Nästa artikel
Nu kan BMW-förare prenumerera på sätesvärmare – för 200 kronor i månaden
Nyheter

Nu kan BMW-förare prenumerera på sätesvärmare – för 200 kronor i månaden

Publicerad 12 juli 2022 (uppdaterad 12 juli 2022)
I framtiden betalar man inte för utrustningen – man betalar för att få använda den.

Vissa BMW-förare i Sydkorea kan nu ladda ned extrautrustning till sina bilar via internet, i utbyte mot en prenumerationsavgift. Det skriver hemsidan Motor1.

Mot en månadskostnad på 24 000 sydkoreanska won, motsvarande omkring 195 svenska kronor, kan man till exempel få sätesvärmare i bilen. 

Vill du ha värme i ratten också? Det blir 100 kronor till, tack. Den som inte vill betala varje månad kan också välja en tremånadersplan, eller ett årskontrakt. Det går också att betala en större summa pengar för att i stället ”äga” funktionerna permanent.

BMW:s Connected Drive-butik fungerar ungefär som app-butiken i en smartphone. Man loggar in, registrerar sin bil och presenteras sedan för ett utbud av olika funktioner som ens bil egentligen redan är utrustad med, men som man måste betala för att få använda. När transaktionen är klar laddas den nya mjukvaran ned till bilen via internet.

Utöver sätesvärmarna erbjuds även saker som Apple Carplay-kompatibilitet, helljusassistent och BMW:s så kallade Iconic Sounds Sport, som spelar upp ett påhittat motorljud i högtalarna när man är ute och kör. Den funktionen finns det dock ingen prenumeration för – i stället får man köpa den rakt av för motsvarande 1 400 kronor.

Det är så här det kommer gå till i framtiden. Man betalar inte längre för merkostnaden det innebär att bygga in till exempel sätesvärmare i en bil – man betalar för lyxen att få använda dem.

BMW är långt ifrån ensamma om att sälja extrautrustning på det här sättet. Tesla var tidiga med sin Autopilot, sedan följde resten av industrin efter. Mercedes hyr exempelvis ut ”uppgraderad” bakhjulsstyrning till sin EQS för omkring 5 000 kronor om året. Man betalar då alltså inte för några fysiska förändringar av bilen – man tar bara bort en mjukvarulåsning.

Det här öppnar upp ett nytt sätt för biltillverkarna att tjäna pengar. Stellantis räknar med att kunna tjäna 23 miljarder dollar på att sälja prenumerationer innan årtiondets slut.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (63)

  • 21 juli 2022 Pi: Ja biltillverkare är…
  • 21 juli 2022 Pi skrev: Och Jodå - jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.