I ett försök att en gång för alla stänga ärendet planerar GM nu att byta ut batterimodulerna i den olycksdrabbade bilmodellen Chevrolet Bolt. Det skriver hemsidan Electrec.
Elbilen, som tidigare såldes som Opel Ampera-e i Europa, har på drygt ett år drabbats av mer än ett dussin bränder – varav fyra i juli i år.
Bilmodellen återkallades första gången i november 2020 efter att flera bilar fattat eld under laddning. Då uppmanades ägarna att inte ladda bilens batteri till mer än 90 procent. Strax därefter rullade de ut en mjukvaruändring som automatiskt stoppade laddningen vid 90 procent.
Sedan var det tyst i några månader, innan GM i april i år kallade in de påverkade bilarna för ännu en uppdatering. Den nya mjukvaran skulle ge den slutgiltiga lösningen på brandproblemet genom att känna igen de förhållanden som kunde leda till brand, och ge en varning på förhand så att batterierna kunde bytas ut.
Efter två bränder i juli tvingades GM medge att den lösningen inte hade fungerat. Bilarna återkallades ännu en gång, och den här gången uppmanades ägarna att inte parkera inomhus eller ladda dem utan uppsikt. Den 25 juli kom rapporter om ytterligare två bränder, vilka fortfarande är under utredning av GM.
Efter de många bakslagen är GM nu i färd med att rulla ut ett åtgärdsprogram där de fysiskt byter ut batterimodulerna i de påverkade bilarna. Det säger en talesperson från GM i en intervju med Electrek. Från och med den 23 augusti ska amerikanska ägare kunna boka in en tid för att få samtliga batterimoduler utbytta utan kostnad. Därefter får batterierna förnyad garanti i åtta år eller 16.000 mil.
För att få sitt batteri utbytt behöver man dock uppfylla vissa kriterier. GM prioriterar de bilar som är byggda under den period då de misstänker att vissa av batterierna hade defekter. De flesta bränder som rapporterats har enligt uppgift drabbat bilar av 2019 års modell, byggda i oktober och november 2018.
Ägare som regelbundet använder hela batteriets kapacitet kommer också prioriteras.
Det är ännu inte känt om återkallelsen även gäller Opel Ampera-e i Europa och Sverige. En presstalesperson för Opel i Sverige säger till Vi Bilägare att han inte känner till ärendet, men har lovat att återkomma.
Batteripaketen i Opel Ampera-e är tillverkade av den sydkoreanska elektronikjätten LG – och det är inte den enda gången deras elbilsbatterier har skapat rubriker. Tidigare i år återkallade Hyundai 82.000 exemplar av Kona EV, Ioniq och citybussen Elec efter att den sydkoreanska staten bedömde att produktionsfel hos LG var orsaken till flera bränder i dessa bilmodeller.
LG har också återkallat vissa av sina hembatterisystem av samma anledning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.