General Motors har försökt sälja Opel i flera månader och för samtal med RHJ International och Magna. Men enligt uppgift gör GM nu en helomvändning och behåller märket.
Det är Wall Street Journal som rapporterar om att General Motors vill behålla Opel. Efter flera månaders försäljningssamtal med ett flertal intressenter ska GM ha gjort en helomvändning och bestämt sig för att inte sälja bilmärket.
Enligt Wall Street Journal arbetar General Motors för att få till stånd en finansieringsplan på 4,3 miljarder dollar, vilket skulle enligt tidningen skulle göra det möjligt för GM att behålla Opel.
4,3 miljarder dollar ska göra att General Motors kan konkurrera med de 4,5 miljarder euro som den tyska regeringen erbjuder som finansiering om kanadensiska Magna och dess ryska partner Sberbank tar över Opel. Dessutom kan GM:s finansieringsplan konkurrera med de 3,8 miljarder euro i offentlig finansiering som erbjuds av RHJ International.
Den tyska regeringen fortsätter att ta en tydlig ställning för Magnas bud och arbetar för att rädda så många jobb som möjligt i Tyskland. Om General Motors behåller Opel kan dessa planer skjutas i sank. Återstår att se hur affären slutar.
Enligt Wall Street Journal arbetar General Motors för att få till stånd en finansieringsplan på 4,3 miljarder dollar, vilket skulle enligt tidningen skulle göra det möjligt för GM att behålla Opel.
4,3 miljarder dollar ska göra att General Motors kan konkurrera med de 4,5 miljarder euro som den tyska regeringen erbjuder som finansiering om kanadensiska Magna och dess ryska partner Sberbank tar över Opel. Dessutom kan GM:s finansieringsplan konkurrera med de 3,8 miljarder euro i offentlig finansiering som erbjuds av RHJ International.
Den tyska regeringen fortsätter att ta en tydlig ställning för Magnas bud och arbetar för att rädda så många jobb som möjligt i Tyskland. Om General Motors behåller Opel kan dessa planer skjutas i sank. Återstår att se hur affären slutar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rana katastrofen tror jag att det blir för Opel om de tvingas vara kvar. Men kanske glädje för Saab, som i så fall säkrar drivlinebiten i sin koncern.
Om Magna tar hem detta, kan det bli vissa problem med den biten eftersom det verkar som att facket tar över aktiemajoriteten i GM powertrain.
Detta vill nu kanske GM vilja motverka, eftersom de vill hellre se motparten som Opelägare.
Kul att ni illustrerar artikeln med en Suzuki. Ni har verkligen träffat mitt i prick. Subtilt kamrater. Bravo!
Jag läste just att facket inte är så glada över att GM backar i försäljningen, de vill hellre ha en annan ägare och det kan man ju förstå.
Men det kan nog bli bättre nu när de värsta amerikanska trumbromsarna är utrensade från nya GM.
Jag tror inte att GM vill ha Magma som ägare med deras ryska kontakter.
Ursäkta, Magna skulle det vara.
Tja,
GM har ju inte mycket mer än Opel kvar när det gäller att kunna tillverka en bra bil. På sätt och vis kan man förstå nya GM. Men om det är bra för Opel är en annan sak. Så vitt jag vet kan GM vänta till slutet av Oktober, sedan äger de Opel. Antar att man vill pressa ut några miljarder av Tyskland. Obama var ju lättutpressad...
Jag
Mja PG, själv tycker jag nog att det vore bättre om Saab fortfarande hade haft ihop det med Fiat än med Opel.
På den tiden hade man betydligt trevligare bilar än under Opeltiden.
Saab har ju haft förfärligt mycket arbete med omkonstruktion för att få Opelplattorna acceptabla.
Det där får stå för din räkning Saabnisse. Du har fått för dig att Opel inte kan tillverka bilaar och att det är Saab som rättar till Opels problem.
Detta är inget annat än kvalificerat skitprat.
Visst rättade Saab till många fel hos Fiat Croma, när man bygggde 9000. Inte har Fiat tillfört något av värde i det avseendet. Dåliga växellådor, motorer, visserligen även de tillverkade av GM powertrain.
Men det var ett samarbete som gnisslade rejält när Saab ville göra något vettigt av Lancia.
Sedan när det gäller tekniken som delas mellan Opel och Saab, så har detta gjorts i starkt samarbete vid GM powertrains fabrik och utvecklinscenter i Russelsheim. Därför kan man inte påstå vare sig det ena eller andra bilmärkets påverkan.
Kanske är det Opel som vunnit på det samarbetet eller så är det Saab. Mest troligt är att bägge vunnit.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.