Nästa artikel
Nya Qoros presenterar sina tre bilar
Nyheter

Nya Qoros presenterar sina tre bilar

Publicerad 15 februari 2013 (uppdaterad 18 februari 2013)
Den kinesiska tillverkaren Qoros släpper nu mer fakta som sin sedan. Dessutom får vi se två koncept – en kombi och en crossover.

Sedanen som tidigare var känd som GQ3 har nu plötsligt fått sitt namn ändrat till 3, kort och gott. När det nya kinesisk-israeliska bilmärket ska lanseras i Europa under slutet av året så är det denna produktionsklara bil som kommer att vara först ut.

Med till bilsalongen i Genève nästa månad kommer Qoros dock också att ta med sig två konceptbilar som förhandsvisar vad tillverkaren ska erbjuda efter sedanens lansering. Dessa två koncept, som heter Estate och Cross Hybrid, har vi tidigare fått se en liten skymt av i en teaserbild, men nu syns de desto bättre.

Qoros har nu nämligen släppt ett flertal bilder, och tekniska specifikationer för bilmodellerna.

Den 461,5 cm långa och 184 cm breda sedanen kommer att lanseras med en 4-cylindrig 1,6-liters bensinmotor som utvecklar 126 hk. Vill man ha mer effekt så finns en turboladdad variant av samma motor med 156 hk. Båda är kopplade till en 6-växlad manuell låda som standard men en automatväxlad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Start- och stoppsystem är också tillval. En 3-cylindrig 1,2-liters bensinturbo håller också på att utvecklas, men inga dieslar verkar komma på fråga.

Kombiversionen är än så länge endast ett koncept men den förhandsvisar som sagt en kommande modell, som bygger på samma teknik som sedanen. Med baksätena nedfällda bildas en plan lastyta i bilen.

Qoros 3 Cross Hybrid är som namnet antyder en crossover – och en hybrid. Innanför denna något högre konceptbils halvkombikaross gömmer sig en bensindriven 3-cylindrig 1,2-litersmotor med turboladdning som arbetar ihop med två elmotorer, en i fronten och en placerad baktill i bilen. Vid vissa tillfällen är Cross Hybrid fyrhjulsdriven.

Den nya tillverkaren satsar på att hålla europeisk standard när det gäller kvalitetskänsla och säkerhet. Man hoppas kunna nå högsta betyg i krocktester och när det gäller interiörerna ska materialen hålla en hög kvalitet och ett infotainmentsystem med en 8-tumsskärm är standard.

Bilarna ska byggas i Changshu i Kina och det rör sig om 150 000 enheter årligen till en början. Men möjligheten finns för att kunna öka till 450 000 bilar per år.

Se bilder på Qoros 3 Sedan, Qoros 3 Hybrid Concept och Qoros 3 Estate Concept i galleriet till höger.

Diskutera: Vad tycker du om Qoros?

Relaterade bildspel

Skattetapp i Norge

Som en effekt av bland annat momsbefriade elbilar har norska statens intäkter från engångsavgifter och moms på bilar minskat med 40 procent sedan 2005. 

Under 2019 var 42 procent av alla sålda elbilar i landet eldrivna. Totalt rullar över 250 000 elbilar på Norges vägar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2013-02-17 10:04
Raphael

"De kanske blir såpass mycket billigare än en fransk att en del kunder anser sig ha råd att köpa en sådan trots nedgången i kräftgången ekonomiskt."

Du menar att Qoros kommer att kosta som en Dacia, men det finns det inga indikationer på att Qoros kommer att göra det. Vi kan förvänta oss att Qoros kommer att lägga sig som en Skoda i pris, och säkert vara mer välutrustad än Skoda, men det är för mycket för privatkunder i sydeuropa som inte längre har råd att köpa en ny bil.

