– En del kanske tror att det är något fel på framvagnen om högerdäcken är mer slitna, men kör de mycket i städer så är det helt naturligt, säger Göran Robertsson, däcktillverkaren Continentals regionchef för norra Sverige.
På bland annat taxibilar har Continental noterat att mönsterdjupet kan vara mellan en och tre millimeter större på det främre vänstra däcket när mönstret är slitet till 1,6 mm på högra sidan. Och ju tuffare körstil föraren har, desto större blir skillnaden.
– Å andra sidan skulle alternativet vara rödljus och då får du betydligt mycket mer slitage på båda framdäcken jämfört med bakdäcken, säger Göran Robertsson.
För att minimiera slitaget uppmanar Göran Robertsson bilister att sänka hastigheten i cirkulationsplatser och att kontrollera däckens lufttryck. Om däcken inte är konstruerade för en speciell rullriktning kan det också finnas en poäng att skifta mellan höger- och vänsterdäck om bilen körs mycket i stadstrafik.
Diskutera: Har du märkt större slitage på de högra däcken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
har man så brått jämnt så det måste gå på två hjul så sliter det däck men kör man lungt så behövs det inte slita något extra på något däck förstår inte varför alla har så brått jämnt.simma lungt.
Är det 1. april redan??
Man kan ju också göra så att man kör högervarv i varannan rondell så blir förslitningen jämn på båda framdäcken......
Stefan: ASG! Bra förslag som visar på vikten av artikeln...
Allvarligt: man får väl sluta drifta genom rondellerna nu då...
Nejfan, det går inte att vara allvarlig efter ha läst DEN STORA NYHETEN... ;-)
Om man byter mellan höger och vänster däck sliter detta motsvarande mycket eftersom man skiftar rotationsriktning, vilket man varnat för så länge jag kan minnas. Nej hastigheten är den största och antagligen den viktigaste faktorn.
Ja den eviga frågan, varför skall det gå så fort?
Välj framdäck utan bestämd rotationsriktning och byt höger/vänster fram varje säsong. Kan det inte tänkas att vägarnas lutning mot dikesrenen påverkar däckslitaget på högra sidan?
S-E S tar upp precis det jag själv omedelbart tänkte.
Det verkar som att Göran Robertsson snickrat ihop en egen förklaring till varför högerdäcken är mest slitna.
Eftersom de flesta vägar lutar lite åt höger, mot vägrenen, så kan ju även det vara en bidragande orsak.
En del förare kör över trafikgupp med endast vänsterhjulen, och då lutar bilen också åt höger. (Är det verkligen bekvämare, förresten?)
Det eventuellt ökade slitaget i rondeller borde ju motverkas av att när man svänger in på en annan väg, så medför högersvängar en snävare och mer vänsterdäcksbelastande (puh) sväng, än motsvarande åt vänster.
Och när man undviker att köra i de djupa hjulspåren som våra asfaltsvägar har så gott om, svänger man då åt höger eller vänster? Hur lutar bilen då mest?
Ska man teoretiserra kan man ju göra det ordentligt... :-)
Enligt den tyske "däcksexpert" som jag talat med, så blir det så just p.g.a. det S-E S (och Roy) nämner. Detta blir accentuerat speciellt på vägar där hög hastighet är tillåten (läs: Autobahn). Bomberingen av vägbanan gör att föraren i princip kör i en konstant vänsterkurva. Göran är ute och "cyklar", där f.ö. detta fenomen inte existerar ens i en rondell;-).
I en kurva färdas yttersidan av däcket längre sträcka än innersidan. Breda däck är lika med större slitage och sämre köregenskaper.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.