Snart kan betydligt längre långtradare få köra på svenska vägar än i dag. Maxgränsen på 25,25 meter kan höjas till 34,5 meter på vissa utpekade vägar, enligt ett nytt förslag från regeringen.
– Redan för några år sedan fattade regeringen beslut om att tillåta tyngre fordon på vägarna och nu går vi vidare med lastbilarnas längd, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Beräkningar som Trafikverket gjorde för tre år sedan visade att 450 mil av svenska vägar skulle klara 34,5-metersbilar, främst motorvägar och andra mötesseparerade vägar eftersom omkörningar annars kan bli en trafikfara. På längre sikt kan delar av vägnätet behöva anpassas, bland annat rastplatser och genomfarter i tätorter.
”Mycket efterlängtat”
Rapporten visade också att koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken skulle kunna minska med 4–6 procent med förändringen och beskedet välkomnas av Transportföretagen.
– Det är ett mycket efterlängtat beslut att regeringen nu kunnat sätta fokus på de åtgärder som verkligen gör skillnad för miljön. En av de billigaste men kanske viktigaste besluten att fatta är möjligheten att transportera med längre lastbilar upp till 34,5 meter, säger branschorganisationens samhällspolitiska chef Tina Thorsell.
Regeringen ska göra en anmälan hos EU-kommissionen om de förlängda lastbilarna och om förändringen blir verklighet ska också ett nytt vägmärke tas fram.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 7 maj 2022 Diskutera ämnet, inte…
- 6 maj 2022 Mr Snoid skrev: SnookerPro…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.