget kan organiseras till att bli en fristående enhet, säger Christer Nilsson vid Saabs informationsavdelning, enligt Expressen.

General Motors bekräftar
Saabs ägare General Motors bekräftar att en rekonstruktion av dotterbolaget kommer att ske. Syftet med rekonstruktionen är att skapa ett helt självständigt företag.

Omorganisationen av Saab kommer enligt General Motors att pågå under tre månader och ska enligt GM kräva tillskott av kapital.

"En nystart"
Vid Saab ses rekonstruktionen som positivt inför framtiden. Enligt företagets vd Jan Åke Jonsson tas nu det första steget mot en ny framtid.

- Idag inleds ett nytt kapitel i Saabs historia. Nu återskapar vi Saab Automobile som en självständig enhet. Vägen framåt kommer vara allt annat än lätt. Många har redan drabbats hårt av krisen i fordonsindustrin och uppoffringar kommer också att vara en del av framtiden. Men efter en period av tuffa beslut kommer vi att ha lagt grunden för en nystart, säger Jan Åke Jonsson, VD för Saab Automobile, och fortsätter:

- Saab har ett varumärke med stark förankring både i Sverige och internationellt. Vi har en omvittnat effektiv produktion och vi har en ny stark modellportfölj på gång. Därför har vi valt denna väg. Det kommer att bli tufft, men det engagemang som finns för den svenska bilindustrin och för Saab kommer att hjälpa oss i det mödosamma arbete vi har framför oss,.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-20 11:25
Krille (ej verifierad)

Hoppas Saab fortsätter nu när ersättaren till 95 klar.
Enligt företaget så vill inte GM spendera pengar på att lösa ut pressverktygen som redan är klara, det måste väl betyda att GM´s likviditet är noll. Tydligtvis så kan man sköta ett företag hur dåligt som helst och komma undan med det.

#2 • Uppdaterat: 2009-02-20 11:31
Anders (ej verifierad)

Det här är slutet. Det fins inte en chans att saab klarar av att genomgå ett sånt här stålbad. Inte utan hjälp från GM. Saab är för litet för att klara det här.
Tyvärr.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-20 11:42
Mats (ej verifierad)

Huvudproblemet är att SAAB inte tillverkar en produkt som tillräckligt många vill köpa! SAAB har inte lyckats tjäna några pengar sedan 70-talet och inget tyder väl på att man ska göra det framöver. Vad man däremot är erkänt duktiga på är att ta fram smarta tekniska lösningar typ turbo-motorn. Så varför inte utnyttja vad man ibland kallar de komparativa fördelarna, lägga ner biltillverkningen och istället koncentrera insatserna på att "göra om" SAAB till en smart underleverantör - med hög status - till andra bilmärken. Varför skulle inte t.ex. Ford om något år kunna marknadsföra sin nästa modell med att den är utrustad med en ny smart SAAB-motor eller att Fiat kan stoltsera med att man har installerat SAABs senaste avancerade flygplansinspirerade instrumentlösning!

#4 • Uppdaterat: 2009-02-20 12:14
falco (ej verifierad)

Efter allting som har skrivits och med Rover som en fresch pominnare vågar väll ingen investera sima surt sparade pengar i en SAAB? Kanske, kanske i Sverige men inte någon annanstans i världen! Nu kommer det inte ens att hjälpa om nya 9-5 blir världens bästa bil. Det är kört tack vare uslingar från GM! Bojkotta GM produkter (det är hur som helst skit för det mesta)!

#5 • Uppdaterat: 2009-02-20 12:25
Bengt (ej verifierad)

Till FALCO: Jag håller med dig. Vem vill investera i ett krisbolag som inte gått med vinst på flera år? Kanske någon köper märket men inte mycket mer.

#6 • Uppdaterat: 2009-02-20 12:40
Tommy (ej verifierad)

Vågar någon överhuvudtaget köpa en Saab idag, skulle inte tro det alltså så går Saab i graven.

#7 • Uppdaterat: 2009-02-20 12:51
Konsta (ej verifierad)

Men enligt J-Å Jonsson var Saabs europeiska operationer på vinst i fjol och vinstmarginaler på väg upp i US också. Om (som spekulerat)det är GM som Saab är skyldig för 75% av skulder så...?

#8 • Uppdaterat: 2009-02-20 13:05
Nattsvart (ej verifierad)

Kånken väntar!
Endast en dåre i tvångströja investerar 300.000 beskattade
kr i en föråldrad produkt som Saab i dagsläget.
Alltså återstår KÅNKEN.
Att göra det till en utdragen process gör bara lidandet värre för antällda och underleverantörer.
GM möter troligen också KÅNKEN-spöket inom 2 veckor.

#9 • Uppdaterat: 2009-02-20 13:08
Morgan (ej verifierad)

Det är tragiskt det här för Saab.
Men det blir så här när marknadskrafter får styra.Hoppas verkligen att det fixar sig får Saab.Om Volvo hamnade i samma sittuation då skulle förmodligen vara annat ljud i källan,då stod förmodligen Måddan med pengar i näven.Har aldrig riktigt förstått varför Volvo är mer Svenskt än Saab.

#a • Uppdaterat: 2009-02-20 14:02
Björn (ej verifierad)

De färdigutvecklade modellerna representerar ett stort värde i kr räknat. Sjävklart går det att rädda SAAB om viljan finns. Dock handlar inte det här i slutänden om att rädda SAAB utan att Svensk forskning och tillverkningsindustri. Det verkar vara få som förstår vilka konsekvenser det får. När man läser uttalanden som "lägg ner skiten" förstår man att många ser på framtiden genom en tubkikare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.