Tidigare har det meddelats om nedskärningar och fabriksstängningar. PSA-koncernen, som innefattar Peugeot och Citroën, befinner sig liksom flera andra biltillverkare i kris och nu får PSA ett första temporärt godkännande från EU om att motta statlig ekonomisk hjälp. Dessa 1,2 miljarder euro ska täcka utfärdandet av finansieringsenheten Banque PSA Finances treåriga obligationer.
För att få ett slutgiltigt godkännande från EU om den statliga garantin måste PSA presentera en omstruktureringsplan för hela koncernen inom sex månader. Lånet är bara en liten del av de totalt 7 miljarder euro till PSA som franska parlamentet sökt stöd för från EU.
Genom en allians med General Motors som tillkännagavs i mars 2012 och fördjupades i oktober hoppas PSA kunna spara in på kostnaderna.
Diskutera: Vad tycker du om att PSA kan få ekonomiskt stöd?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De har en bra omstruktureringsplan och de har en bra plan med flera nya modeller. Den nya modulära plattformen är klar och de första produkterna kommer ut i år (C4 Picasso II blir först ut). Med den nya planen så kommer Citroën vända sig mer mot premiummarknaden med DS-serien (som kan utläsas som "Design & Sport" vilket visar inriktningen på produktlinjen), och de begränsar utbudet av den mer folkbilsinriktade C-serien. Kvar blir nischade produkter - som Picasso-serien. Det utvecklas en ny kompakt bil som blir en modern efterföljare till 2CV - hög komfort och enkelheten.
Peugeot och Citroën kommer att diversifiera sig ytterligare med sina nya modeller, de skiljer sig redan i dag i körupplevelse - mer så än exempelvis mellan Audi A3, VW Golf, Seat Leon och Skoda Octavia som alla känns som samma bil att köra - och framöver blir respektive produktlinjer mer nischade = Peugeot och Citroën kommer inte konkurrera med varandra om samma köpare utan de vänder sig till olika målgrupper med olika bilar även om plattform och mycket av tekniken är gemensam.
Det var för en tid sedan en artikel i SvD om det som kallades "C-klassen" d.v.s. Opel, PSA och Fiat.
Det finns en tråd på forumet: http://www.vibilagare.se/forum/528/operl-peugeot-renault-fiatc-laget-41927
Om GM nu kommer att kräva ett utökat samarbete mellan Opel och PSA för att öka lönsamheten är det säkert vettigt.
Om man får det att fungera!
Säkert kan det fungera bättre mellan Opel och PSA än vad det gjorde mellan Opel och Saab där det skar sig ibland, men det finns kulturella skillnader mellan bilbyggare i Frankrike och Tyskland.
Och man får hoppas att PSA, som ju är tillräckligt stora, kan stå emot konservativa företagsidéer från amerikanska GM.
Detta gäller i alla länder utan Sverige. Hade Saab varit Franskt eller något annat land i Europa skulle även Saab tillverkats nu..
Saabnisse - det finns en enormt avgörande skillnad mellan situationen GM och Saab, och GM och PSA-gruppen. Och den skillnaden är att det inte var en situation mellan GM och Saab, eftersom Saab var en del av GM. GM ägde Saab. Saab var ett varumärke i GM. PSA-gruppen ägs inte av GM och kommer inte att ägas av GM. PSA-gruppen och GM Är olika bolag och kommer att fortsätta att vara olika bolag. Det finns ingen önskan mellan dem om ett samgående.
Vad GM och PSA-gruppen gör, det är att de kommer att dela två plattformar. För bilar i undre mellanklass till storbilsklass så utvecklar Opel nya modeller på den av PSA-gruppen redan konstruerade och presenterade plattformen för detta, den som finns i C4 Picasso II som premiärvisas på Geneve-salongen i konceptform. Observera - bottenplattan är redan färdig och klar av PSA-gruppen. Det Opel nu kommer att göra är att designa efterföljaren till Opel Zafira runt PSA-gruppens plattform.
Nästa utveckling är att GM och PSA-gruppen utvecklar en gemensam efterföljare till Opels Gamma-plattform där Opel har huvudansvaret, och i praktiken innebär detta att Opel krymper PSA-gruppens lite större plattform.
Opel får ta del av PSA-gruppens nya 3-cylindriga bensinmotorer och dieslar. Idag har GM bara en dieselmotor som är okej, och det är 1,7 liters dieseln. De mindre dieslarna är varianter som gjordes i samarbete med Fiat. Med PSA-gruppen så får Opel tillgång till modernaste motorteknik. GM sparar in på utvecklingskostnader för Europa-anpassade motorer, och PSA-gruppen får sålt fler motorer vilket ökar PSA-gruppens intäkter. En win-win.
En till grej i sammanhanget, det är att det är PSA-gruppen som kommer att bygga nya Opel Zafira - i dagsläget är det oklart exakt i vilken PSA-fabrik den byggs, men det lutar åt den spanska fabriken som idag bygger Picasso-serien och som förbereder byggandet av nya C4 Picasso II. Då nya Zafiran kommer dela samma plattform som C4 Picasso II så är det logiskt och ekonomiskt effektivt att Opeln byggs i Citroëns fabrik.
Det är även logiskt att efterföljaren till Opel Meriva byggs i Citroëns fabrik i Slovenien, där idag C3 Picasso byggs. Det är en av europas modernaste bilfabriker och nu när GM stänger fabriker i Tyskland så är det billigare och mer effektivt att tillverka de mindre bilarna utanför Tyskland - exempelvis i just Slovenien där PSA-gruppen redan har en fabrik. C3 Picasso II och Opel Meriva III kommer att dela plattform.
Skönt att läsa seriösa kommentarer. Fortsätt så Raphael.
Raphael, läser du överhuvudtaget vad någon annan skriver?
Jag skrev: "Och man får hoppas att PSA, som ju är tillräckligt stora, kan stå emot konservativa företagsidéer från amerikanska GM."
Bra att franska politiker engagerat sig i deras krisdrabbade bilindustri. Tyder på att de har mera i skallen än deras svenska kollegor som ryckte på axlarna och struntade i Saab och tyckte att kineserna var lämpliga nya ägare till "kronjuvelen" Volvo.
Hoppas nu att PSA kan komma tillbaks och att de om några år är så stabila att de kan bryta med puckona i GM. Där kan inget gott vinnas ifrån. För om GM ska bry sig om PSA:a modellutveckling lär det snabbt gå utför.
Synd om Opel iaf, de lär vara historia om max fem år tyvärr.
Överkapaciteten ska bort så fort som möjligt! Nästa steg är att få Tyskland att slut med att bara dra nytta av EU, för det var inte tänkt att det skulle gå så utan det skulle delas jämt Tyskland är det enda landet som har nytta av EU nu och enda landet som kan exporterar tillräckligt -> kommer inte att hålla i längden -> EU rasar eller så börjar Tyskarna tänka om, det är även deras banker EU-medborgare stöder i dagens läge. Ett helsikes problem, det är vad det är!?
Hej, varför detta ältande om SAAB hela tiden... det var ju dödsdömt! Senast det företaget visade vinst var 1989 då det fortfarande fanns tillräckligt många som ville ha en hemsnickrad bil... SAAB är dött, saknad av ingen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.