Som enda svenska tidning kan Vi Bilägare testa och bedöma billjus. I det nya numret, som finns i affären från och med tisdag, testas 28 extraljus.
Årets fjortonde nummer av Vi Bilägare är på väg mot butikerna. Men redan nu har det anlänt till redaktionen och ljusexpert Erik Rönnblom sitter i sitt rum och bläddrar. Han tummar sig fram till ett uppslag med mängder av fotografier på extraljus med tillhörande bilder som föreställer lampornas sken.
- Det här testet är en sammanställning av mer eller mindre alla extraljus vi testat sedan 2005, säger Erik Rönnblom.
Han fortsätter:
- Om man tycker ljus är viktigt kan man genom den här sammanställningen få information om vilka ljus som finns, vad de kostar och hur de fungerar.
Varför är det här testet intressant?
- Man kan säga att det är som en produktkatalog med prestandauppgifter, utan några band till tillverkarna. Det är en vägledning som visar: så här ser det ut. Och utifrån det kan man bli inspirerad till vilket ljus som passar en själv.
Vad är det som testas?
- Vi mäter räckvidden och beskriver själva ljusbilden. Dessutom tipsar vi om vilka som är mest prisvärda och effektiva.
I samma hus, några våningar under Vi Bilägares redaktion, finns tidningens unika ljuslabb. Där kan olika sorters strålkastare riktas in i en kamera. Kameran registrerar sedan i sin tur hur ljuset beter sig och därefter kan ett datorprogram ta fram bilder av hur ljuset ser ut.
Ingen annan svensk tidning testar billjus på det här sättet.
Vad är ett bra extraljus för dig?
- Det finns olika behov, berättar Erik Rönnblom. För mig har ett bra extraljus en bra bredd och en räckvidd på ungefär 250 till 300 meter. Men vi går igenom ljus efter alla plånböcker och behov.
Erik Rönnblom plockar upp den nya tidningen och pekar på en av ljusbilderna. Skenet är både kort och smalt.
- Om du tittar på den här lågprislampan så kanske du får en uppfattning om att du ska köpa någon annan lampa, säger Erik Rönnblom.
I Vi Bilägare nummer 14 testas dessutom billjusen på Ford Fiesta och Volkswagen Polo.
- Det här testet är en sammanställning av mer eller mindre alla extraljus vi testat sedan 2005, säger Erik Rönnblom.
Han fortsätter:
- Om man tycker ljus är viktigt kan man genom den här sammanställningen få information om vilka ljus som finns, vad de kostar och hur de fungerar.
Varför är det här testet intressant?
- Man kan säga att det är som en produktkatalog med prestandauppgifter, utan några band till tillverkarna. Det är en vägledning som visar: så här ser det ut. Och utifrån det kan man bli inspirerad till vilket ljus som passar en själv.
Vad är det som testas?
- Vi mäter räckvidden och beskriver själva ljusbilden. Dessutom tipsar vi om vilka som är mest prisvärda och effektiva.
I samma hus, några våningar under Vi Bilägares redaktion, finns tidningens unika ljuslabb. Där kan olika sorters strålkastare riktas in i en kamera. Kameran registrerar sedan i sin tur hur ljuset beter sig och därefter kan ett datorprogram ta fram bilder av hur ljuset ser ut.
Ingen annan svensk tidning testar billjus på det här sättet.
Vad är ett bra extraljus för dig?
- Det finns olika behov, berättar Erik Rönnblom. För mig har ett bra extraljus en bra bredd och en räckvidd på ungefär 250 till 300 meter. Men vi går igenom ljus efter alla plånböcker och behov.
Erik Rönnblom plockar upp den nya tidningen och pekar på en av ljusbilderna. Skenet är både kort och smalt.
- Om du tittar på den här lågprislampan så kanske du får en uppfattning om att du ska köpa någon annan lampa, säger Erik Rönnblom.
I Vi Bilägare nummer 14 testas dessutom billjusen på Ford Fiesta och Volkswagen Polo.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi Bilägares ljustester är helt enkelt förbannat bra och måtte de alltid fortsätta.
I det här aktuella testet finns endast en LED-armatur med. Synd, det finns fler.
Tycker Extraljus testen är riktigt bra men stör mig på en liten grej som jag märker att ni på Vi Bilägare inte verkar förstå ang. IPF lamporna. "Halvljus" funktionen i dessa lampor är INTE till för att komplettera bilens halvljus utan är till för att kunna få en lägre ljusbild på helljuset vid t.ex. snö väder eller dimma.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.