För tre år sedan gjorde Vi Bilägare en stor koll av hur det är att byta glödlampa på över 20 olika bilar.
På nästan hälften av de testade bilarna bedömde vi jobbet som omöjligt att klara. Särskilt om man skulle bli tvungen att göra ett byte längs vägkanten.
Blivit lite bättre
Nu har vi kollat drygt 40 olika nya bilar. Och idag sätter vi bara betyg 1 (verkstadsjobb) på 25 procent av de jämförda bilarna. Det har alltså blivit lite bättre på tre år.
Det här handlar förstås i högsta grad om en subjektiv bedömning. Kan man komma åt glödlampan utan att demontera detaljer i motorrummet? Eller finns det i så fall instruktioner som talar om hur man gör?
Det skulle självklart vara enklast om man bara kunde öppna huven, böja sig ner och sedan se strålkastarens baksida och lätt kunna byta - utan att behöva någon som helst beskrivning.
Det finns faktiskt några sådana bilar i vår jämförelse - men ganska få!
Konkurrerar om utrymmet
Den här gången har vi helt enkelt gått ut i bilhallarna, öppnat huven och kollat om vi anser att glödlampsbyte är möjligt på nya bilar av årsmodell 2009. Vi tycker att det bör vara så lätt att man inte måste stå i en upplyst hall eller i ett garage.
Det ska helst gå att göra ett lampbyte med hjälp av en ficklampa på en p-plats. Men i de flesta fall kan man glömma den tanken.
Volvo är undantaget
Undantaget är just Volvo. Deras lösning innebär att man drar upp två låspinnar och sedan flyttar ut hela strålkastaren. Man kan byta med lampan liggande på stötfångaren. Men allra enklast är att knäppa loss elkontakten och sedan sätta sig i lugn och ro och pilla bort den trasiga glödlampan.
Man kan i och för sig invända att det är krångligt att behöva ta bort hela strålkastaren. Men man måste betänka att utrymmet under huven är starkt begränsat i en modern bil.
Belysningen konkurrerar med allsköns annan elektronik och viktiga komponenter. Och ju mer kompakt det är under huven desto mer plats i kupén.
Inte tummen mitt i handen
Lyfter man upp motorhuven på en Volvo 140 eller till och med 240 så ser man gatan genom stora luftiga hål omkring motorn.
Den tiden är förbi. Det blir snarare mer och mer som ska få plats. Därför är möjligheten att kunna dra hela strålkastaren ut ur fronten så smart.
Det betyder dock inte att man kan ha tummen mitt i handen. Även med det här systemet måste man vicka och trixa lite för att få loss strålkastaren och att få den korrekt tillbaka på plats.
Byta inne i bilen
Men vi tycker också att det är en klar fördel att kunna sitta inne i bilen och byta glödlampa, eller om man får, lägga den på köksbordet. Det blir också lättare att byta övriga lampor i armaturen.
Det finns fler tillverkare som har samma lösning. Men det är inte lika konsekvent genomfört och inte lika, förhållandevis, enkelt.
Volvo har smartaste lösningen
Därför utser vi Volvo till den tillverkare som har den mest konsekventa och smarta lösningen för glödlampsbyte.
Ford har samma förnuftiga lösning som Volvo - strålkastaren demonteras. Skillnaden är att man behöver verktyg för bytet medan man på Volvo klarar sig utan.
Skoda har också tänkt på sina kunder och har på nästan alla modeller gjort det möjligt för normalt händiga att klara glödlampsbyte.
Det är betydligt svårare på några av de andra märkena i koncernen. Nya Volkswagen Golf är till exempel klart besvärlig.
Bör vara gör-det-själv-jobb
Trenden tycks vara att tillverkarna försöker underlätta glödlampsbyte. Renault Modus, som tidigare var en bil man tvingades att anlita verkstad för att byta glödlampa på, har nu förbättrats så att det faktiskt är möjligt att klara jobbet själv.
