Det var många som såg fram emot premiären av Opel Ampera-e när den visades upp. GM:s europeiska version av Chevrolet Bolt lockade med smidigt format, lång räckvidd och hyfsad prislapp – en ”folkelbil”, enligt många.
I Norge stod tusentals bilköpare i kö för att få sin Opel Ampera-e och även i Sverige var intresset stort. Men nu skriver sajten Broom att modellen snart försvinner från den svenska marknaden.
Strax efter att Ampera-e visats upp uppstod en mängd olika problem. Bilarna blev försenade och mycket dyrare än väntat. Väntetiden kunde vara upp emot två år och då sprang flera konkurrenter ikapp.
Läs vår provkörning av Opel Ampera-e här.
Det hjälpte heller inte att GM sålde Opel till PSA-koncernen. Den amerikanska jättekoncernen hade inget större intresse av att bygga en nedläggningshotad elbil åt en konkurrent.
Till slut kortades leveranstiderna ned prisnivån justerades. Av totalt 9 000 byggda Ampera-e hamnade 3 700 i Norge men inom kort finns inga nya exemplar att köpa på den norska marknaden.
I Sverige har branschorganisationen Bil Sweden inte separerat laddhybriden Ampera från elbilen Ampera-e utan buntat ihop de båda modellerna. Totalt har bara 38 exemplar av Ampera och Ampera-e registrerats i Sverige mellan januari 2014 och augusti 2020.
Nu hänvisar Opel istället till nya elbilen Corsa-e, som visserligen är mindre men som har modernare teknik. Dessutom kommer snart suven Mokka-e.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant att Bil Sweden (denna språkliga skvader till organisation) valt att lägga samman två helt olika bilmodeller i sin statistik. Ampera och Ampera-e har ju knappast en skruv gemensamt, det vore som att samredovisa t.ex. Volvo S/V60 med XC60...
Bil Sweden suger.
Opel Ampera går i graven.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.