Tysk precision och kvalitet – är det något som finns i verkligheten eller en myt? Nya testresultat från tyska bilistorganisationen ADAC kanske ställer vissa uppfattningar på ända.
ADAC har granskat tillverknings- och inredningskvaliteten på totalt 580 bilmodeller enligt 34 olika kriterier. Det handlar om exempelvis karosskarvar och inredningskvalitet – siffrorna visar alltså inte hur problemfria eller driftsäkra bilarna är rent tekniskt.
I de allra flesta fall är det dyrare premiummodeller som ligger bäst till i kvalitetsundersökningen. Men Audi A3 sticker ut med ett betydligt sämre resultat än i föregångaren.
”Audi A3 sticker ut med ett betydligt sämre resultat än i föregångaren”
Kostnadsbesparingar har gjort att kvalitetskänslan inte är lika hög som i tidigare Audimodeller. Exempelvis kan den ”nakna” karossplåten ses under bagagerumsgolvet där föregångaren hade en filtmatta. Volkswagen Golf har också tappat i upplevd kvalitet, något även Vi Bilägare anmärkt på i flera tester. Där nämner ADAC att gasdämparen för motorhuven nu är ersatt av en manuell ”stålpinne”.
Hela VW-koncernen får kritik av ADAC för att kvalitetsnivån sjunkit, samtidigt som priserna ökat ”enormt” de senaste månaderna.
Allra mest tappar Mercedes C-klass. Märkets slogan, ”det bästa eller inget”, ifrågasätts av ADAC. Interiörmaterialen är på flera ställen hårda och billiga och ekonomiavdelningen har fått igenom ett vanligt knep, nämligen att bara förse den översta delen av instrumentpanelen med mjukt material. Den mellersta och nedre delen är i billigare hårdplast.
Renault Zoe har blivit betydligt bättre än tidigare med mer påkostade material och attraktiv interiör, enligt ADAC. Det är särskilt imponerande i lågprisklassen där Zoe konkurrerar. Mazda får också beröm för att erbjuda riktigt bra materialkvalitet för sin prislapp.
BMW 3-serie är en av de modeller som höjt kvalitetsnivån mest jämfört med föregångaren. Det har också Fiat 500, Skoda Fabia, Toyota Yaris och Nissan Leaf.
I den bilklass som kallas ”nedre mellanklass” har Volvo XC40 den klart högsta tillverkningskvaliteten, tycker ADAC – bättre än exempelvis BMW 1-serie och Mercedes EQA. Volvo V60 är med på topplistan bland större mellanklassbilar och XC90 bland de lyxigaste bilarna.
- ADAC har testat kaross- och inredningskvaliteten enligt 34 olika kriterier.
- På utsidan handlar det bland annat om uppmätta karosskarvar, plastdetaljer som knarrar eller saknas, skramlande dörrar och lackferingsfel.
- På insidan undersöks bland annat materialkvaliteten, synliga skruvhuvuden, knarrande plastdetaljer, vassa hörn och skarvar och olackerade metallplåtar.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.