Nästa artikel
Nya uppgifter: "Fiat vill köpa Opel"
Nyheter

Nya uppgifter: "Fiat vill köpa Opel"

Publicerad 23 april 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Förra gången misslyckades samarbetet. Nu kan det vara dags för ett nytt försök. Fiat ska enligt uppgift vara på väg att köpa in sig i Opel. Något som möts av protester i Tyskland.
- Vi får då en dramatisk minskning av arbetsplatser vid Opel och fabriksnedläggningar i Tyskland, Klaus Franz, facklig ledare vid Opel, till tidningen Spiegel.

Den italienska biljätten Fiat är enligt uppgifter till tyska tidningen Spiegel på väg att köpa majoriteten av Opel-aktierna från General Motors. Enligt Spiegel, som hänvisar till källor nära förhandlingarna, väntas Fiat ta första steget mot ett övertagande på tisdag - då biltillverkaren ska skriva under en så kallad avsiktsförklaring.

Möts av motstånd

Ett samgående mellan Fiat och Opel möts av motstånd i Tyskland. Det tyska Opel-facket fruktar att ett samgående ska leda till minskade arbetstillfällen - och att samarbetet ska misslyckas igen.

Det senaste samarbetet mellan biltillverkarna avslutades 2005 och sågs som ett misslyckande. Nu fruktar Klaus Franz ett liknande scenario.

- Vi känner bruden, säger han.

Återstår att se om affären blir av, trots protesterna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-23 18:40
Tobbe (ej verifierad)

Hoppas verkligen inte att det går igenom. Är väl medveten om Fiats "kvalité" så detta vill jag inte att Opel med ska få lida av när jag väl blivit opelägare.

#2 • Uppdaterat: 2009-04-23 19:40
Mike (ej verifierad)

Fiat har höjt sin kvalitet och ligger väl i paritet med Opel. Fiatdieslarna anses som världens bästa idag och används inte minst inom husbilssegmentet. En intressant sammanslagning, om den kommer till stånd och om inte den tyska prestigen begår övergrepp mot idén.

#3 • Uppdaterat: 2009-04-23 23:55
Kalla (ej verifierad)

Kjære Tobbe. Hvor er logikken i det du sier. Fiat hadde vel ikke vært tysklands 3.de største bilmerke i mars hvis det har så dårlig "kvalite" ? Hva med din egen "Kvalite" du Tobbe ?

#4 • Uppdaterat: 2009-04-24 00:18
Saabnisse (ej verifierad)

Tobbe, du vet väl att det sitter Fiatdieslar i Opel och Saab nu för tiden?

#5 • Uppdaterat: 2009-04-24 13:04
marre (ej verifierad)

Opel=kvalitè..?

#6 • Uppdaterat: 2009-04-24 18:16
Tobbe (ej verifierad)

Jo tack jag är medveten om att det sitter Fiat dieslar i Oplar idag, har själv en Opel diesel och är glad att det enbart är motorblocket som kommer från Fiat och inte mekaniken runt om. Läser man i senaste nummret av Vi Bilägare så bävar Opel för ännu ett misslyckat sammarbete. "Vi känner bruden" menar dom.

#7 • Uppdaterat: 2009-04-24 19:08
ROLF ELFVING (ej verifierad)

Roffe 24 apr
Tobbe! Du har tydligen haft stora
Problem med FIAT.
Hoppas du blir nöjd FIAT-OPELN.

#8 • Uppdaterat: 2009-04-26 12:58
MrB (ej verifierad)

Tobbe lille. Det är mer en bara blocket som är Fiat ;-). Stort sett allt är samma, GM var ju tvungen att köpa in sig f.ör att få en bra motor ;-).
Sen har Fiat Alltid haft bättre kvalite en Opel, har ägt båda...o minst problem med Fiat o mindre rost.
Du kan kolla ADACs krångel rapport, där ligger Opel sämre till en bla Fiat för 2008, nu finns bara Fiat med med dom minsta modellerna..men det ger en fingervisning vem som är den bättre bilen .

#9 • Uppdaterat: 2009-04-26 23:41
Saabnisse (ej verifierad)

Om Opel får Fiat som förmyndare är det väl knappast något större problem.
Opel har alltid tillverkat medelmåttiga bilar och innan samarbetet med Saab gjorde man dem dessutom lättrostade.
Men vad har man för modellprogram?
Astra, som i sitt nuvarande utförande ju är en utmärkt bil i sin klass står i tur att bli utbytt.
Till vad vet vi inte bara det inte blir något liknande skräckexemplet Insignia, en tvåsitsig bil med barnbaksäte, om man nu inte väljer kombin, men även där finns betydligt bättre bilar i samma prisklass, man behöver ju bara nämna Mondeo t.ex.
Nej Fiat kan nog ge Opel ett rejält lyft.

#a • Uppdaterat: 2009-04-27 14:45
pg (ej verifierad)

Att kalla Insignian för ett misslyckande är väl ändå att ta i.
Dem är visserligen låg baktill, men inte lägre än många andra nya bilar. Ex passaten som är ännu lägre, det finns flera.
Visst kan det tyckas lågt i tak när man som jag med mina 190 cm känner taket i nackhåren vid ojämn väg, men det skiljer inte mýcket mer än ca 2 cm om man jämför med Vovlo S 80.
Fiatdieseln är från början GM powertrains, men därefter har man utvecklat den vidare var för sig, GM och Fiat.
Av någon anledning, valde man att ta fram ett nytt dieselpaket till Insignian. Helt andra volymmått än Fiats t.ex.
Anledningen skulle vara, att denna nya motorfamilj på dieselsidan skulle lättare kunna miljöanpassas.
Sedan kan man ju ha funderingar på Fiats kvalitet. Jag har nästan varje år turistat i medelhavsländerna. Det var alltid en massa fel på hyrbilarna av märket Fiat.
Senaste åren har jag hyrt företrädesvis Opel och VW, och aldrig haft några problem.
Jag pratade med en av uthyrarna, som tidigare haft Fiat och Renault i sin flotta. Han ville framhålla att bytet av bilmärke tillkommit av rent drifttekniska skäl.
Uthyraren måste ha bilar som fungerar när kunderna ill ha dem,. Oftast står bilarna kvar utanför hotellen, utan att uthyraren hinner med att titta på mer än mätarställning på bilarna. Då vill det till att man kan lita på bilarna som han uttryckte det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.