Följetongen kring Opels framtid fortsätter. Nu bekräftar General Motors att tre kandidater finns kvar i budgivningen.
DISKUTERA: Var tror du Opel hamnar?
DISKUTERA: Var tror du Opel hamnar?
Belgiska holdingbolaget RHJ, kanadensiska bildelstillverkaren Magna och kinesiska biljätten BAIC är med och slåss i budgivningen om Opel. Det kan Opels nuvarande ägare General Motors bekräfta.
Svårt att nå överenskommelse
Tidigare har en affär mellan General Motors och Magna, som samarbetar med den ryska banken Sberbank, varit i stort sett klar. Men de båda parterna har haft svårt att nå fram till en överenskommelse - och därför har RHJ och BAIC gett sig in i kampen om Opel.
På måndagen lämnade intressenterna in sina bud och nu ska General Motors och den tyska regeringen ta ställning till buden. Återstår att se var Opel slutligen hamnar.
Svårt att nå överenskommelse
Tidigare har en affär mellan General Motors och Magna, som samarbetar med den ryska banken Sberbank, varit i stort sett klar. Men de båda parterna har haft svårt att nå fram till en överenskommelse - och därför har RHJ och BAIC gett sig in i kampen om Opel.
På måndagen lämnade intressenterna in sina bud och nu ska General Motors och den tyska regeringen ta ställning till buden. Återstår att se var Opel slutligen hamnar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad som helst bara inte BAIC tar hem budgivningen. Vore väll det värsta tänkbara för vilket bilmärke som helst om det blev kinesiskt.
Varför vore det "det värsta tänkbara om det blev kinesiskt"? I Kina finns kunderna, där finns arbetskraften och kapitalet. Det som kineserna behöver är know how och ett brohuvud in på den Europeiska marknaden. Perfekt kombination. Hellre en biltillverkare i Kina än finans- och investmentbolag i Europa/USA. Man måste ha entusiaster i ledningen, inte investerare, som bara vill göra snabba klipp.
Rätt så!
Vi har sett nog av "kvartalsekonomins" kosekvenser.
Om det ändå funnits någon i Sverige som kunde köpa detta ädla märke.
Yang har rätt jag förstår inte riktigt rädslan för kineser som ägare. Det som behövs är långsiktighet i ägandet, likt det som mina favoriter Toyota utövar i sitt ägande och hur man arbetar. Detta skulle man behöva på Saab också detta Toyota tänk i långsiktighet. Så varför så negativ till KINA ? Man flyttar inte allt till Kina över en natt, det kan vara ett krav i köpeavtalet att tillverkning/utveckling ska vara kvar i Europa.
Än så kan inte kineserna lika mycket som Europeerna. Det kommer att ta ett tag innan de hinner lära sig allt som vi kan, men jag vet att de är på gång att lära sig. Ta japanerna i början, de var på samma sits som kineserna är nu och idag bygger Japan respektabla bilar. Just nu vore de nog ett bakslag för ett europeiskt bilmärke om de blev under kinesiskt ägo men om några år kan det vara annorlunda. Samtidigt tycker jag inte man ska fortsätta bygga bort industrin från Europa som man håller på med nu. Visst blir det lite billigare i Kina men tänker ingen på den massarbetslöshet som drabbar oss själva?
GM europe såg för ca 10 år sedan att det skulle bli broblem att få Saab lönsamt. man ville att Saab skulle börja tillverka en del Opelmodeller för att få fabriken lönsam. Detta vägrade Saabledningen påhejade av USA agenter som jämförde Opel med Chevrolets mostsvarande modeller som tillverkades i Brasilien.
Hos opel fanns ju utecklingen av nya småbilar. Opel säljer ca 2 miljoner bila/år, och hade för stor andel stora bilar i produktion. Man behövde utveckla tillverkningen av na Astra, Corsa, Meriva med flera modeller i det segmentet. Detta borde ha passat Saab som hand i handske, men den stolta och självgoda Saabledningen vägrade.
Nu får vi arbetslösa bilarbetare istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.