Och de skulle ha råd att köpa en ny bil, varför skulle de satsa pengar på ett nytt okänt märke när sydeuropa ligger i recession med en dramatisk nedgång i ekonomin med allt högre arbetslöshet, orolig finansmarknad och väldigt osäker framtid?

"Och det finns andra tillverkare som inte blivit drabbade på samma sätt som de franska trots nedgången."

Som jag redan har skrivit, det är bara premiummärkena som inte har fallit lika djupt för de säljer till företag. Tillverkare som säljer till privatmarknaden har tappat i Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Grekland och Turkiet. Detta gäller ALLA tillverkare som säljer till privatmarknaden i dessa länder.

Tyska tillverkare som VAG-gruppen och BMW går bra därför att de har stor försäljning utanför Europa plus att de säljer bra i mellan och norra Europa, som är deras hemmamarknader.

Franska tillverkarna tappar därför att de privatkunderna på de franska tillverkarnas hemmamarknader inte längre köper bilar. De tyska märkenas hemmamarknader går fortfarande okej, där finns fortfarande köpare. Det är skillnaden.

"De säljer bra tex de koreanska märkena."

Nej, även de koreanska märkena har tappat försäljning i Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Grekland och Turkiet. De korenska tillverkarna går bra i mellan- och nordeuropa. Varken mellan- eller nordeuropa är de franska tillverkarnas huvudmarknader, och tänk på att de franska tillverkarna har ökat sin försäljning i nordeuropa. Exempelivs Peugeot går ju grymt bra i Skandinavien just nu, men det är inte tillräckligt för att kompensera fallet i sydeuropa.

"Dessa kinesiska bilar kommer inte att göra det lättare för de franska är helt klart när läget är som det är."

Som jag redan har skrivit, privatmarknaden i Frankrike, Spanien, Italien, Grekland och Turkiet har fallit som en sten. Det är bara företagsmarknaden som håller någorlunda liv i försäljningen och direktörer kommer knappast att välja Qoros. Privatkunderna i dessa länder köper inte längre bilar och jag tror faktiskt inte att dessa privatkunder plötsligt skulle köpa bilar igen bara för att Qoros kommer med nya modeller. Och om de skulle börja köpa bilar igen så tror jag faktiskt att de kommer premiera märkena som tillverkas i det egna landet för att visa solidaritet mot sitt eget lands besvärliga situation.

"Jag tycker man har hört dina argument förut på 1970talet fast då handlade det om japanska bilar, hur gick det?"

Skillnaden mot 1970-talet är att 1970-talet hade en expansiv marknad och en ökad efterfrågan. Det fanns en framtidstro i samhället, en optimism. Även om det blev en oljekris som drabbade en del märken, och vi hade lockout och varsel i Sverige där bensinen var låst i två veckor på grund av strejker, så var detta bara temporärt för marknaden som helhet var i ekonomiskt uppsving. Allt fler människor hade råd att ha bil.

Nu har vi en helt annan situation i sydeuropa än på 1970-talet, och vi kan också se att Europa i praktiken idag är dividerat i två ekonomiska zoner med helt olika förutsättningar - en norr och en söder, där den södra marknaden är väldigt allvarligt utsatt ekonomiskt. På grund av detta finns det också många grupper som vill bryta ut marknader ur Europa. Exempelvis Katalonien i Spanien som vill bli självständiga och inte vara en del av Spanien och ej heller EU, vi har även krafter i Italien som vill separera Nord- och Syditalien. Det rika Katalonien vill inte vara solidariska mot övriga Spanien, det rika Norditalien vill inte vara solidariska mot syditalien.

Sydeuropa står alltså inför enorma kraftiga omritningar av den politiska och ekonomiska kartan. Om bara 10 år kanske vi har betydligt fler länder, ett splittrat sydeuropa och ett upplöst EU. Det förbereds för folkomröstningar om självständighet och splittring år 2016 i dessa länder.

Det var inte så här på 1970-talet, så jag håller inte med dig om att min argumentation handlar om 70-talet utan jag anser att min argumentation utgår från dagens utveckling både politiskt och ekonomiskt i Sydeuropa.

