![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-09/xm.jpg?itok=rR6BvX3X)
BMW:s konceptbil XM som visades upp för ett drygt år sedan väckte en hel del uppmärksamhet. Nu väljer BMW att sätta den kontroversiella bilen i produktion och återanvänder därmed ett modellnamn som Citroën använde på 1990-talet. Viktigaste marknaderna blir USA, Kina och Mellanöstern.
BMW XM blir den första dedikerade M-modellen sedan mittmotoriserade M1 på 1970-talet – övriga M-modeller har varit baserade på någon befintlig modell.
Bilen beskrivs som en prestandasuv trots sin tjänstevikt på 2,7 ton. Under huven finns en nyutvecklad V8-motor på 4,4 liter med dubbla turbo plus eldrift och ett stort batteri på 25,7 kWh.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-09/xm3.jpg?itok=2U0LIAaR)
BMW XM har 23-tumshjul som standard, men mindre storlekar finns som valbara alternativ.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-09/xm2.jpg?itok=pFUPNpEp)
Interiören är betydligt mer konventionell än exteriören.
Batteriet ger bilen en elräckvidd på omkring åtta mil vilket är ungefär lika långt som BMW:s ”vanliga” laddhybridversion av X5 och betydligt längre än i Mercedes-AMG:s prestandahybrider som bara klarar en dryg mil innan strömmen är slut.
Systemeffekten ligger på 653 hk och vridmomentet på 800 Nm. Accelerationen till 100 km/tim går på 4,3 sekunder vilket är långsammare än flera andra modeller i M-utbudet. Nästa år kommer en särskild version som kallas ”Red Label” med 748 hk och 1 000 Nm.
BMW XM kostar från 1 821 000 kr och går att beställa nu.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 3 oktober 2022 Axa skrev: Tjalle Det är hur…
- 29 september 2022 Axa, smaken är som.........
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.