Rryska Sberbank överväger att dra sig ur köpet av Opel. Nuvarande ägaren GM kräver miljardinvesteringar.
Vi Bilägare har tidigare rapporterat om vändorna fram och tillbaka i och med GM:s försäljning av Opel. I slutet av maj blev det klart att GM till stor del säljs till ryska storbanken Sberbank och kanadensiska bildelstillverkaren Magna.
Affären gjordes upp tillsammans med tyska staten i sin tur går in med statliga krediter på ungefär 50 miljarder kronor.
Men nu riskerar överenskommelsen alltså att gå om intet. Den ryska affärstidningen Kommersant rapporterar att GM nu kommit med nya krav som den statsägda ryska banken inte vill godta. Bland annat uppges att GM kräver investeringar i Opel på motsvarande 75 miljarder kronor under de närmsta åren.
Sveriges Radio rapporterar vidare att GM och ryssarna inte kommit överens om hur Opels teknologi ska användas. Sberbank vill att pengar ska investeras i Ryssland, i biltillverkaren GAZ. Om pengarna hamnar någon annanstans svalnar sannolikt det ryska intresset.
Vi Bilägare följer självklart utvecklingen i Opelaffären. Tror du ryssarna drar sig ur, och vad skulle det innebära? Kommentera!
Affären gjordes upp tillsammans med tyska staten i sin tur går in med statliga krediter på ungefär 50 miljarder kronor.
Men nu riskerar överenskommelsen alltså att gå om intet. Den ryska affärstidningen Kommersant rapporterar att GM nu kommit med nya krav som den statsägda ryska banken inte vill godta. Bland annat uppges att GM kräver investeringar i Opel på motsvarande 75 miljarder kronor under de närmsta åren.
Sveriges Radio rapporterar vidare att GM och ryssarna inte kommit överens om hur Opels teknologi ska användas. Sberbank vill att pengar ska investeras i Ryssland, i biltillverkaren GAZ. Om pengarna hamnar någon annanstans svalnar sannolikt det ryska intresset.
Vi Bilägare följer självklart utvecklingen i Opelaffären. Tror du ryssarna drar sig ur, och vad skulle det innebära? Kommentera!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Opel hade för 40 år sedan bilar som som folk villa ha nämligen Opel Rekord och Kapitän. Dessa bilar med Amerikanska bilar som förebild gav ägaren status och identitet. Dagens oplar är menlösa och tråkiga. Mer pengar hjälper inte utan vad som behövs är nytt namn som stärker köparens identitet = stärker jaget.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.