Att lansera ett nytt bilmärke i Sydeuropa i dessa tider av extrem ekonomisk och politisk oro, det tror jag inte alls på och därför tror jag att enda chansen för Qoros ligger just i nordeuropa. I Sydeuropa har de ingen chans i det läget som finns nu.

I tider av ekonomisk oro tenderar dessutom människor att bli mer nationalistiska och protektionistiska, vilket kommer gynna de sydeuropeiska tillverkarna i sydeuropa och missgynna andra tillverkare. Så även om de sydeuropiska tillverkarna går dåligt på grund av att vanliga människor saknar pengar, så menar jag att tillverkare från andra länder kommer att gå ännu sämre i Sydeuropa.

Här är en artikel om läget, är den också hämtad från 1970-talet?!
http://blog.svd.se/larssonsvarld/

#w • Uppdaterat: 2013-02-17 10:07
Raphael

En stor stöttesten för Qoros är att det inte finns en dieselmotor, och med tanke på marknaderna i Europa har en dieselandel på 40 - 60 procent (lite olika i olika länder, högre dieselandel ju längre söderut vi kommer, lägst dieselandel i nordeuropa), så har Qoros redan där gjort en walkover...

#x • Uppdaterat: 2013-02-17 11:19
Birger Karlsson

Rapahel jag tror Q har ett alldeles utmärkt läge att slå sig in inte bara i Europa som inte är hela världen. Utan i stort. Jag tror du är alldeles förblindad av allt som är franskt. Man är ett kinesiskt märke som har ett alldeles utmärkt läge att växa på den kinesiska marknaden som växer så det knakar. Det ger utrymme att växa även på andra marknader i världen. Det är som jag säger att vi i Europa tillhör den gamla världen med problem och Kina den nya världen med en mer ljusnande framtid. Därför har de franska mer problem än kinesiska och koreanska tillverkare framöver. De kinesiska kommer att översvämma hela världen och säljas även i USA vad gör de franska för att finnas med där? Man sover ju medan kineserna ser till att slå sig in överallt på alla marknader. Detta har de franska sig själva att skylla för då man inte vaknat tidigare.

Det är inte bara premiummärken som säljer. Flera konkurrenter till de franska går bra tex VW de koreanska och de japanska. Men dessa har varit mer förutseende vad som komma skall. VW har under lång tid varit verksam i Kina detta kan de skörda frukter av nu och framöver. Och man är med i USA för att ta marknadsandelar.

Sedan om det krävs en dieselmotor i Sydeuropa så tar man fram det ganska snabbt om man vill.Eller så har man bättre teknik på G som hybriddrift, bränsleceller. Jag tror att vi får vänja oss vid kinesiska bilar i framtiden oavsett om vi vill eller inte, precis som vi fick göra med japanska på 1970talet och då hördes också samma kraxanden som du gör nu Raphael om kinesiska bilar. Det var min avsikt med 1970talet. Och kvaliten tror jag de lär sig att få ordning på ganska snabbt. Det går fortare nu än på 1970-80talet så kineser och koreaner går det fortare för än japanerna att slå sig in på marknaderna. Även Volvo är ju nu kinesiskt så visst får man know how genom detta. Q kommer inte ensamma hit till Europa, vi kommer nog att översvämmas av nya aktörer som vill sälja bilar till oss framöver. Det är vad jag tror. Och jag tror att de franska får det tufft. Alternativ slå sig ihop med andra för att försöka överleva.

#y • Uppdaterat: 2013-02-17 14:36
Raphael

"Rapahel jag tror Q har ett alldeles utmärkt läge att slå sig in inte bara i Europa som inte är hela världen."

Jag har inte kommenterat hela världen och har ingen åsikt om dess chanser där, men jag tror på att de får svårigheter på den europeiska marknaden av skäl som jag har redogjort för.

