Tidigare har vi fått se en skiss på den nya bilen som den kinesiska tillverkaren Qoros har tänkt visa upp på Genèvesalongen i mars.
GQ3 är den första modellen av en rad nya Qoros-bilar som ska rikta in sig både på den europeiska och den kinesiska marknaden. Det rör sig om en sedan i golfklassen med kupéformad siluett och en kaross som är ovanligt bred – 1 839 mm, för en rymlig interiör.
Till skillnad från ett flertal andra kinesiska bilmärken ska Qoros satsa på europeisk standard när det gäller säkerhet och kvalitetskänsla. Här finns bland annat krockkuddar framtill, på sidorna samt i form av krockgardiner. Kunden kommer att kunna välja hjul som mäter upp till 19 tum. Ledbelysning fram och bak är standard.
Något annat som är standard är ett infotainmentsystem med en 8-tums pekskärm placerad centralt på instrumentpanelen.
Mer information lär komma när bilsalongen i Genève närmar sig.
Diskutera: Vad tycker du om Qoros GQ3?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har nog möjlighet att bli en trevlig bil om den håller godtagbar europeisk standard när det gäller säkerhet och kvalitet.
Trevlig ljus inredning, men varför ska det vara nödvändigt att förstöra ratten?
Tjaa, den får mig väl inte direkt att hoppa av förväntan, men visst har den förutsättningar till att bli en hyfsad bil...
Håller den bara kvalitet så...
Mina intryck av kinafordon är sen länge inte så bra..Kanske bättre nu?
Köpte i höstas en def kinamoppe för 500 spänn. Rullat 190 mil...
Kineser lär sig snabbt vad som är lönsamt att satsa på.
För tio år sedan köpte jag en kinesisk cirkelsåg som fungerade alldeles utmärkt-några timmar. Sedan ramlade kulorna i lagren ut, det visade sig att ytter- och innerringar i lagren vara av pressad plåt!
Man får vad man betalar för. Men jag har köpt fler kinesiska elverktyg som jag varit väldig imponerad av och som fungerar än.
Och vi kan ju jämföra med mobiler, hur många finns det som inte är tillverkade i Kina?
Man är säkert så duktiga att man anpassar kvalite'n på bilarna att den blir lagom, dvs lönsam både för kund och tillverkare.
Intressant sätt att skapa nytt bilmärke. Starta från scratch och på 6 år få fram en produkt som avses tävla med europeerna. Man har verkligen tagit i och engagerat de bästa europeiska krafter som går att få för pengar: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3474310.ece
Magna Steyr sägs bidragit mycket till konstruktionen, och de har ju lång meritlista. Var det inte Magna som skulle ha tagit över Opel om inte GM ångrat sig? Komponenterna tycks i stor utsträckning komma från de vanliga internationella leverantörerna. Premiär i Kina, så de värsta barnsjukdomarna rättas nog till före europeisk lansering. Backas upp av Chery, en av Kinas största oberoende tillverkare. Med 7-8 års garanti kan den nog bli livsfarlig framför allt för volymtillverkarna, särskilt om den kommer med moderna motorer inklusive dieselmotorer och kombi. Den återhållsamma exteriören ska väl signalera "premium". Den blir knappast billig som en Dacia, utan kommer nog att sikta på värde och teknik för pengarna. Kanske lägger den ny ribba för elektroniska finesser. Ge den 5 år att lyckas på.
Den ser ju riktigt bra ut.
Det mest intressanta är väl hur den klarar krockproven - och priset, förstås.
En stötig, vägbullrande bil är ju inte heller vad man vill ha.
Helt riktigt Roy, man värdesätter komforten alltmer och där ingår ju tystnaden.
Det ska bli intressant att se om kineserna lyckats med komforten.
Lika intressant som att se hur europeer, japaner och koreaner ska möta den kinesiska anstormningen av bilar som säkert kommer.
För att inte tala om hur det blir för amerikaner.
Många hånflinar åt kinabilar idag och har glömt att det fanns de som gjorde det åt japanska för femtio år sedan och koreanska för trettio år sedan.
Kommer EU att upprätta någon form av handelshinder för att skydda den egna industrin eller räknar man kallt med att utvecklingen av den kinesiska ekonomin kommer att medföra att bilarna inte blir speciellt billiga och därför utgöra något hot.
Men under 2013 räknar man med att Kina går förbi Europa och blir världens största bilproducent.
Små sedaner säljer dåligt i europa vad jag förstår. Toyota bryr sig inte ens om att försöka sälja Auris/Corolla sedan i europa. Jag tror nog att Qoros kommer att få det mycket svårt att ta sig in på marknaden.
Den ser trevlig ut men har de inte spanat in Passat när de tillverkade denna bilen?
Säkert Dr H. det var ju också på det viset japanerna började. Kopiera så mycket som möjligt, undvika att uppfinna hjulet på nytt och istället försöka förbättra det som redan fungerar bra.
Att man tar efter Passat är kanske inte heller underligt när man tittar på vilka som är inblandade i projektet t.ex. Magna Steyr och en hel del Saabfolk.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3474310.ece
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.