Renault har ett rejält försprång när det gäller elbilar jämfört med många konkurrenter. Det är nio år sedan Renault Zoe visades upp, och den är huvudanledningen till att märket ligger bra till när det gäller snittutsläpp.
Men Renault har större elbilsplaner än så, och under ett digitalt event på torsdageftermiddagen visades en kommande elbil upp.
Den nya modellen heter Renault Mégane eVision och ser än så länge ganska ”konceptig” ut, men den ska sättas i produktion i ett designmässigt lite nedtonat utförande.
Modellerna i Golfklassen har det ganska tungt just nu. Även om försäljningen fortfarande är hög tappar klassen varje år köpare till suvar, och därför ska Mégane eVision ge ett lite högbyggt och crossoverliknande intryck.
Mindre men rymligare
Renault Mégane eVision bygger på den så kallade CMF-plattformen som är anpassad för eldrift. Modelen är sju centimeter kortare än senaste generationen Volkswagen Golf och hela 15 centimeter kortare än nuvarande Megane, men ska ha lika bra innerutrymmen som sitt Renaultsyskon eftersom eldrivlinan tar mindre plats.
En uppfriskande detalj är att bilen väger in på 1 650 kilo vilket är mindre än många andra elbilar. Volvo XC40 P8 Recharge har till exempel en tjänstevikt på 2,2 ton och Volkswagen ID 3 väger 1,8 ton.
Börjar säljas nästa år
Under skalet får Renault Mégane eVision en elmotor på 217 hästkrafter och ett 60 kWh-batteri med en räckvidd på 45 mil enligt WLTP-körcykeln. Den kan snabbladdas med 130 kW.
Den nya modellen ska lanseras under senare delen av 2021 och kommer då säljas parallellt med vanliga Megane.
Läs också: Renault: Räckvidd på 100 mil är onödigt och ineffektivt
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jo men trots att man har nio års erfarenhet så verkar man ligga efter.
Den här borde ha presenterats som färdig bil i år för att matcha Id 3, men den går givetvis inte att räkna ut, det kan ju visa sig vara ett utmärkt alternativ.
Lite för suvig men helt åkej med dagens mått. Lovande.
Sveriges nya F1 (Einride) sets record at Top Gear track
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Eokpf5Ty464
Hahaha kul!
Förhoppningsvis är den mer utvecklad än VW ID3 som har haft en massa problem.
Den har ju svart plast runt hjulhusen och silver hasplåtar så det är en "SUV". Skulle se bättre ut med 15 tum fälgar och lite rejälare däck. 21 tummare med lågprofil är inget för Svenska vägar.
Riche, vad har det i den här tråden att göra?
Raphael, ja det kan man ju hoppas, men med min erfarenhet av franska bilar tror jag att det lär ta några år efter första leverans innan den är färdig!
Låter förnuftigt, inte för tung bil och förhoppningsvis inte allt för hög.
Receptet för en bra elbil = max vikt på 1700 kg. Längd 4,4 - 4,6 meter....höjd max 1,55 meter. Batteriet storlek runt 50 kwh. Priset max 350 tkr.
Ser lovande ut Renault!
Ser ok ut, verkar vara schyssta data för en elbil. Men varför har det tagit så lång tid, det var trots allt 9 år sedan Zoe lanserades. Renault kunde faktiskt ha legat före VW, nu får de istället slå från underläge.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.