Jag kommenterade artikeln som handlar om att Qoros lanseras i Europa till hösten. Det är vad artikeln handlar om som jag har kommenterat.

"Jag tror du är alldeles förblindad av allt som är franskt."

Mitt inlägg tog upp den problematiska situation som sydeuropa befinner sig i, jag tog upp både det politiska och ekonomiska besvärliga klimatet som råder i dessa länder. Du kallar mig "förblindad", men "förblindad" brukar man kalla dem som skönmålar och jag har verkligen inte skönmålat krisen i sydeuropa. Den finns där och är reell och påverkar alla som försöker satsa där.

" Man är ett kinesiskt märke som har ett alldeles utmärkt läge att växa på den kinesiska marknaden som växer så det knakar."

Jag har inte kommenterat den kinesiska marknaden, jag kommenterade Qoros chanser i Europa eftersom artikeln just tar upp att Qoros lanseras i Europa till hösten.

"Det ger utrymme att växa även på andra marknader i världen."

Jag har inte kommenterat andra marknader än Europa, utan mitt inlägg handlade om Qoros chanser i Europa eftersom det är vad artikeln också handlar om som denna tråd tillhör. Jag konstaterar att du skriver om allt annat än det som artikeln tar upp som tillhör den här tråden.

"Därför har de franska mer problem än kinesiska och koreanska tillverkare framöver."

De sydeuropeiska tillverkarna kommer igen när ekonomin i Sydeuropa går upp igen, och ekonomin kommer att gå upp igen.

"De kinesiska kommer att översvämma hela världen och säljas även i USA vad gör de franska för att finnas med där?"

Franska tillverkarna har inget intresse av USA och USA nämns heller inte i den artikeln om Qoros lansering i Europa som denna tråd tillhör.

"Det är inte bara premiummärken som säljer. Flera konkurrenter till de franska går bra tex VW de koreanska och de japanska."

Återigen, på marknaden i Sydeuropa så går inte Volkswagen bra och de koreanska och de japanska biltillverkarna går heller inte bra på marknaden i Sydeuropa. Så nej, det du skriver stämmer inte. På de franska tillverkarnas hemmamarknader går inte Volkswagen, Kia, Hyundai eller de japanska märkena bra.

Volkswagen som märke går bra utanför Europa för de har stor försäljning utanför Europa, men artikeln handlar inte om världen utan om Europa. Och det är Europa jag har kommenterat.

"VW har under lång tid varit verksam i Kina detta kan de skörda frukter av nu och framöver."

PSA-gruppen har en designstudio i Shanghai som har varit med om att designa de bilar som PSA-gruppen lanserar med sin nya plattform som debuterar i C4 Picasso II i år. PSA-gruppen bygger bilar i Kina och är etablerade på den marknaden. Citroëns DS-serie är utvecklad med den kinesiska marknaden i sikte. Kommande DS9 kommer vara helt designad av Shanghai-studion och kommer att tillverkas av Citroën-Dongfen i Kina. PSA-gruppen har varit verksam i Kina under lång tid.

Men PSA-gruppens hemmamarknad är Sydeuropa och det är den som faller. Volkswagen är i ett bättre läge därför att deras hemmamarknad - Tyskland och nordeuropa, inte har fallit lika mycket som de franska tillverkarnas hemmamarknad. Men Volkswagen har tappat i försäljning i sydeuropa också, det har alla tillverkare - även Kia, Hyundai och de japanska märkerna har tappat stort i sydeuropa eftersom bilmarknaden som helhet i sydeuropa har fallit väldigt kraftigt.

"Sedan om det krävs en dieselmotor i Sydeuropa så tar man fram det ganska snabbt om man vill."

De har inte tagit fram det nu och diesel är det bränsle som dominerar i Europa, en dieselmotor är en förutsättning för att lyckas i Europa - inte minst i Sydeuropa.

