Under första halvåret 2020 har försäljningssiffrorna för Zoe ökat med 50 %. Totalt har Renault nu sålt över 300 000 el-fordon i Europa.
I skuggan av Teslas framgångar smyger franska Renault upp som en stark aktör på elbilsmarknaden. Under första halvåret 2020 ökade Renaults elbilsförsäljning med 38 % jämfört med samma period 2019. Totalt har över 42 000 elbilar sålts under 2020. Som bäst gick det för den lilla elbilen Zoe var försäljningssiffror fördubblades jämfört med första halvåret 2019. Zoe har således gått om Tesla som Europas mest sålda bil.
Totalt har Renault nu sålt över 300 000 el-fordon i Europa varav mer än 100 000 registrerade Renault ZOE i Frankrike.
Renault Zoe har funnits på marknaden ändra sedan 2012. Förra året fick bilen ett rejält facelift där den utrustades med större batteri samt tillgång till snabbladdning. Renault gick nyligen ut med att en ny instegsmodell av Zoe är på väg till Sverige. Instegmodellen som heter Zoe-Go kommer kosta 359 990 kronor alternativt 279 990 kronor om man väljer att hyra batteripaketet för 749 kr i månaden, istället för att äga det.
Den nya instegsmodellen behåller batteriet på 52 kWh som ger en räckvidd räckvidd på 393 km. Istället har bilen bantat en hel del på utrustning och kommer med en något svagare drivlina på 108 hästkrafter och 225 newtonmeter.
Diskutera: Vad tycker du om Zoes framgång?
Totalt har Renault nu sålt över 300 000 el-fordon i Europa varav mer än 100 000 registrerade Renault ZOE i Frankrike.
Renault Zoe har funnits på marknaden ändra sedan 2012. Förra året fick bilen ett rejält facelift där den utrustades med större batteri samt tillgång till snabbladdning. Renault gick nyligen ut med att en ny instegsmodell av Zoe är på väg till Sverige. Instegmodellen som heter Zoe-Go kommer kosta 359 990 kronor alternativt 279 990 kronor om man väljer att hyra batteripaketet för 749 kr i månaden, istället för att äga det.
Den nya instegsmodellen behåller batteriet på 52 kWh som ger en räckvidd räckvidd på 393 km. Istället har bilen bantat en hel del på utrustning och kommer med en något svagare drivlina på 108 hästkrafter och 225 newtonmeter.
Diskutera: Vad tycker du om Zoes framgång?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Riktigt kul! :) Och jag förstår den, det är en riktigt trevlig bil faktiskt, och särskilt nu efter faceliften. Provkörde en bekants nya häromveckan och blev faktiskt väldigt positivt förvånad. Verkar ju hålla bra med, har både min syster och mitt ex i olika hemtjänster här runt och det är de bilar som vart minst på verkstad sen de började ha med dem i sin flotta. Och det tror jag vi alla vet hur hemtjänstbilarna sköts.....
Det är en välkänd bil med bra rykte, men fortfarande utan autobroms (kommer till hösten) och enligt Bjørn Nyland så laddar den långsamt, om än inte lika långsamt som senaste Ioniq, men klart långsammare än Peugeot/DS/Opel med samma snabbladdare. Och Peugeot/DS/Opel kan dessutom laddas med 100 kW och når upp till 98-99 kW enligt Bjørns tester. Laddkurvan för Peugeot/DS/Opel tillhör absolut de bättre på marknaden. Tyvärr hann ju bilarna knappt lanseras innan covid-19 satte stopp för produktionen, så 2020 är ett förlorat år.
Tekniskt är nya Peugeot 208 en bättre och mer utvecklad bil. Zoë säljer mest på gamla meriter.
Den säljer, som jag ser det, trots sitt utseende snarare än pga utseendet. Och jag saknar fortfarande elbilar i mellanklass, som är litet billigare än Tesla 3. Men det kommer väl. Kia Niro kan kanske räknas dit, men den bakdelen... nja.
Så kan man ju med göra som Raphael, och jämföra en nyutvecklad bil med en som är 8 år gammal och finna att den nyare har lite bättre spec. Men värdet i det.....
Kul dock att han säger att laddkurvan för PSA-gruppens elbilar tillhör de absolut bättre, kan någon han inte blockat fråga honom om källa på den? Vore intressant se den laddkurvan så vi kan jämföra mot övriga.
Nya Citroën e-C4 är ju en bil i lilla mellanklassen, vi får se vad priset landar på.
Zoe Go har bäst räckvidd bland de billiga elbilarna men om man vill ha snabbladdning 50 kw måste man gå upp till utrustningsnivå ZEN eller Intens och då är inte bilen speciellt billig längre. En bil helt utan snabbladdning baserad på en 8 år gammal bil kommer knappast ha ett lysande andrahandsvärde.
Inte ens med 50 kW så laddar Zoë snabbt. Peugeot/DS/Opel laddar snabbare än Zoë med 50 kW laddare och dessutom kan ta emot full laddning från 100 kW laddare. Nya Zoë är i grunden ett ansiktslyft av den gamla. Peugeot/DS/Opel är en ny bil och bättre tekniskt. Och skillnaden i räckvidd är marginell. Den lilla skillnaden kompenseras av att Peugeot/DS/Opel laddar klart snabbare.
Det roliga är att vad jag vet har vi ännu inte sett en enda laddkurva för PSA presenteras?
Om nu laddhastigheten är det som prioriteras köper man ju varjen Zoe eller PSA oavsett.
Spelar ju ingen roll om dert skiljer 3-5 minuter på en laddning på en 50-laddare, vilket dominerar i vårt lilla land än så länge om man inte vill knarka Ionity
Måste se väldigt tomt ut i Raphaels kommentarsfält när han blockat alla med en minsta lilla avvikande uppfattning än honom själv.....och hur givande blir det?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.