Nästa artikel
Officiell: Peugeot 308 GTi får 270 hk
Nyheter

Officiell: Peugeot 308 GTi får 270 hk

Publicerad 18 juni 2015 (uppdaterad 18 juni 2015)
Peugeot 308 GTi får 270 hk.
Peugeot 308 GTi är nu här. Med 270 hästkrafter, Torsen-diff och kolfiberbromsar kan 308:an bjuda konkurrenterna i stora GTI-klassen på en tuff match.
Det tog två år men nu är GTi-versionen av Peugeot 308 här. Peugot som har en stark tradition av GTI-bilar har låtit sin egen sportdivision, Peugeot Sport, se över den mellanstora halvkombin.
 
Resultatet är en giftig utmanare till Seat Leon Cupra, Golf GTI och Megane RS. För att inte nämna Hondas just nu aktuella Civic Type R.
 
Peuegot 308 GTi by Peugeot Sport, ja den heter faktiskt så, har samma 1,6-liters THP-motor som i mildare 308 GT. Men istället för 205 turboladdade hästkrafter har GTi antingen 250 eller 270 hästkrafter. Om svenska marknaden får båda versionerna eller bara den ena är ännu inte känt.
 
Accelerationen 0–100 km/tim går på sex sekunder för bilen med 270 hästkrafter och toppfarten är begränsad till 250 km/tim.
 
Som andra hästkraftstinna framhjulsdrivna bilar i den här klassen har Peugeot 308 GTi fått en speciell differential som ska se till att kraften hittar ner i marken utan onödigt hjulspinn eller att vridmomentet tar tag i ratten. Hos Peugeot 308 är diffrentialen av Torsen-typ. Växellådan är en sexstegad manuell variant.
 
Fälgarna mäter antingen 18 eller 19 tum och är skodda med prestandadäck från Michelin. Bromsskivorna bak är 268 millimeter i diameter, precis som hos 308 GT, medan de främre skivorna vuxit till 380 millimeter. Den senare ska även vara kolfiberförstärkta. Chassit är justerat för sportigare körkänsla och markfrigången har blivit 11 millimeter lägre än hos standard 308:an.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308 GTi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-18 12:14
Roger Skagerström

Frågan är bara - vem ska köpa? Den är fyrdörrars - är väl det enda intressanta jämfört med konkurrenterna.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-18 12:54
Reverend Benny

Frågan är nog mer om var Peugeot kommer lägga den i pris för att tävla med Seat Leon och andra busfrön i samma klass. Kan dom hålla sig runt 250 000 och förutsatt att den får bra i tester så har den nog en bra chans att roffa åt sig lite kunder som vill ha vardagssport.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-18 15:26
N-iklas

"Torsen-typ" vill minnas att någon kritiserat denna typ för att ha svagheter.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-18 15:58
Reverend Benny

Återstår väl att se vad testarna säger och om dom hittar dessa "svagheter", om det nu finns några.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-18 23:05
N-iklas

Tror det var ett bantest mellan en Astra OPC och någon? (glömd) med en Torsen som ansågs betydligt sämre än Opels Drexler.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-19 09:54
Thomas Sollentuna

Kolla den här video snutten om Torsen diffen: https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
Inget som slirar (som på en lamelldiffbroms) och ger upphov till ngn större mängd värme och greppar tydligen direkt.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-20 20:45
Thomas Sollentuna

Ingen fara AL, var bara själv nyfiken på hur Torsen diffen fungerar och hittade då den där ganska så pedagogiska videosnutten! Klart att friktionen mellan kugghjulen också alstrar värme men inte i samma omfattning som för en lamelldiff.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.