Det är inte bara Ford och BMW som har problem med överhettningsrisk i batteripaketen. I USA tvingas General Motors nu återkalla över 50 000 exemplar av elbilen Chevrolet Bolt av samma anledning.
Chevrolet Bolt har beskrivits som en ”amerikansk folkelbil” med rimlig prislapp och lång räckvidd. Den har även sålts i ett fåtal exemplar i Europa under namnet Opel Ampera-e.
Återkallelsen görs efter en utredning som gjorts tillsammans med amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA. Batteripaketet kan i vissa fall börja ryka och antändas.
”Jobbar dygnet runt”
Fem bränder med två personskador ska ha rapporterats in som en följd av batteriproblemet.
”Bilarna kan börja brinna även om de är avstängda, parkerade och när de inte är inkopplade för laddning”, skriver NHTSA, som nu råder bilägarna att parkera utomhus och inte i närheten av huset, tills problemet är löst.
I nuläget väljer GM att skicka ut en mjukvaruuppdatering till verkstäderna som i sin tur måste installera dem i bilarna. Den nya mjukvaran begränsar batteriet för att det inte ska kunna laddas till mer än 90 procent, men det är bara en tillfällig lösning.
GM uppger att ingenjörerna ”jobbar dygnet runt” för att hitta en permanent lösning.
Läs också: Bilhandlare i konkurs efter elbilshaveri: "Nu är det nog"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den bilmodellen har väl inte sålts reguljärt i vårt land så kanske inte så intressant här trots allt. Även om bränder i batteriet givetvis inte alls är bra.
En påminnelse om att elbilar i den omfattning vi nu satsar på fortfarande är lite nytt... det kommer säkerligen fler problem... med tillhörande lösningar.
Det brinner i batteripaketet!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.