- Håll avstånd och kör mjukt
- Lämna bilen avstängd
- Se upp med imman
- Se över däcken
- Igenfrysta dörrar
- Glöm inte backspeglarna
- Stäng av infällningen
- Skippa handbromsen
- Elbilsägare? Sänk värmen
- Ladda batteriet
- Kort sträcka? Tänk efter före
- Gör ett bromstest
- Släpp gasen – men inte för snabbt
- Följ packlistan
- ”Skottglugg” räcker inte
- Ta av jackan
- Lita inte på automatiken
På vintern ökar olycksrisken för den som kör bil, både beroende på mörkret och väglaget. Kring jul är många bilister också stressade vilket ytterligare ökar riskerna.
Men för den som är förberedd kan det vara fantastiskt att köra bil på vintern. Här är redaktionens bästa tips för dig som ska ge dig ut på vintervägarna.
Håll avstånd och kör mjukt
När det är halt går det inte att köra på samma sätt som i 20 plusgrader på torra vägar. Bra avstånd till bilen framför är guld värt, särskilt i nedförsbackar som kan bli riktigt hala om du behöver bromsa. Kör mjukt – inga kraftiga rattrörelser eller accelerationer. Starta på tvåan om du vill undvika hjulspinn.
Tänk ”två bilar fram” – om bilen framför bilen framför börjar bromsa kommer du förmodligen också behöva göra det snart.
Lämna bilen avstängd
Många bilister startar bilen och låter den stå på tomgång medan rutorna skrapas. Det är onödigt, hälsoskadligt och ofta även olagligt. Moderna motorer behöver inte alls värmas upp på det här sättet utan mår bäst av att köras direkt istället för att stå på tomgång.
En annan faktor som är viktig att tänka på är att avgasreningen inte fungerar helt när bilen är kall. Medan du går runt bilen och skrapar rutorna andas du därmed in hundratals gånger mer giftiga gaser än om du låter bilen stå avstängd. Tomgångskörning är oftast bara tillåten i någon minut i de flesta kommuner.
Att använda bilens parkeringsvärmare kan vara bekvämt, och utsläppen när du startar och kör iväg bilen blir lägre – samtidigt som kupén är varm. Men värmaren drar en del ström från 12-voltsbatteriet och utsläppen som uppstår när värmaren är igång är smutsiga.
Se upp med imman
På vintern sätter sig många i bilen med snö på jackan eller skorna. Det skapar fukt i kupén och rutorna kan imma igen. Ett bra sätt att undvika det är att köpa en fuktslukare. De finns numera även som ”kudde” som kan köras i mikrovågsugn när de ska torkas. Placera en i baksätet och en i vindrutan.
Se över däcken
Tvärt emot vad många kanske tror går det utmärkt att köpa nya däck även mitt under säsong – det behöver inte nödvändigtvis göras just i samband med däckbyte. Ofta kan det finnas kampanjer som ger lägre priser mitt under säsong. Är vinterdäcken slitna kan det alltså vara läge att byta ut dem mot någon av våra testvinnare.
Igenfrysta dörrar
Om dörrarna fryser igen och är svåra att öppna kan du smörja in gummit med vaselin eller ett särskilt medel som finns att köpa på macken eller i bildelsbutiker. Det kan vara smart – den som rycker i igenfrysta dörrar kan ha svårt att få igen dem, och då åker du runt med en halvöppen dörr.
Glöm inte backspeglarna
När du skrapar rutorna och borstar av snön är det lätt att glömma backspeglarna. Först när du kommit ut på motorvägen kanske du märker att de är helt igenisade eller igensnöade. Skrapa dem innan du kör iväg.
Stäng av infällningen
Nya bilar brukar ofta fälla in backspeglarna automatiskt när föraren låser bilen. Den funktionen kan vara bra att stänga av på vintern för att backspeglarna inte ska råka frysa fast och fastna i infälld position.
Skippa handbromsen
I vissa situationer kan det också vara vettigt att låta bli att dra åt handbromsen, särskilt om temperaturen ligger kring nollan. Den kan frysa fast.
Elbilsägare? Sänk värmen
För att förlänga räckvidden i elbilen kan du dra ned kupétemperaturen några grader. Använd istället stolsvärme och rattvärme (om det finns) som är mycket effektivare. Motorbromsa istället för att bromsa på vanligt sätt för att regenerera el till batteriet, och använd även bilens förkonditionering för att värma upp kupé och batteri innan avfärd.
Ladda batteriet
Om du använder stolsvärme, defroster och uppvärmd bakruta för att få bort frost går det åt mer ström. Även om du kör lika långt som på sommaren kan därmed bilens 12-voltsbatteri ladda ur. Se till att underhållsladda batteriet med jämna mellanrum.
Kort sträcka? Tänk efter före
Om du bara ska köra en väldigt kort sträcka kan det vara läge att tänka till lite extra innan du kör iväg på vintern. Kallstart sliter på motorn och om den sätts på och stängs av flera gånger för korta resor kanske det är bättre att låta bilen stå om det går, eller försöka köra en längre sträcka med jämna mellanrum.
Gör ett bromstest
Vissa bilar är bra på att dölja underlaget för föraren. Med fyrhjulsdrift och bra däck kanske du inte märker hur halt det är förrän det är för sent. Om du först kollar att du inte har någon bakom dig kan du testa underlaget genom att göra en kraftig inbromsning. Går ABS-systemet in direkt är det riktigt halt och då ska du anpassa hastigheten.
Släpp gasen – men inte för snabbt
Moderna bilar har antisladdsystem, men de ska inte användas som ursäkt för att köra för fort. Bilister som får sladd väljer ofta att i panik släppa gasen för snabbt och det kan göra att bilen istället börjar sladda åt andra hållet. Släpp gasen långsamt, styr emot och börja sedan bromsa försiktigt.
Följ packlistan
Isskrapa, snöskyffel och borste är bra att ha med i bilen.
”Skottglugg” räcker inte
När snön fallit gäller det att borsta av den – annars äventyrar du både trafiksäkerheten och din plånbok eftersom du riskerar böter.
Den som har en högbyggd bil som exempelvis en suv eller transportbil, eller kör med ett täckt släp, är också skyldig att borsta av snön från taket. Stora snösjok som flyger av bilen när du accelererar kan skapa farliga trafiksituationer.
Du ska också skrapa rent rutorna ordentligt, och inte bara lämna en ”skottglugg” på vindrutan.
Ta av jackan
Det här tipset kanske låter underligt. Men krocktester som tyska ADAC gjort visar att den som kör bil med en tjock vinterjacka och är med om en olycka, även i låg fart, får sämre skydd av säkerhetsbältet. Detta gäller även barn i bilen.
Lita inte på automatiken
Många nya bilar har ett autoläge som själv ska sköta belysningen. Det fungerar inte alltid som tänkt och ofta är lamporna helt släckta vilket förstås ökar olycksrisken rejält. Sätt på halvljuset så ska även bakljusen aktiveras.
Har du aktiverat dimbakljuset av någon anledning så kom ihåg att stänga av det igen när sikten blir bättre.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 2024-01-22 09:50 Jag kör som Mäkinen, har…
- 2024-01-20 18:28 Jo då, ivriga elbilsägare…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.