General Motors har stora problem med batterierna i elbilen Chevrolet Bolt. Under vissa förhållanden kan de börja brinna och ägarna bör inte parkera sina bilar i garage.
Efter flera återkallelser, som inte verkar ha löst problemet, har GM nu bestämt sig för att helt byta ut batteripaketet mot ett nytt i de drabbade modellerna – ett beslut som kostar enorma belopp.
När vi skrev om problemet tidigare i veckan fanns inga uppgifter om problemet även drabbade den tekniskt identiska syskonbilen Opel Ampera-e, som sålts i Europa och Sverige. Nu uppger importören att inga bilar som sålts nya i Sverige omfattas av återkallelsen.
”Det finns en pågående kampanj i Europa där berörda modeller kommer att få batterimoduler utbyta, bland annat Norge berörs av detta. Men inga modeller som har sålts som nya i Sverige påverkas av detta”, uppger David Lindahl, pr- och kommunikationsansvarig på KW Bruun, för Vi Bilägare.
Nu kommer uppgifter från norska sajten Bilnytt om att batteribytet på de nästan 4 000 exemplar av Opel Ampera-e som rullar i Norge kan ta flera år att genomföra. Kampanjen beräknas inte vara helt genomförd på alla bilar förrän 2024.
Under tiden får bilägarna kraftiga restriktioner för hur bilen får användas. Den får inte laddas under natten utan övervakning, bilen måste parkeras utomhus och inte mot husväggen, batteriet får inte laddas till mer än 90 procent, den beräknade räckvidden får inte understiga elva mil och bilägarna ska helst ladda bilen efter varje körning – samtidigt som den övervakas.
– I praktiken blir den nästan oanvändbar. Ingen kan förväntas stå och titta på medan bilen laddar, säger konsumentekonomen Magne Gundersen till sajten Motor.
Opel i Norge har inte bekräftat uppgifterna eller återkommit med en kommentar. Bilen har sålts i betydligt mindre omfattning i Sverige än Norge.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 20 augusti 2021 Tobo skrev: Såldes Ampera-e…
- 20 augusti 2021 Nya Batteriet har 8 % högre…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.