För några år sedan lanserade General Motors en modell som skulle ta elbilsvärlden med storm. Chevrolet Bolt lockade med fräck design, lång räckvidd och låg prislapp.
Även i Europa, där Chevrolet Bolt skulle säljas som Opel Ampera-e, var intresset stort. Detta var innan Tesla Model 3 hade visats upp och många var nyfikna på modellen.
Men någon succé blev det knappast. Opel såldes till Peugeot/Citroën-koncernen och nu har istället modellen Corsa-e lanserats med samma teknik som i nya koncernsyskonet Peugeot e-208.
Opel Ampera-e har nu också gjort att en av Norges större bilhandlare, som funnits i branschen sedan 1970-talet, ansökt om konkurs.
– Nu är det nog, säger ägaren Gunulf Bergheim till sajten Bilnytt.
Bergheim Auto har specialiserat sig på import av amerikanska pickuper och suvar. Bilhandlaren köpte för några år sedan upp ett stort lager av Chevrolet Bolt när europeiska Opel inte kunde möta efterfrågan från kunderna på Amera-e.
Men marknaden vände och att sälja bilen för 440 000 norska kronor gick inte. Först när priset dumpades til 300 000 norska kronor lyckades bilarna hitta köpare men då tappade bilhandlaren miljonbelopp på att sälja de drygt 100 bilarna. Även garantiärenden kring elbilen ska ha kostat firman stora belopp.
– Det var viktigt att bli av med bilarna innan vi går in i ett nytt år, sa bilhandlaren Roger Øverbye till Bilnytt.
Både bilhall och verkstad gapar nu tomma hos Bergheim Auto. Det är oklart hur det blir med de kunder som behöver ha hjälp med garantiärenden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att gråimportera USA-bilar är riskfyllt. När det gäller nya bilar brukar navigation och laddning inte vara samma som på europaanpassade bilar.
Den amerikanska Chevrolet Bolt har en annan laddkontakt än i europa, så snabbladdning fungerar ej, mobil fjärrstyrning av klimat fungerar ej och radion saknar DAB som används i Norge. Klart att det blir svårsålt.
@Frazze, för att inte tala om krocksäkerheten. Det är en väsentlig skillnad på modellerna som säljs i Europa och i USA. Titta bara på senaste generationen av Ford Mustang, helt olika i krocksäkerhet, en US-specad bil skulle inte få ens få en överkryssad stjärna i Euro NCAP
Någon som specialiserat sig på import av amerikanska pickuper och suvar i Norge kan ju inte vara någon stor spelare för de är ju inte vanliga. Lite oklart vad denna "nyhet" gör på ViB?
Ehm, jag kan inte minnas att det var sååå stort intresse för Bolt.
Helt uppenbart en chansning av firman utan att ha ekonomisk täckning för eventuella risker.
Det var stort intresse för Opel Ampera-e i Europa och i vårt västra grannland, innan PSA kom med i leken
och priset höjdes kraftigt. Då blev intresset av förklarliga skäl svalare.
Highlander, det var GM som höjde priset. Inte PSA. Bilen tillverkades (och tillverkas) av GM i USA. Den ingick inte i PSAs köp av Opel. GM valde att höja priset så PSA fick betala för mycket för bilen.
Och det är inte förvånande att Bolt kostnader för garantireparationer. Den byggdes i USA. Ja även Opel-versionen byggdes i USA där Chevan fick Opel-emblem och skeppades över till Europa.
GM kunde dessutom inte leverera, så det var en kombination av för högt pris och leveransproblem.
Säg problem, säg GM.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.