Den 23 februari firar Saab ettårsdagen sedan bolaget såldes från General Motors. De anställda blir lediga och Saab har lovat att ställa till med fest.
En av födelsedagspresenterna blir nyheten Saab 9-3 SportCombi med miljöbilsklassad dieselmotor, erfar Trollhättan-tidningen TTELA.
Saab 9-3 med sedankaross fick i höstas en uppdaterad turbodiesel på 1,9 liter som klarar ett CO2-utsläpp på 119 gram/km. Det gjorde dieselmodellen miljöbilsklassad, skattebefriad i fem år, och gav Saab ett nytt vapen i kampen om tjänstebilsförarna.
Het som tjänstebil
Samtidigt föll den för Sverige så viktiga kombivarianten på mållinjen eftersom CO2-utsläppet landade på snöpliga 122 gram/km. Om uppgifterna i TTELA stämmer blir kombinationen kombi och miljöbilsklassad dieselmotor snart verklighet.
Under januari utgjorde miljödieseln Saab 9-3 1,9 TTiD upp emot 45 procent av Saabs försäljning i Sverige.
Regeringen har tidigare flaggat för att miljöbilsgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer ska nedjusteras. Besked väntas i vårpropositionen som presenteras senast 15 april.
Diskutera: Blir Saab 9-3 SportCombi miljödiesel framgångsrik?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grattis Sverige! Och Saab, dock 5 år för sent...
Att miljöbilsgränsen sänks kommer att drabba många av dagens snålfixade bilmodeller. Av vad jag hört, på omvägar, blir nya gränsen troligen 100 gram. För fossila bränslen.
Den är grymt snygg SAAB 9-3 sportcombi och dessutom skön att köra. Att den dessutom blir miljöbilsklassad gör att den sopar banan med övriga konkurrenter!
Hur kan man tycka att denna vita skokartong är snygg?
Finns väl knappast någon kombi som är snygg men visst är dom praktiska
Har kört en saab 93 kombi inte alls skön att köra som många skriver, väldigt tråkig bil på alla sätt inte minst designen som är det värsta som finns. Hade en honda accord 06 den var skitskön att köra däremot.
9-3 combi är inte alls kul, väldigt svampigt chassi samt trist växellåda. Dyster interiör också Lollo Carter gilra den inte.
Japp, Saab ligger alltid efter dom andra. När resten haft 120g i fem år hinner saab ikapp grejen är bara att dom andra nu ligger under 100gram... saab är så efter
Och till de som skriver att "nya" gränsen ligger under hundra hoppas jag är medvetna om skillnaden i effekt innan de uttalar sig. På tal om att vara efter Rödbetan, De som ligger under hundra gram har en effekt som inte ligger i närheten av de 180 i Saaben.
Linjerna har hållit ovanligt länge, men nu börjar den kännas lätt bedagad. Instrumentbrädan i 9-3 har jag för övrigt aldrig gillat med sitt påklistrade utseende.
Men visst kommer miljödieseln att rädda modellen än ett tag - för den är ju faktiskt inte dålig.
Det jag gillar med SAAB är att bilen väcker så mycket känslor. SAAB bygger bilar som attraherar individualister. Istället för att vara som kreti och pleti och välja "lika dan" bil så gör man ett aktivt val och väljer en SAAB. Ungefär som att välja Apple före tråkiga PC. Vem som helst som kan ngt. om bilar vet att SAAB 9-3 är grymt skön att köra och dessutom så är den väldigt snygg!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.