Nästa artikel
Polisens nya trafikstrategi
Nyheter

Polisens nya trafikstrategi

Publicerad 1 september 2016 (uppdaterad 1 september 2016)
Polisen reviderar nu sin strategi i trafiken. Högst prioritet får hastighet och nykterhet.
Det verkar inte bli några stora nyheter när Polisen nu ser över sitt trafikarbete efter den stora omställningen från länsmyndigheter till en gemensam polismyndighet. Statistiken säger att hög hastighet och onykterhet ligger bakom de flesta dödsolyckorna och det är där Polisen ska försöka göra skillnad. För att få stopp på onyktra förare ska Polisen nu prioritera kontrolller vid tider och platser där de har god chans att hindra berusade från att köra överhuvudtaget.

– Det allra bästa är om vi hinner stoppa en berusad förare från att sätta sig bakom ratten, men i de fall vi påträffar en onykter förare ska vi förmedla kontakt med beroendevården genom det samarbete vi har med andra samhällsaktörer, säger Lena Tysk, polisområdeschef i Västmanland.

Polisen ska också satsa mer på att vara synliga i trafiken och ska därför höja sin närvaro med både manuella, det vill säga bemannade, och automatiska kontroller.

– Det är många som ständigt kör lite för fort på 70- 80- 90- vägar. De står bakom en större andel av olycksstatistiken än de i sammanhanget ganska så få som kör mycket för fort. Därför ska vi inom polisen arbeta för att medelhastigheten sänks på vägarna och alltid tillämpa låg toleransnivå vid rapportering, säger Lena Tysk.

Diskutera: Vad tror du vore den bästa trafikstrategin för Polisen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-01 09:46
Leif Kavander

Vad har trafikpolisen haft för strategi innan?

#2 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Bra med polisens nya trafikstrategi! På speciellt 90-vägar och uppåt är min erfarenhet att det är många som kör mycket för fort.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-01 10:19
JOCA_1

Är hastighetskontroll en ny strategi? Det var ju verkligen underligt. Men ser hur de kommer att jaga bilister på motorvägarna där det är lättast. Hur går det förresten ihop med regeringens nya giv om sänkta hastigheter i tätort?

#4 • Uppdaterat: 2016-09-01 10:53
EnannanRobban

Strategi? Ja,
Resurser? Nej

#5 • Uppdaterat: 2016-09-01 11:01
Eric H

... och för att hålla sig till ämnet, en strategi jag starkt kan rekommendera Polisen är att iaf "befinna sig ute på vägarna".. ...
Om nu den inkompetente och förmodligen politiskt tillsatte Eliasson begriper varför de ska finnas där.
Men de kanske är på genuskurs istället?

#6 • Uppdaterat: 2016-09-01 11:19
Tvärnit

Det är alltid detta en o samma mantra. . .".– Det är många som ständigt kör lite för fort på 70- 80- 90- vägar. De står bakom en större andel av olycksstatistiken än de i sammanhanget ganska så få som kör mycket för fort. "

Man känner i detta som alltid ett polisiärt kamraderi med de coola snubbarna.....
Ute på vägen så ser jag enbart dessa blådårars framfart, idioter som kör förbaskat fort o illa och som tvingar medtrafikanter till att vidta drastiska åtgärder eller så smäller det o smäller gör det den dagen någon inte uppför sig så som det är tänkt d v s bereder en väg åt herran.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-01 11:57
EnannanRobban

Vi kommer att få armband när vi besiktigar nästa gång med uppmaningen #körinteförfort...
Problemet löst!

#8 • Uppdaterat: 2016-09-01 12:31
pinjong

Trafikpoliserna har blivit väldigt mycket färre sett över tid. Det innebär som jag ser det att de måste inrikta sig på nischgrupper snarare än masskontroller. En sådan nisch som är ganska farlig för övriga trafikanter är de stora, ofta utländska, lastbilskombinationerna. Följ och kolla dem och låt istället Svensson få puttra några km/tim för fort på motorväg.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-01 14:50
Roger Skagerström

John2008 : Men det är inte dessa som försorsakar olyckorna! Det är de som kör i 95 på 90-väg! Enligt polisen då... Skitsnack i min värld men det är säkert nån på VTI som forskat arslet av sig för att komma på att 90% av de bilister som krockade körde lite för fort, och 10 körde jättemycket för fort. Sen glömmer de villigt att det är just kanske 90% av alla bilister som kör just lite för fort. De kan det här med att framställa statistik till sin fördel.

Lite som när de drar till med att det är XX större chans att råka ut för en olycka om man kör XX för fort. Det man kanske inte nämnde var väl att risken till att börja med var typ 0,00000000003. Nu när man far fram i rasande 100 på en 90-väg så är risken 0,00000000006. Hujedamig!

#a • Uppdaterat: 2016-09-01 15:48
Eric H

..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.