På torsdagen medverkade Vi Bilägares ljusexpert Erik Rönnblom i SVT:s Plus. Se programmet i efterhand.
Att det är svårt att byta strålkastarlampor är det många som erfarit. Detta problem uppmärksammades i torsdagskvällens Plus i SVT.
- På många bilar är det svårt att byta, men många har löst det på ett bra sätt, säger Vi Bilägares ljusexpert Erik Rönnblom.
Bara Vi Bilägares ljustest som finns
Dessutom handlade en del av programmet om själva ljuset.
- Vi kommer att prata om hur man väljer en bil med bra ljus. Men det går ju inte, det finns inga ljusdeklarationer, det är ju egentligen bara våra ljustest som finns, säger Erik Rönnblom.
Klicka på länken i högerspalten för att se inslaget!
- På många bilar är det svårt att byta, men många har löst det på ett bra sätt, säger Vi Bilägares ljusexpert Erik Rönnblom.
Bara Vi Bilägares ljustest som finns
Dessutom handlade en del av programmet om själva ljuset.
- Vi kommer att prata om hur man väljer en bil med bra ljus. Men det går ju inte, det finns inga ljusdeklarationer, det är ju egentligen bara våra ljustest som finns, säger Erik Rönnblom.
Klicka på länken i högerspalten för att se inslaget!
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ljustest borde ingå i Euro-ncap, en bil med dåligt ljus borde inte kunna få fem stjärnor.
Bra ljus är viktig aktiv säkerhet.
Var finns listan på de bilmodeller där man inte enkelt kan byta strålkastarglödlampor själv? I reportaget nämns bla Toyota Prius. Renault och Fiat är andra jag hört har problem med detta.
Skulle aldrig köpa en bil som är designad på detta sätt, och jag tror det finns fler som tänker så.
Konsumentmakt? Borde inte vara så svårt att hämta in uppgifter från bilägare och sammanställa dom. Eller skapa en webbsite där ägare själva kan gå in och anmäla sina dumdesignade bilar. Något att spinna vidare på för Vi Bilägare? Eller Plus? Eller Motormännen? Eller något eget initiativ?
Jag vill veta vilka bilmärken jag skall undvika nästa gång det blir dags att byta bil!
Peter Hannu: Om du vill veta vilka bilar som det går att byta glödlampa på själv så ska du läsa Vi Bilägare. Vi gör en sådan bedömning på alla nya bilar som vi testar. Dessutom gör vi test på både hel- och halvljus i vårt ljuslaboratorium på alla nya bilar som vi testar. Sanningen är att enda sättet att få veta om en bil har bra eller dåligt ljus är att läsa Vi Bilägare.
I min 9-5 är det mycket enkelt att byta xenonlampor själv, ändå står det i instruktionsboken att byte ska göras på verkstad.
Varför?
Om en lampa hemma i lägenheten går sönder, ska man då tillkalla en elektriker?
Precis som de flesta nya inslag i PLUS gör redaktionen ingen riktig research längre. Är ägare till en PRIUS 0-04 och har bytt bägge lampor fram utan att demontera bilen. Skulle aldrig köpa en bil utan att säljaren först byter lampa i bilhallen och PRIUS hör till de bilar som det går att byta lampor på enbart genom instruktionen i handboken. Den mekaniker som finns i inslaget om lampbyte borde nog läsa på bättre och inte bara "göra bra tv" åt Sverker. Har måhända Sverker nått bäst före datum...?
har en astra 1,6 årsm-08 halvljuslamporna får man byta i från hjulhuset finns en lucka i hjulhuset man får plats med en arm får känna sig fram har man tur går det på 20min kan också ta trekvart innan man fått dit lampa och gummitut skitkonstucktion
På min s 80-07 år det hur enkelt som hellst att byta strålkastarlampa , dra upp två sprintar ta ut hela insatsen , Volvo har tänkt till som vanligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.