Toyota är medvetna om att lampbyte kan vara svårt på vissa modeller och en del återförsäljare har därför fast pris för byte.Europeiska Motor utanför Stockholm tar 119 kronor inklusive lampa för byte av en H4, 176 för byte av en H7.
Det kan kanske vara en överkomlig kostnad.
Men vi tycker ändå att glödlampsbyte - det ska bilägaren kunna klara själv!
Läs också testet av lampbyte med betyg på 43 bilmodeller.
Diskutera: Vilka erfarenheter har du av lampbyte i din bil?
Relaterade bildspel
Kom ihåg att glödlampor av typen H7 kan ha ett mycket högt gastryck i själva bulben. Det kan röra sig om upp till 9-10 Bar! I ett vanligt bildäck är lufttrycket oftast mellan 1,8 och 2,6 Bar. Om man tappar en sådan lampa eller den av annan anledning går sönder finns risk för glassplitter.
Skrapskador eller fettfläckar ökar risken för att lampan kan gå sönder. Kvartsglas minskar risken men finns så vitt vi känner till bara hos en av premiumtillverkarna.
Hantera lamporna försiktigt. Ta inte i lampans kolv. Då måste den tvättas med ren sprit.
Låt lamporna svalna före byte. Temperaturen när de lyser är mycket hög.
Använd endast E-märkt rekommenderad lamptyp. Prova gärna "pluslampor" men undvik rallyversioner med otillåtet hög effekt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Av vilken anledning skriver ni att xenonlampor ska bytas på verkstad?
Det tar högst fem minuter att byta vänster xenonlampa till halvljuset på en 9-5 och det behövs inga verktyg!
Höger har jag inte bytt än så jag vet inte om den är svårare.
Jag har en Ford Mondeo -01 och jag behövde då inte några verktyg för att byta lampa.
Svar till SAABNISSE
Det är som du skriver, ganska enkelt att byta också xenomlampor på många bilar. Men det finns samtidigt fler möjligheter att göra fel och följderna kan bli värre och dyrare. Man kan ju i värsta fall få en rejäl elchock. Och det vill varken vi eller biltillverkaren ta ansvar för. Som du säkerligen noterat saknas ju också en utförlig beskrivning på hur jobbet borde utföras.Så länge som tillverkaren och importören avråder bilägaren från att byta xenonlampor själv och arbetsbeskrivning saknas, kan inte vi gå ut med en motsatt rekommendation.
På FORD är det inga problem! Nu har också Volvo lärt sig!
Javisst finns det en chans att få en elchock vid byte av xenonlampor, men den är ju inte större än vid byte av vilken lampa som helst i 230V nätet.
Ingen är väl så korkad att han ger sig på att byta lampan med spänningen tillslagen?
Xenon? Elchock. Fattar ingenting.
Varför risk att man får elchock?
Går dem på starkström eller? Är det en omvandlare mellan 12 volt systemet i bilen till starkström för xenonlysenas skull? Man ska väl inte kunna få en elchock för att man byter ut en 12 volts lampa även om spänningen e på? Har ja aldrig kännt utav ett 12 volt batteri ifall. De kliar lite kanske men inge mer....
Kristian du undrar över elchock.När Xenonlampan tänds är det flera tusen volts spänning och det är inte mysigt att ta i.Ta på tändstiften när bilen går får du känna.Nej förresten gör inte det.När xenonlamporna når sin arbetstemperatur tar dom bara ca 85 volt.Man behöver lite kunskap för att byta Xenonlampor och det vill inte märkesbilverkstäderna ge oss bilägare frivilligt.Dom vill tjäna pengar!
Jo xenonlamporna jobbar med betydligt högre spänning.
Arbetsspänningen ligger på ca 80V, men tändspänningen är på mer än 20000V.
Dessutom är det ett högt gastryck i glaskolven.
Men gör man hela kakan spänningslös och jobbar med skyddsglasögon så ska det inte vara några större problem mer än vanliga svordomar för att få bort korkat placerade lampor.
och om man råkar tappa strålkastaren i backen då? är ju i plast så den går väl inte sönder....
Inga Citoenbilar testades. Varför inte C5
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.