BMW ska börja använda en ny typ av battericeller som är runda istället för prismatiska. Det är samma typ av teknik som Tesla använder och som ska ge högre energitäthet. På så sätt kan biltillverkarna få längre räckvidd trots att batteripaketet rent fysiskt inte blir större.
BMW har tidigare förklarat att de nya cellerna kan ge uppemot 30 procent längre räckvidd jämfört med dagens batteriteknik.
– Men vi kommer inte gå över 100-milsgränsen när det gäller räckvidd även om vi kan. Vi tror inte att så lång räckvidd är nödvändigt, säger Thomas Albrecht, chef för avdelningen som kallas Efficient Dynamics på BMW, till Autocar.
Enligt honom är snabbladdning viktigare än räckvidd på 100 mil, och de nya battericellerna ska kunna laddas 30 procent snabbare än dagens batterier. BMW siktar på en laddeffekt på 270 kW vilket i så fall är samma siffra som för Porsche Taycan.
Kommentarer till artikeln (41)
- 24 september 2022 L West skrev: För en tid sen…
- 24 september 2022 För en tid sen dök väl Per…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.