Flera lastbilstillverkare har börjat ställa om från dieselmotorer till eldrift. Men det råder fortfarande delade meningar om vilken typ av eldrift som passar bäst i lastbilar.
Batterier är relativt tunga vilket påverkar bilarnas lastvikt, och tar dessutom tid att ladda upp. Alternativet är bränslecellsteknik där lastbilen snabbt tankas med vätgas – men det är inte lika energieffektivt.
Scania gör nu klart att det är batterieldrift som kommer bli viktigast i de framtida lastbilsmodellerna. Den viktigaste anledningen är att batteritekniken utvecklas snabbt med högre energitäthet och laddeffekt.
”Det innebär att dessa lösningar kommer bli mer kostnadseffektiva”, skriver Scania i ett pressmeddelande, och påpekar att batterieldrivna fordon kommer ”köra om” förbränningsmotorer som tankas med diesel eller biobränslen ”i de flesta fall”.
Scania har även investerat i bränslecellstekniken och det är en satsning som ska fortsätta.
”Men när vi tittar framåt ser vi en begränsad användning av vätgas i dessa fordon eftersom det behövs tre gånger så mycket förnybar el för att driva en vätgaslastbil jämfört med en batterieldriven. En stor del av energin går nämligen förlorad i produktion, distribution och konvertering tillbaka till el”, uppger Scania.
Företaget räknar även med att vätgasdrivna lastbilar blir dyrare att serva än en batterieldriven eftersom systemet är mer komplext, och det är en extremt viktig faktor för köparna.
Läs också: Svenska uppstickaren utmanar Volvo med eldriven lastbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.