BMW:s konceptbil XM som visades upp för ett drygt år sedan väckte en hel del uppmärksamhet. Nu väljer BMW att sätta den kontroversiella bilen i produktion och återanvänder därmed ett modellnamn som Citroën använde på 1990-talet. Viktigaste marknaderna blir USA, Kina och Mellanöstern.
BMW XM blir den första dedikerade M-modellen sedan mittmotoriserade M1 på 1970-talet – övriga M-modeller har varit baserade på någon befintlig modell.
Bilen beskrivs som en prestandasuv trots sin tjänstevikt på 2,7 ton. Under huven finns en nyutvecklad V8-motor på 4,4 liter med dubbla turbo plus eldrift och ett stort batteri på 25,7 kWh.
Batteriet ger bilen en elräckvidd på omkring åtta mil vilket är ungefär lika långt som BMW:s ”vanliga” laddhybridversion av X5 och betydligt längre än i Mercedes-AMG:s prestandahybrider som bara klarar en dryg mil innan strömmen är slut.
Systemeffekten ligger på 653 hk och vridmomentet på 800 Nm. Accelerationen till 100 km/tim går på 4,3 sekunder vilket är långsammare än flera andra modeller i M-utbudet. Nästa år kommer en särskild version som kallas ”Red Label” med 748 hk och 1 000 Nm.
BMW XM kostar från 1 821 000 kr och går att beställa nu.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 3 oktober 2022 Axa skrev: Tjalle Det är hur…
- 29 september 2022 Axa, smaken är som.........
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.