Bara knappt hälften av de 32 elbilar som deltog i norska organisationen NAF:s test nådde upp till den officiella räckviddssiffran. Det är ett ganska dåligt betyg med tanke på att körcykeln WLTP är tänkt att vara realistisk.
NAF gör varje år två olika räckviddstester, ett på vintern och ett på sommaren. Vi Bilägare deltog i det senaste vintertestet och du kan läsa resultatet här.
Nu är det alltså dags för sommartest i näst intill perfekta förhållanden för att uppnå så lång räckvidd som möjligt: 15–20 grader varmt, soligt och inte så blåsigt.
Allra längst kom Tesla Model S Long Range som tog sig 67,2 mil på en laddning – 3,8 mil längre än utlovat, och nästan två mil längre än det tidigare räckviddsrekordet på 65,4 mil som sattes av Tesla Model 3.
Även den uppdaterade versionen av Polestar 2 med bakhjulsdrift imponerade i testet. Den kom över 60 mil på en laddning, även om det är något sämre än den officiella siffran. Det är också betydligt längre än många dyrare elbilar, och även jämfört med strömlinjeformade Hyundai Ioniq 6.
Flera elbilar tappade omkring 15 procent av den officiella räckviddssiffran. Dit hör BYD Han och Atto 3, Nio EL7 samt Subaru Solterra och den framhjulsdrivna versionen av syskonmodellen Toyota bZ4X.
Den fyrhjulsdrivna versionen av Toyota bZ4X fick däremot betydligt bättre siffror och enligt NAF visar det att Toyotas uppdatering för att lösa modellens räckviddsproblem verkar ha fungerat.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (24)
- 9 juni 2023 Vet, tack
- 8 juni 2023 Mc Det har ju gjorts test på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.