Inspirerade av diskussionen på den egna hemsidan har Audi Sverige initierat provkörning i mörker.
- Det är först då bilens verkliga jag kommer fram, sa en av kvällens föreläsare, professor Kåre Rumar.
- Det är först då bilens verkliga jag kommer fram, sa en av kvällens föreläsare, professor Kåre Rumar.
Aldrig tidigare har, så vitt vi känner till, någon försökt inspirera till provkörning i nattmörker. Bilar visas helst väl vaxade och i skarpt neonljus. Men Audi Sverige har nu genomfört ett försök att inspirera till körning i nattmörker. Tanken är att återförsäljarna ute i landet framöver ska möta upp med kvällskörning för intresserade.
Ã-kade risker vid mörker
Vid den första träffen med motorpressen talade Kåre Rumar, Sveriges obestridde expert på billjus, om varför belysningen på bilar är så viktig.
- Jag ska nu försöka förklara för er på en kvart, vad jag lärt mig under 50 år, inledde han skämtsamt.
Fortsättningen blev betydligt mer allvarsam. Risken att råka ut för en olycka per körd kilometer i mörker jämfört med dagsljus är 2 till 10 gånger större. Och vissa olycksrisker, som påkörning av gående är fyra gånger större. Risken att köra på ett djur är tio gånger större vid mörkerkörning.
Bättre belysning - det enda som fungerar
Människan är dessutom så att säga konstruerad för dagsljus. Vi har dåligt mörkerseende och svag urskiljning av kontraster, vilket gör det svårt att upptäcka mörkt klädda fotgängare längs vägen. Ã-gat är dessutom som bäst när vi är omkring 20 år, därefter försämras synen. En 40-åring behöver dubbelt så mycket ljus som 20-åringen för att se lika bra i mörker.
Än så länge har ingen lyckats konstruera några användbara hjälpmedel för mörkerkörning. Gula nattglasögon till exempel, känns bra, men i verkligheten filtrerar de bort 20 %. Det finns fler mer eller mindre vansinniga påhitt från tabletter till lampor som lyser mot ögat för att vänja det vid bländning.
Det enda som fungerar är bättre belysning på bilen.
Framtiden är LED
Och där har det hänt en hel del på senare år. Nästa ljusexpert denna kväll var Mikael Sameland från Osram som påpekade att Xenonljus ger mer än dubbelt så mycket ljus som den bästa halogenlampan. Men framtiden är LED. Det har en mycket bra färgtemperatur, är än mer effektivt och håller längre.
Strålkastare som ändrar ljusbild efter hastighet, följer vägen när man svänger och till och med automatiskt växlar mellan hel och halvljus är redan realiteter.
Ett första steg
Riskerna vid mörkerkörning och bilarnas olika egenskaper innebär att det är viktigt att också väga in belysningen vid köp av bil. Provkörning i mörker är ett första steg och en god hjälp för konsumenten att till exempel upptäcka och förstå skillnaden mellan halogen- och xenonbelysning.
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns några enkla åtgärder som kan förbättra mörkerseendet för många.
Städa bort allt skräp och damm ovanpå instrumentbrädan, det speglar sig upp i vindrutan och distraherar synen. En matt svart yta är bäst.
Fäll ner solskydden, det skärmar av det direkta ljuset från gatlyktorna och förbättrar mörkerseendet.
Rengör vindrutan både på utsidan och insidan, det senare slarvas det mycket med.
Jättefina artiklar, o ljustest.Skriv gärna ut hjälpmedel ex projektionsljus alt annat.
Ex. Ford Fiesta halvljus vilken ljusutrustning?
Vanligt H7 alt projekttionsljus i testet.
Modeller, enkla o dyrare.
hälsningar stellan
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.