Precis som många andra biltillverkare har BMW ställt om tillverkningen för att klara komponentbristen, de nya nedstängningarna i Kina och utmaningarna som kriget i Ukraina för med sig.
Genom att prioritera dyrare modeller med högre försäljningsmarginal har BMW dock lyckats öka vinsten med tolv procent under första kvartalet jämfört med samma period i fjol. Det är samma trend som flera andra bilmärken också märkt av, bland andra Hyundai och Mercedes.
BMW har levererat sex procent färre bilar under första kvartalet, men omsättningen ökade med 17 procent. Vinstmarginalen ligger på 16,4 procent vilket är relativt bra, men ändå sämre än Mercedes.
En intressant detalj är att Rolls-Royce ökat leveranserna med över 17 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 3 oktober 2022 De gör snart som…
- 3 oktober 2022 hx30 skrev: Den här trenden…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.