"Jag tror att vi får vänja oss vid kinesiska bilar i framtiden oavsett om vi vill eller inte, precis som vi fick göra med japanska på 1970talet och då hördes också samma kraxanden som du gör nu Raphael om kinesiska bilar."

Jag har uttalat mig om Qoros chanser i Europa utifrån den europeiska marknadssituationen och det akuta ekonomiska läget i sydeuropa som gäller nu. Jag har inte utgått från 1970-talets ekonomiska läge, utan jag utgår från det ekonomiska läget 2013 där bilförsäljningen i Europa är på sina lägsta nivåer på 20 år och kurvorna pekar fortfarande nedåt! Det är den verklighet jag utgår från, inte 1970! Jag utgår från massarbetslösheten som brer ut sig i sydeuropa. Den fanns inte 1970! Så nej, du har FEL när du påstår att jag pratar som på 1970-talet, därför att 1970-talet hade inte de ekonomiska och de politiska utmaningar som finns i sydeuropa nu.

Observera - jag har inte uttalat mig negativt om Qoros som bil, jag har inte uttalat mig negativt om märkets kvaliteter. Jag har bara pratat om det politiska och ekonomiska läget i ett krisande Europa. Oavsett om det kommer nya märken från Kina, Indien, Brasilien, Sydafrika eller Ryssland, så är detta de måste beakta om de vill sälja bilar i Europa.

Det jag säger, det är att den europeiska ekonomin - särskilt i sydeuropa - är usel just nu. Ska man sälja bilar behövs det kunder och när kunderna inte har pengar så hjälper det inte ens med bilar från Kina.

Du påstod att kineserna kommer att ta marknadsandelar från franska biltillverkare, men eftersom de franska biltillverkarnas kris beror på situationen i sydeuropa så måste Qoros lyckas i sydeuropa och lyckas sälja bilar till vanliga människor som inte har pengar att köpa nya bilar för - för att de ska lyckas ta marknadsandelar från de franska tillverkarna. Jag konstaterar att du i ditt inlägg kommenterar världen, utom just sydeuropa. Och det är just sydeuropa som är de franska tillverkarnas hemmamarknad.

Så jag kvarstår med min analys - läget på den sydeuropeiska marknaden gynnar inte lanseringen av ett nytt bilmärke. Som jag redan har skrivit - jag tror Qoros har chans i nordeuropa, men i sydeuropa är de chanslösa just på grund av det politiska och ekonomiska läget som finns där. Och det är ett politiskt och ekonomiskt läge som inte fanns på 70-talet så ditt tjat om 70-talet kan du lämna därhän för det har inte med dagens situation i sydeuropa att göra! Du har helt missat det jag skriver i mitt inlägg när du tjatar om 70-talet. Sydeuropa på 70-talet var i ett helt annat läge än sydeuropa är nu!

#z • Uppdaterat: 2013-02-17 15:07
Birger Karlsson

Rapahael som jag sa att när franska tillverkare inte ser till att vara med på andra marknader än sydeuropa och ska leva på det ja då får man skylla sig själva att man är i den situation man är nu. Det är kris i fransk bilindustri.därför borde man tidigare varit vakna och se om sitt hus. Ta fram modeller som kan säljas tex i USA och inte bara i syd europa det kan man inte leva på bara detta borde de ha insett för länge sedan. Du pratar som de som på 70talet sade att japanska bilar var skit och inte har en chans att sälja några bilar här. Så säger du om kinesiska bilar, det var vad jag menade om 70talet. Jag tror de har en chans ute i världen och även i Europa. Nån kommer i framtiden att få ge vika, jag tror det kan bli fransk tillverkare. Opel ligger också dåligt till.

#110 • Uppdaterat: 2013-02-17 15:51
saabnisse

Birger har nog rätt här.
Jag tillhör dem som körde franskt när japanska bilar började säljas här.
Jag såg bristerna , men också förtjänsterna och framgångarna med den japanska tekniken.
Den innebar inte speciellt mycket nytt, mest gammal skåpmat, men den utnyttjades på ett förnuftigt sätt som har medfört att det säljs betydligt fler japanska bilar än franska idag.
Eftersom jag jobbat en hel del med bilar märkte jag också ganska snabbt begränsningarna hos de franska tillverkarna.
Jag vet inte om de finns kvar idag eftersom det är många år sedan jag lämnade hårdvaran, men då fanns många felkonstruktioner, även hos Citroën som var ett av mina favoritmärken, för att inte tala om de engelska där de flesta nu har utrotat sig själva.
Men där ska man inte enbart skylla på korkade konstruktionslösningar utan kanske i högre grad på korkade fackföreningar som såg till att stjälpa nästan hela industrin.
När det nu gäller den kinesiska framryckningen tror jag att det går att jämföra med den japanska för femtio år sedan.
Alla, nästan, ansåg att det var skit och att de inte skulle ha en chans att slå sig in.
Hur många ställer upp på det idag?
Koreanerna hånskrattades det år för trettio år sedan.'
Hur många hånskrattar idag?
Nu kommer de kinesiska tillverkarna och blir dödförklarade, i vissa fall redan innan de hunnit hit, trots att ingen riktigt vet vad de har att presentera
Om femtio år har vi kanske afrikanska bilar, bilar från t.ex. Burkina Faso som konkurrerar med de kinesiska och som vissa hånskrattar åt.....o.s.v..

#111 • Uppdaterat: 2013-02-17 16:20
V8-Power

Det är många här som behöver läsa på om Qoros, gör man det så kommer man att förstå att detta kommer att lyckas samt att krocktåligheten är lika bra som konkurrenterna.

Det är som sagt många SVENSKAR inblandade i detta projekt,
Saabs gamla ingenjörer står bland annat för krocksäkerheten.

#112 • Uppdaterat: 2013-02-17 16:22
Leif Larsson (ej verifierad)

Det som talar för att Kina kommer att lyckas och har lyckats är till stor del att det är en enpartistat. De har inte alls de mänskliga rättigheterna som kännetecknar en demokrati.
De flesta människor ger fan i om folk far illa där och att miljön svinas ner. Bara det är billigt.Tyvärr.
Jämför inte Kina med Japan, det är mer relevant att jämföra Kina med Nordkorea.
(jag har vilken åsikt jag vill)

#113 • Uppdaterat: 2013-02-17 16:22
V8-Power

Roger Malkusson, tidigare tidigare chefsingenjör och ansvarig för fordonsintregration på Saab Automobile. Han har nu samma jobb på Qoros sedan ett par år tillbaka.

Freddy Ploj, tidigare ansvarig för ”manufacturing engineering” på Saab Automobile. Nu har han samma jobb på Qoros.

Per Lenhoff, ansvarig för kvalitet och säkerhet på Saab Automobile, har nu samma jobb på Qoros.

Även en Volvoingenjör av toppklass har rekryterats. Det är Daniel Backman som tidigare produktchef på Volvo Car I Kina och global produktchef för hela Volvo Car. Han är nu produktchef på Qoros.

Vd och styrelseordförande i Qoros är Guo Qian, erfaren kinesisk industriman.

Vice vd är Volker Steinwascher, långvägare inom Volkswagen och senast chef för Volkswagen i USA.

Designchef är Gert Hildebrand, tidigare designchef för BMW:s succémodell Mini.

Andra toppnamn är Peter Matkin från Jaguar Landrover i Storbritannien, Klaus Schmidt, chefsingenjör för chassi på BMW i München och Peter G. Diehl från GM i Indien.

#114 • Uppdaterat: 2013-02-17 17:26
saabnisse

Jag förstår att Raphael är orolig och gör allt för att dämpa intresset för andra bilar än de som kommer från Frankrike.
PSA går back med 45 miljarder!
Men så är det, satsar man på fel marknader och med fel varor får man problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.